عید نوروز چگونه شکل گرفت
انسان، از نخستین ادوار زندگی اجتماعی، متوجه بازگشت و تکرار برخی از رویدادهای طبیعی، یعنی تکرار فصول شد. نیاز به محاسبه در دوران کشاورزی ، یعنی نیاز به دانستن زمان کاشت و برداشت، فصل بندی ها و تقویم دهقانی و زراعی را به وجود آورد. نخستین محاسبه فصل ها، بی گمان در همه جوامع با گردش ماه که تغییر آن آسانتر دیده می شد صورت گرفت. و بالاخره در نتیجه نارسایی ها و ناهماهنگی هایی که تقویم قمری، با تقویم دهقانی داشت، محاسبه و تنظیم تقویم بر اساس گردش خورشید صورت پذیرفت. سال در نزد ایرانیان از زمانی نسبتا کهن به چهار فصل سه ماهه تقسیم شده و همان طور که ابوریحان بیرونی در آثارالباقیه آورده است آغاز سال ایرانی از زمان خلقت انسان ( یعنی ابتدای هزاره هفتم از تاریخ عالم) روز هرمز از ماه فروردین بود، وقتی که آفتاب در نصف النهار ، در نقطه اعتدال ربیعی ، و طالع سرطان بود.
پیدایش جشن نوروزجشن نوروز را به نخستین پادشاهان نسبت می دهند. شاعران و نویسندگان قرن چهارم و پنجم هجری چون فردوسی، عنصری، بیرونی، طبری و بسیاری دیگر که منبع تاریخی و اسطوره ای آنان بی گمان ادبیات پیش از اسلام بوده ، نوروز را از زمان پادشاهی جمشید می دانند. در خور یادآوری است که جشن نوروز پیش از جمشید نیز برگزار می شده و ابوریحان نیز با آن که جشن را به جمشید منسوب می کند یادآور می شود که : «آن روز که روز تازه ای بود جمشید عید گرفت؛ اگر چه پیش از آن هم نوروز بزرگ و معظم بود».
روایت های اسلامی درباره نوروزآورده اند که در زمان حضرت رسول (ص) در نوروز جامی سیمین که پر از حلوا بود برای پیغمبر هدیه آوردند و آن حضرت پرسید که این چیست؟ گفتند که امروز نوروز است. پرسید که نوروز چیست؟ گفتند عید بزرگ ایرانیان. فرمود: آری، در این روز بود که خداوند عسکره را زنده کرد. پرسیدند عسکره چیست؟ فرمود عسکره هزاران مردمی بودند که از ترس مرگ ترک دیار کرده و سر به بیابان نهادند و خداوند به آنان گفت بمیرید و مردند. سپس آنان را زنده کرد وابرها را فرمود که به آنان ببارند از این روست که پاشیدن آب در این روز رسم شده. سپس از آن حلوا تناول کرد و جام را میان اصحاب خود قسمت کرده و گفت کاش هر روزی بر ما نوروز بود. و نیز حدیثی است از معلی بن خنیس که گفت: روز نوروز بر حضرت جعفر بن محمد صادق در آمدم گفت آیا این روز را می شناسی؟ گفتم این روزی است که ایرانیان آن را بزرگ می دارند و به یکدیگر هدیه می دهند. پس حضرت صادق گفت سوگند به خداوند که این بزرگداشت نوروز به علت امری کهن است که برایت بازگو می کنم تا آن را دریابی. پس گفت: ای معلی ، روز نوروز روزی است که خداوند از بندگان خود پیمان گرفت که او را بپرستند و او را شریک و انبازی نگیرند و به پیامبران و راهنمایان او بگروند. همان روزی است که آفتاب در آن طلوع کرد و بادها وزیدن گرفت و زمین در آن شکوفا و درخشان شد. همان روزی است که کشتی نوح در کوه آرام گرفت. همان روزی است که پیامبر خدا، امیر المومنین علی (ع) را بر دوش خود گرفت تا بت های قریش را از کعبه به زیر افکند. چنان که ابراهیم نیز این کار را کرد. همان روزی است که خداوند به یاران خود فرمود تا با علی (ع) به عنوان امیر المومنین بیعت کنند. همان روزی است که قائم آل محمد (ص) و اولیای امر در آن ظهور می کنند و همان روزی است که قائم بر دجال پیروز می شود و او را در کنار کوفه بر دار می کشد و هیچ نوروزی نیست که ما در آن متوقع گشایش و فرجی نباشیم، زیرا نوروز از روزهای ما و شیعیان ماست.
جشن نوروز
جشن نوروز دست کم یک یا دو هفته ادامه دارد. ابوریحان بیرونی مدت برگزاری جشن نوروز را پس از جمشید یک ماه می نویسد: « چون جم درگذشت پادشاهان همه روزهای این ماه را عید گرفتند. عیدها را شش بخش نمودند: 5 روز نخست را به پادشاهان اختصاص دادند، 5 روز دوم را به اشراف، 5 روز سوم را به خادمان و کارکنان پادشاهی، 5 روز چهارم را به ندیمان و درباریان ، 5 روز پنجم را به توده مردم و پنجه ششم را به برزگران. ولی برگزاری مراسم نوروزی امروز، دست کم از پنجه و «چهارشنبه آخر سال» آغاز می شود و در «سیزده بدر» پایان می پذیرد. ازآداب و رسوم کهن پیش از نوروز باید از پنجه، چهارشنبه سوری و خانه تکانی یاد کرد.
پنجه (خمسه مسترقه)بنابر سالنمای کهن ایران هر یک از 12 ماه سال 30 روز است و پنج روز باقیمانده سال را پنجه، پنجک، یا خمسه مسترقه، گویند. این پنج روز را خمسه مسترقه نامند از آن جهت که در هیچ یک از ماه ها حساب نمی شود. مراسم پنجه تا سال 1304 ، که تقویم رسمی شش ماه اول سال را سی و یک روز قرارداد، برگزار می شد.
میر نوروزیاز جمله آیین های این جشن 5 روزه، که در شمار روزهای سال و ماه و کار نبود، برای شوخی و سرگرمی حاکم و امیری انتخاب می کردند که رفتار و دستورهایش خنده آور بود و در پایان جشن از ترس آزار مردمان فرار می کرد. ابوریحان از مردی بی ریش یاد می کند که با جامه و آرایشی شگفت انگیز و خنده آور در نخستین روز بهار مردم را سرگرم می کرد و چیزی می گرفت. و هم اوست که حافظ به عنوان « میرنوروزی» دوران حکومتش را « بیش از 5 روز» نمی داند. از برگزاری رسم میر نوروزی، تا لااقل 70 سال پیش آگاهی داریم. بی گمان کسانی را که در روزهای نخست فروردین، با لباس های قرمز رنگ و صورت سیاه شده در کوچه و گذر وخیابان می بینیم که با دایره زدن و خواندن و رقصیدن مردم را سرگرم می کنند و پولی می گیرند بازمانده شوخی ها و سرگرمی های انتخاب «میر نوروزی» و «حاکم پنج روزه » است که تنها در روزهای جشن نوروزی دیده می شوند و آنان در شعرهای خود می گویند: «حاجی فیروزه، عید نوروزه، سالی چند روزه».
نویسنده: علیرضا صادقی حسن آبادی |
جمعه 89 اسفند 27 ساعت 11:22 عصر
|
|
نظرات شما عزیزان نظر
|
مختصری از زندگی نامه ی حضرت معصومه علیها السلام نام شریف آن بزرگوار فاطمه و مشهورترین لقب آن حضرت، «معصومه» است. پدر بزرگوارش امام هفتم شیعیان حضرت موسى بن جعفر (ع) و مادر مکرمه اش حضرت نجمه خاتون (س) است . آن بانو مادر امام هشتم نیز هست . لذا حضرت معصومه (س) با حضرت رضا (ع) از یک مادر هستند.
?) فاطمه معصومه (س) این روایت را از دختر امام صادق(ع) نقل مى کند که سلسله سندش در نهایت به فاطمه زهرا(س) مى رسد.
امام رضا (ع) فرمودند: « کسى که حضرت فاطمه معصومه را زیارت کند پاداش او بهشت است .» (ثواب الأعمال و عیون اخبار الرضا(ع) )
همچینین بخوانید: مقالاتی پیرامون حضرت معصومه علیها السلام خصوصا مقاله حضرت معصومه؛ زینب ثانی شهادت حضرت فاطمه معصومه س را خدمت همه عاشقان اهل بیت تسلیت می گوییم
نویسنده: علیرضا صادقی حسن آبادی |
سه شنبه 89 اسفند 24 ساعت 4:5 عصر
|
|
نظرات شما عزیزان نظر
|
بسمه تعالی احتراما با عنایت به اتمام کلاسهای مهد القرآن ولایت مربیان محترم این کلاسها طبق روال سالهای گذشته جشن سبزه ها ویزه خردسالان خود برپا نمودند که دراین جا تصاویر یکی از کلاسها ی مهد که خود مربی آموزشی فرستادند جهت نمایش دروبلاگ اقدام کردیم شایان ذکراست تعداد کلاسهای مهد ولایت دارالقرآن الکریم منطقه 8 کلاس می باشد وکل آمار خردسالان 94نفر می باشند
نویسنده: علیرضا صادقی حسن آبادی |
جمعه 89 اسفند 20 ساعت 12:59 عصر
|
|
نظرات شما عزیزان نظر
|
بسمه تعالی تصاویر دومین جشنواره گروه های همخوانی وتواشیح مراکز دارالقرآن الکریم استان اصفهان (ویره خواهران)
نویسنده: علیرضا صادقی حسن آبادی |
جمعه 89 اسفند 20 ساعت 8:15 صبح
|
|
نظرات شما عزیزان نظر
|
تصاویر جشنواره
نویسنده: علیرضا صادقی حسن آبادی |
چهارشنبه 89 اسفند 18 ساعت 10:48 عصر
|
|
نظرات شما عزیزان نظر
|
یسمه تعالی خدا را شاکریم که بار دیگر توفیق داد تا بار دیگر دومین جشنواره گروه های همخوانی وتواشیح مراکز دارالقرآن الکریم استان را در منطقه شهید پرور جر قویه علیا برگزار نماییم ضمن تقدیر وتشکر از معاونت محترم پرورشی وتربیت بدنی اداره کل آموزش وپرورش استان اصفهان ،کارشنا سان قرآن ومعارف اسلامی ، شهردار شهر حسن آباد ، ریاست ومعاونین وکارشناسان محترم اداره آموزش وپرورش منطقه جر قویه علیا مسئولین ومدیران ادارات ونهاد های منطقه ومدیران مراکز دارالقرآن الکریم آموزش وپرورش استان اصفهان وهمچنین تقدیر وتشکر از مربیان محترم گروه ها که در این جشنواره شرکت نمودند (تعداد گروه های شرکت کننده39-تعداد منا طق ونواحی استان 28 -تعداد گروه های برتر 10گروه - سخنران جلسه -معاونت محترم پرورشی وتربیت بدنی اداره کل جناب آقای سلمانی وریاست محترم اداره آموزش وپرورش منطقه جر قویه علیاجناب آقای علی منصوری درپایان به همه شرکت کنند گان به رسم یادبود هدایایی ارائه شد به همراه کارت هدیه بانکی به مبلغ دویست هزاریال
نویسنده: علیرضا صادقی حسن آبادی |
چهارشنبه 89 اسفند 18 ساعت 10:33 عصر
|
|
نظرات شما عزیزان نظر
|
باسلام خدمت مدیران ومربیان مراکز دارالقرآن الکریم سطح استان اصفهان از اصفهان تا حسن آباد 110 کیلومتر ( چهارراه آبشار بطرف زیار 40کیلومتر - زیار بطرف نیک آباد جر قویه30 کیلومتر – نیک آباد بطرف حسن آباد40 کیلومتر
نویسنده: علیرضا صادقی حسن آبادی |
شنبه 89 اسفند 14 ساعت 10:7 صبح
|
|
نظرات شما عزیزان نظر
|
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
|