موضوع: مسئولیت والدین در تربیت خانوادگی فرزندان (1) بسم الله الرحمن الرحیم سر سفرهی ماه رمضان و قرآن و موضوع بحثمان در رمضان 89 بحث تربیت است. اهمیت و ضرورت تربیت بحث شد. تربیت بدنی بحث شد. تربیت سیاسی بحث شد. حالا تربیت خانوادگی مانده، تربیت اجتماعی مانده، تربیت عقلانی مانده است، بعد هم موانع تربیت و راههای تربیت، یک موضوعی است که همهی پدرها و مادرها، معلمین و اساتید دانشگاه و طلبهها، همه به آن به یک نحوی نیاز داریم. سر سفرهی قرآن نشستیم. در این جلسه موضوع بحث ما تربیت خانوادگی است. موضوع کلی بحث این ماه مسئلهی تربیت است، منتهی تربیت خانوادگی. یعنی مسئولیت پدر و مادرها، چقدر پدر و مادرها روی تربیت بچهشان حساس هستند؟ برای کفش بچه چقدر پول میدهند؟ برای کتاب چقدر پول میدهند؟ برای آموزش انگلیسی چقدر خرج بچهشان میکنند، برای آموزش زندگی چقدر خرج میکنند؟ به تیپ بچهشان بیشتر میرسند یا به مخشان؟ سر سفرهی قرآن هستیم. از قرآن بگویم.
نویسنده: علیرضا صادقی حسن آبادی |
یکشنبه 89 مرداد 31 ساعت 9:21 صبح
|
|
نظرات شما عزیزان نظر
|
همکاران خوب وتلاشگر فرهنگی آیا می دانید با شرکت در مسابقه اینترنتی در سهایی از قرآن می توانید 16 ساعت
گواهی ضمن خدمت دریافت نمایید برای اطلاع بیشتر با مرکز دارالقرآن الکریم منطقه در تماس باشید 03127532535-09133289435
نویسنده: علیرضا صادقی حسن آبادی |
شنبه 89 مرداد 30 ساعت 10:18 صبح
|
|
نظرات شما عزیزان نظر
|
ما شیعیان بعضی وقت ها فکر می کنیم چون شیعه هستیم و شیعه هم دین برحق است، پس باید همیشه خدا برای ما راحتی و آسایش رو فراهم کنه؛ خوب به نظر ما باید بین اونی که حق و درست هست با اونی که باطل و نادرسته ، فرق باشه و حق همیشه در آسایش باشه!اما به نظر من اینجا یک نکته ظریف هست و اون اینکه اگه راحتی و آسایش در حق بود و سختی و بلا در باطل برای ما آدم ها که بیشتر راحت طلبیم انتخاب حق کار سختی نبود، اونوقت کسی طرف باطل نمی رفت و حال آنکه این دنیا محل ابتلا و آزمایش ما آدم هاست بنابراین اگر کسی جانب حق رو بگیره درحالی که سختی و مشقت همیشه با اوست این انتخاب ، انتخابی قابل تقدیر است و ابتلا و آزمایش با این معنا که حق با سختی و بلا همراه باشد سازگاری بیشتری دارد.روایت زیر رابطه شیعه و سختی و بلا در راه خدا و دوستی اهل بیت (ع) را نشان می دهد:سعد ابن طرف گفت:در محضر امام باقر (ع) نشسته بودیم که جمیل ازرق از ره رسید و و وارد شد.همین که نشست از گرفتاری ها و مشکلات شیعیان و مصائبی که برآنها وارد می شود سخن به میان آوردیم . حضرت فرمودند: گروهی به محضر امام سجاد (ع) و عبدالله بن عباس رسیدند و به آنان ، از همین حوادثی که یاد کردید ، شکوه نمودند.آنان نیز خدمت امام حسین (ع) رسیدند و همان ها را بازگو کردند.پس حضرت فرمودند:« به خدا سوگند بلا و فقر و کشته شدن (در راه خدا ) به دوستداران ما شتابان تر است از دویدن اسبان بارکش وتندتر از سیلی که به « صِمر » خود سرازیر گشته است . »عرض کردیم « صِمر » چیست؟فرمودند: نقطه پایانی ( و قرارگاه ) سیل است، و اگر شما ( محبین و شیعیان صمیمی ما ) ، در معرض ابتلائات قرار نمی گرفتید، می دیدیم که دیگر از ما ( که در راه خدا اهل بلاییم ) نیستید. » منبع : فرهنگ جامع سخنان امام حسین (ع) / 659
نویسنده: علیرضا صادقی حسن آبادی |
شنبه 89 مرداد 30 ساعت 10:2 صبح
|
|
نظرات شما عزیزان نظر
|
علل گرایش به بدبینی و پوچگرایى* یکی از مشکلات انسان مدرن مسأله پوچگرایی میباشد. حال سئوال این است که با توجه به فطرت خداشناسی و خداجویی در انسان چرا برخی انسانها دچار بحران اعتقادی و پوچگرایی میشوند؟ درآمد مختصراً باید گفت که علل و عوامل پوچگرایی بر دو گونهاند: 1. علل و عوامل درون ذاتی یا فردى؛ 2. علل و عوامل برون ذاتی یا اجتماعى. بیتردید در قلمرو انسانشناسی هرگز نمیتوان حد فاصلی میان فرد و اجتماع قائل شد، زیرا این دو بر یکدیگر تأثیر متقابل دارند و ما این تقسیمبندی را صرفاً به جهت شدت تأثیرشان بر یکدیگر، به عمل آوردیم. علل و عوامل درون ذاتی یا روانی مانند نابسامانیهای تربیتى، عقده حقارت، ناخودپذیری و... علل و عوامل برونذاتی یا اجتماعی مانند نابسامانیهای محیطی و اجتماعى، دگرگونی ارزشها و.... به این نکته نیز اشاره کنیم که تنها به برخی از علل و عوامل که مهمتر به نظر میرسند، اشاره کردهایم. در بین دهها عامل که ممکن است در گرایش افراد انسانی به بدبینی مؤثر باشند، عللی که ذکر شده، علل و عوامل کلی هستند که بسیاری از انگیزههای جزئی را نیز شامل میشوند. برای مثال نارساییهای تربیتی یک انگیزه کلی است که میتواند بسیاری از علل جزئی مانند ناز پروردگیها، مهرطلبیها و... را شامل شود. در بررسی علل و عوامل مزبور باید نکات زیر را در نظر گرفت: 1. هیچ گاه نمیتوان گفت که تنها یک علت موجبات بدبینی و پوچی را فراهم میآورد، زیرا طبیعت آدمی به گونهای است که مجموعهای از علل و عوامل در آن مؤثر است. گذشته از آن اگر تنها یک عامل بخواهد در روان انسان تأثیر کند، مکانیسم دفاعی انسان بهگونهای است که با آن به مبارزه برمیخیزد. 2. گرایش افراد به بدبینی و پوچی دارای شدت و ضعف است؛ یعنی تمامی افرادی که دچار بدبینی و پوچی میشوند، از یک حد معین از پوچگرایی برخوردار نیستند و این امر بستگی به ساخت شخصیت آنان دارد. 3. شدت و نوع بدبینی و پوچی در انسان بستگی به عامل مؤثر در آن دارد؛ مثلا فردی که بر اثر شکست در عشق، یا نرسیدن به مقام مطلوب خود دچار یأس و بدبینی شده ممکن است بر اثر مرور زمان و یافتن عشق جدید یا رسیدن به مقامی دیگر، از یأس و بدبینی تهی شود؛ در حالی که فردی که بر اثر تحیّر در معمای آفرینش به سوی بدبینی و پوچی کشانیده شده شاید تا آخر عمرش نسبت به زندگی بدبین بماند. 4. تأثیر بدبینی و پوچی در افراد، متناسب با سن و سال و در یافتهای عقلی و فکری و ساخت شخصیت آنهاست. حال در اینجا به علل و عوامل گرایش به بدبینی و پوچی میپردازیم.
نویسنده: علیرضا صادقی حسن آبادی |
چهارشنبه 89 مرداد 27 ساعت 5:59 عصر
|
|
نظرات شما عزیزان نظر
|
موضوع: ورزش و تربیت بدنی در اسلام بسم الله الرحمن الرحیم رمضان 89 موضوع بحث ما دربارهی تربیت است. معنای تربیت، اهمیتش، رسیدیم به ابعادش، تربیت بدنی را در یک جلسه قبل گفتیم. در این جلسه یک گوشهی دیگر در یادداشتهایم مانده است، در تربیت بدنی میگویم. و بعد وارد تربیت سیاسی میشویم. تربیت سیاسی، تربیت فکری و عقلی، تربیت خانوادگی، میخواهیم ابعاد تربیت را بررسی کنیم. فعلاً تربیت بدنی هستیم. دنبالهی بحث قبل.
نویسنده: علیرضا صادقی حسن آبادی |
چهارشنبه 89 مرداد 27 ساعت 5:43 عصر
|
|
نظرات شما عزیزان نظر
|
موضوع: ایمان به خدا، مبنای تربیت اسلامی بسم الله الرحمن الرحیم بحثهای رمضان 89 است. موضوع تربیت است. که شنیدنش برای همه مفید است. چون از قرآن و روایات و مسائل تربیتی است. به خصوص برای آموزش و پرورشیها و دانشجوها و طلبهها و اصولاً برای هرکسی که میخواهد کسی را تربیت کند یا میخواهد تربیت شود. همهی ما پای سفرهی قرآن هستیم. ببینیم خدا به ما چه میگوید؟ دربارهی مبانی تربیت باید بگوییم: که اصولاً انسان قابل تربیت است.
نویسنده: علیرضا صادقی حسن آبادی |
دوشنبه 89 مرداد 25 ساعت 6:5 عصر
|
|
نظرات شما عزیزان نظر
|
مسابقه قرآنی ویزه هفته کرامت
نویسنده: علیرضا صادقی حسن آبادی |
دوشنبه 89 مرداد 25 ساعت 5:58 عصر
|
|
نظرات شما عزیزان نظر
|
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
|