من علمنی حرفا فقد صیرنی عبدا قرآن آموزان راهنمایی ودبیرستان پایگاه های دارالقرآن الکریم سال تحصیلی 89-90
نویسنده: علیرضا صادقی حسن آبادی |
یکشنبه 89 دی 12 ساعت 11:10 صبح
|
|
نظرات شما عزیزان نظر
|
آداب تلاوت قرآن :برای تلاوت قرآن فضائل بسیاری ذکر شده است ودستور داده شده درهر شبانه روز حد اقل پنجاه آیه تلاوت شوداز این رو برای تلاوت قرآن آدابی ذکر شده است . این آداب به صورت کلی به دو دسته ی ظاهری و باطنی تقسیم می شوند : آیه – آیات : آیه در لغت به معنای علامت و عبرت و دلیل و برهان و امر شگفت و ... به کار رفته است مفسران نیز در تعریف اصطلاحی آیه معنای مختلفی را ذکر کرده اند از جمله گفته اند : آیه بخشی از کلام معجزه ی الهی است که در سوره های قرآن کریم مندرج است . سیوطی می گوید : آیات ترکیب یافته از جملاتی است دارای مطلع و مقطع که در سوره های قرآن کریم مندرج است . بیشتر مفسران شناخت آیات را امر توفیقی می دانند که ابتدا و انتهای آن توسط شارع تعیین شده است . آسیه : قرآن کریم دوبار بدون ذکر نام آسیه وی را توصیف کرده است : یک بار در سوره ی قصص آیه ی 9 و بار دیگر در سوره ی تحریم آیه ی 11 . آسیه همسر فرعون زمان حضرت موسی (ع) بود که در راه ایمان خود متحمل شکنجه های بسیاری شد و با موسی همدل و همراه بود و به خداوند ایمان داشت . پیامبر اکرم (ص) در حدیثی می فرماید : از مردان بسیاری به حد کمال رسیده اند و از زنان تنها چهار زن به کمال رسیدند : آسیه و مریم و خدیجه و فاطمه و آسیه در کنار این سه زن دیگر از بهترین زنان بهشتی اند .
نویسنده: علیرضا صادقی حسن آبادی |
یکشنبه 89 دی 12 ساعت 10:59 صبح
|
|
نظرات شما عزیزان نظر
|
قرآن کتاب خدا ست . کتابی که برای راهنمایی بشر آمده است تا او را راهنمایی کند و راه رستگاری ابدی را به او نشان دهد کتابی که از گذشتگان و آیندگان خبر می دهد حق را از باطل جدا می کند و کشمکش های بشریت را حل و فصل می کند . آری قرآن مردم را به یگانگی خدا و برادری و صلح و صفا و آرامش و مبارزه با ستم تا جهل و فساد و تکمیل مکارم اخلاق دعوت کرد و مؤ منان چون دل به قرآن بستند آن را چون جان شیرین خود عزیز داشتند و شالوده و بنیان زندگی خود را بر آن نهادند و چون چنین کردند چنان شد که در اندک زمانی دگرگونی عمیقی در جزیره العرب پدید آمد و انسان های بی تمدن و به دور از آداب را به مؤمنانی وارسته وخدا جوی وعزیز وتوانمند بدل ساخت . و امروز در عصر بازگشت به قرآن و بهره گیری از آموزه های آن در متن زندگی هستیم آموزه هایی که بتواند با زبان امروز در رفتار و کردار ما تاثیر بگذارد و حیات و جامعه ی ما را قرآنی کند . آیه الکرسی : آیه ی 255 سوره ی بقره که با عنوان آیه الکرسی معروف است به عقیده ی برخی دو آیه ی 256 و 257 نیز جزو آیه الکرسی است . شهرت آن به ((آیه الکرسی )) به جهت ذکر کرسی خداوند در این آیه است : (وسع کرسیه السموات و الا رض ) . بر اساس برخی روایات نقل شده از پیامبر اکرم (ص)از زمان آن حضرت به همین نام شهرت یافته است . از پیامبر (ص) نقل شده است که : سرور سخنها قرآن است و سرور قرآن سوره ی بقره است و سرور سوره ی بقره آیه الکرسی است . به خواندن این آیه بسیار سفارش شده است از جمله بعد از هر نماز و نیز برای چشم زخم و به لحاظ اهمیت این آیه برخی مفسران به تفسیر مستقل این آیه پرداخته اند .
نویسنده: علیرضا صادقی حسن آبادی |
یکشنبه 89 دی 12 ساعت 10:58 صبح
|
|
نظرات شما عزیزان نظر
|
شهادت اسوه صبر واستقامت حضرت امام زین العابدین تسلیت باد
نویسنده: علیرضا صادقی حسن آبادی |
پنج شنبه 89 دی 9 ساعت 10:35 صبح
|
|
نظرات شما عزیزان نظر
|
زندگینامه امام سجاد (ع) حضرت سجاد ( ع )
نویسنده: علیرضا صادقی حسن آبادی |
پنج شنبه 89 دی 9 ساعت 10:33 صبح
|
|
نظرات شما عزیزان نظر
|
نظر اسلام راجع به ازدواج موقّت چیست؟ دربارة فلسفه ازدواج موقت مى توانید از مطالعه کتاب نظام حقوق زن در اسلام نوشته استاد شهید مطهرى بهره مند شوید.
نویسنده: علیرضا صادقی حسن آبادی |
شنبه 89 دی 4 ساعت 8:10 عصر
|
|
نظرات شما عزیزان نظر
|
غیبت از بزرگترین گناهان است. همانطور که میدانیم سرمایه بزرگ انسان در زندگی حیثیت و آبروی اوست و هر چیزی آنرا به خطر بیندازد مانند آن است که جان او را به خطر انداخته باشد. بلکه گاه ترور شخصیت از ترور شخص مهمتر محسوب میشود و اینجاست که گاه گناه آن از قتل نفس نیز سنگینتر است. مفهوم غیبت چهره اخروی غیبت بر اساس این روایت شریف غیبت در آخرت بصورت خوردن گوشت مرده مجسم میگردند. چنانچه در سوره حجرات آیه 12 خداوند میفرماید : «. . . و لا یغتب بَعضکم بعضاً ایحب احدکم اَن یاکل لحم اخیه میتاً فکرهتموه ؛ بعضی از شما غیبت بعضی دیگر را نکند ، آیا کسی از شما دوست دارد که گوشت برادر مردهاش را بخورد که کراهت دارد.» در تفاسیر متعدد در ذیل این آیه آمده است که آبروی برادر مسلمان همچون گوشتتن اوست و ریختن این آبرو با غیبت و فاش کردن اسرار ، مثل خوردن گوشتتن اوست در حالی که غیبت شده مثل مردگان قادر به دفاع از خود نیست. به تعبیری دیگر افراد جامعه اسلامی از مومنان تشکیل شده است و مومنان نیز به فرموده خداوند برادر یکدیگرند. عبارت «اخیه میتاً» برای این است که او بیخبر از غیبت است و عبارت «فکر هتموه» این را میرساند که کراهت شما از این کار امری ثابت و محقق است. هیچ شکی در این نیست که شما هرگز راضی نمیشوید گوشت مرده انسانی را که برادر شماست بخورید بلکه از آن کراهت دارید، پس باید از غیبت کردن هم نفرت داشته باشید. فلسفه تحریم غیبت
نویسنده: علیرضا صادقی حسن آبادی |
شنبه 89 دی 4 ساعت 8:6 عصر
|
|
نظرات شما عزیزان نظر
|
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
|