سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دارالقران الکریم جرقویه علیا
هر که به حکمت شناخته شود . چشمها او را به دیده وقار و شکوه بنگرند . [امام علی علیه السلام]

دومین جشنواره گروههای همخوانی وتواشیح




  • وقت بخیر:خواننده ی گرامی :
  • نویسنده: علیرضا صادقی حسن آبادی | چهارشنبه 89 اسفند 11 ساعت 12:39 صبح |

    دانستنی هایی از قرآن(فرق حکومت خداخواهان و خودکامگان)

    «الذین ان مکناهم فی الارض اقاموا الصلوه و آتوا الزکوه وامروا بالمعروف و نهوا عن المنکر و لله عاقبه الامور» (سوره حج، آیه 41

    آنان که در زمین قدرت به آنها بخشیدیم، نماز را برپا داشتندو زکات را پرداختند و امر به معروف کردند و از زشتی ها مردم رابازداشتند... و سرانجام همه کارها با خدا است.

    مکناهم: از تمکین گرفته شده یعنی فراهم ساختن وسائل کار وقدرت و ابزار حکومت و سلطه بر مردم.

    معروف: واژه ای است که تمام خیر و خوبی ها را در بر می گیرد.

    منکر: این هم واژه ای است که تمام بدی ها و پلشتی ها را در برمی گیرد.

    آنچه مسلم است کسی به قدرت نمی رسد جز آنکه خدا بخواهد،خداوند خود مالک زمین و آسمان است و ملک همه چیز به دست قدرت اوست، پس اگر خواست به برخی از افراد در دنیا مکنت می بخشد وچند روزی حکومت بر مردم را به آنان عطا می کند. گروهی از مردم این نعمت بزرگ را کفران می کنند و به ظلم و ستم می پردازند و بازور می خواهند بر مردم چیره شوند و حکومت کنند. اما گروهی دیگربه شکرانه این نعمت الهی، فرصت را برای اجرای احکام شرع واقامه نماز و عبادات مغتنم می شمرند.

    خداوند در این آیه شریفه می فرماید: آنان که به آنها قدرت بخشیدیم و حکومت بر مردم را به آنان عطا کردیم مانند خودکامگان و مستکبران و طاغوتان نیستند که پس از رسیدن به پیروزی، به لهوو لعب بپردازند و از یاد خدا دور شوند، بلکه همواره پیروزی عاملی پیشتاز برای آنان می باشد که بیشتر برای ساختن خویشتن وجامعه تلاش کنند و مخلصانه قدرت های خود را در این راه مبذول نمایند. این چنین اشخاص با ایمان هرگز مانند طاغوتیان از خدابی خبر نیستندکه کوس «انا ربکم الاعلی » بزنند و مردم را به زورزیر سلطه خفقان زای خود قرار دهند و آزادی و امنیت را از مردم سلب کنند چنانکه نمونه اش را در حکومت خودکامه پهلوی شاهد بودیم و نمونه بارز خفقان و ستمهای شاهانه را در حادثه فراموش نشدنی 15 خرداد یا به چشم خود دیدیم و یا از پدران و نیاکانمان شنیدیم.

    اینچنین حکومتی هرچند ممکن است چند صباحی با زور سرنیزه مردم چیره شود ولی محکوم به زوال و فنا است و باید از صفحه تاریخ برانداخته شود. اما در مقابل حکومتی را شاهد بودیم که کاملامنطبق با این آیه شریفه است و آن حکومت جاودانه امام خمینی(قدس سره)در ایران است.

    امام خمینی نمونه بارز کسی است که در این آیه از او یاد شده است.

    آری! او بود که وقتی به قدرت رسید لحظه ای از فکر و یاد خدادور نشد و تمام حرکات و کردارها و گفتارهایش در راه تثبیت حکومت الله در زمین بود و برای برپا داشتن نماز وپرداختن روزه و عمل به فریضه مهم جهاد لحظه ای باز نایستاد و پیوسته برای اجرای احکام الهی تلاش می نمود و بیش از توان خویش در این راه مقدس فعالیت و سعی می کرد، او مانند دیگر مصلحان واقعی جامعه واولیای خدا بود که پیوند خود را با اقامه نماز با خدامستحکم می نمود و پیوندش را با بندگان خدا با پرداخت زکات وخیرات و تشویق آن فریضه الهی ناگسسته می ساخت و در ارتباط بااصلاح جامعه و سوق دادن مردم به سعادت و خوشبختی مانند جدبزرگوارش ابی عبدالله الحسین علیه السلام امر به معروف و نهی ازمنکر را در جامعه اسلامی به اجرا می گذاشت و بر آن دو بسیارتشویق و تحریض می کرد زیرا او معتقد بود اگر این دو فریضه مهم از میان برود یا کمرنگ شود، تمام فرایض و واجبات نابود می گرددو هر زمان باید خیرخواهان مردم و مصلحان جامعه بر این دوتاکید نمایند و با امر به خیر و خوبی و بازداشتن دیگران اززشتی و پلیدی، جامعه را به سوی ساحل نجات برسانند و از منجلابهاو گردابهای هولناک فساد و تباهی برهانند.

    و سرانجام بازگشت همه چیز به سوی اوست(ولله عاقبه الامور)هرملک و حکومتی در جهان زائل خواهد شد و هر قدرتی زوال خواهدپذیرفت، و فقط سلطنت خدا پایدار و باقی است. آن روز که ندای «لمن الملک الیوم » بزند کسی جز خودش نیست که پاسخ دهد: «لله الواحد القهار» . پس هر که از این نعمت خوب بهره برد نامی جاودانه خواهد داشت، و هر کس بد عمل کرد به خویشتن ظلم کرده است و بازگشت همه به سوی خدا است و الی الله ترجع الامور.
     




  • وقت بخیر:خواننده ی گرامی :
  • نویسنده: علیرضا صادقی حسن آبادی | چهارشنبه 89 اسفند 11 ساعت 12:36 صبح |

    خوف و خشیت از خدا )ویژگیهای عباد الرحمن(4)

    در قرآن درباره چهارمین ویژگی بندگان خاص و ممتاز خداوندچنین می خوانیم: «والذین یقولون ربنا اصرف عذاب جهنم ان عذابهاکان غراما انها سائت مستقرا و مقاما» بندگان ممتاز خداوندرحمان کسانی هستند که می گویند پروردگارا عذاب دوزخ را از مابرطرف گردان که عذابش سخت و پردوام است قطعا دوزخ جایگاه ومحلی بد برای اقامت است.

    خداوند در این آیه به چهارمین ویژگی بندگان ممتاز الهی اشاره کرده است که عبارت از «خصلت خوف و خشیت از خدا» است، به عبارت روشن تر آنها از کیفر نافرمانی خدا به شدت می ترسند واعتقاد راسخ دارند که نافرمانی خدا به معنی اطاعت از فرمان شیطان است و چنین کاری موجب عذاب الهی، و دخول در دوزخ خواهدشد. آنها آن چنان خائف و هراسناک از پیامدهای گناه و عذاب دوزخ هستند که این حالت درونی خود را ابراز نموده و با کمال خضوع دست به دعا برمی دارند و از درگاه خدا می خواهند که مشمول عذاب سخت دوزخ که برای مجرمان آماده شده نشوند. آنها طبعا ازعواملی که موجب عذاب است پرهیز نموده، و با اجرای فرمان الهی وانجام دستورهای خدا، رحمت سرشار الهی را به سوی خود جلب و جذب می کنند، و این حالت برای آنها دائمی است و لحظه ای از خوف خدافاصله نمی گیرند. آنها وعید الهی را به شوخی نمی گیرند مثل بعضی که مست و مخمور غرور و غفلت هستند و به اصطلاح دل به دریانمی زنند.

    و نمی گویند: بادا باد، رحمت خدا وسیع است.

    به این افراد که این گونه تصور می کنند باید گفت:

    ای که تو را گشته جهل مشت و گریبان چشم بپوشیده ای ز دین و ز ایمان هیچ نیندیشی از عذاب قیامت هیچ نپرهیزی از شراره نیران رفته به گوشت که کردگار کریم است صاحب عفو است و لطف و رحمت و احسان لیک ندانی که می کشد سوی دوزخ معصیت کردگار و طاعت شیطان

    خوف به معنی ترس و وحشت درونی است، از این رو اهرمی درونی برای ترک گناه و هر گونه جرم محسوب می شود، مثلا خوف و ترس ازقانون، دادگاه، جریمه، زندان و تعزیرات حکومتی باعث می شود که انسان مرتکب جرم نشود، تا مبادا گرفتار این کیفرها گردد.

    بنابراین خوف از خدا به معنی ترس از ذات پاک او نیست.بلکه به معنی خوف از قانون و عدالت او است. این خوف نیز ازمقایسه اعمال خود با عدل الهی حاصل می شود، بنابراین خوف یک ناراحتی درونی از مجازاتی است که بازتات گناه و ترک اطاعت خدامی باشد.

    قرآن پیامبران را به عنوان بشیر و نذیر معرفی می کند، یعنی آنها هم انسانها را به رحمت الهی و بهشت و پاداش های فراوان نوید می دادند، و هم آنها را هشدار داده و از خطر گناه بر حذرمی داشتند.

    این دو خصلت پیامبران بیانگر آن است که انسان مؤمن باید بین خوف و رجا باشد، هم امیدوار به رحمت الهی باشد و هم از مقام الهی بترسد. راه اعتدال همین است و اگر یک طرف را برگزیند ودیگری را رها کند خطر آفرین است، زیرا اگر تنها امیدوار باشد،مغرور شده و به امید وسعت رحمت الهی، مرتکب هر گناهی می شود. واگر تنها خائف باشد، کار او به یاس و ناامیدی منتهی می شود. وچنین حالتی، انسان را افسرده و وامانده می کند و از نشاط، رشد وحرکت محروم می سازد.

    بر همین اساس، مطابق روایات بسیار، پیامبر(ص)وامامان(ع)فرموده اند که انسان با ایمان بین خوف و رجا زندگی می کند و هر دو خصلت را به طور مساوی و معادل دارا می باشد. برهمین اساس امام صادق(ع)فرمود: پدرم(امام محمدباقر) می فرمود:

    «انه لیس من عبد مؤمن الا و فی قلبه نوران; نور خیفه و نوررجاء، لو وزن هذا لم یزد علی هذا، ولو وزن هذا لم یزد علی هذا»هیچ بنده مومنی نیست مگر اینکه دلش دارای دو نور است: نور ترس و نور امید. اگر هر یک از این دو در مقایسه با دیگری سنجیده شوند هیچ کدام بر دیگری برتری نمی یابند.

    این مطلب از قرآن گرفته شده آنجا که در آیه 8 و9 سوره زمرانسانهای غیر مؤمن و مؤمن را مقایسه می کند می فرمایدکه دسته اول هنگام بلا، خائف می شوند و هنگام نعمت مغرور و از خدا بی خبرمی گردند، ولی دسته دوم همواره خائف و امیدوار هستند، این دودسته هرگز مساوی نیستند، بلکه دسته اول گمراه و دسته دوم درراه هدایت می باشند، دسته دوم کسانی هستند که: «یحذر الاخره ویرجوا رحمه ربه » از عذاب آخرت می ترسند و به رحمت پروردگارامیدوار می باشند.

    خوف و مراتب آن از نظر قرآن
    در قرآن ارزش خوف و مراتب آن در ابعاد مختلف و در آیات متعددبیان شده است به عنوان نمونه در آیه 16 سجده در شان مؤمنین راستین می فرماید: «تتجافی جنوبهم عن المضاجع یدعون ربهم خوفاو طمعا» پهلوهای آنها در دل شب از بسترها دور می شود (و به پامی خیزند و روی به درگاه خدا می آورند)پروردگار خود را با خوف وامید می خوانند.

    این آیه نشانگر آن است که خوف و بیم موجب شب زنده داری وارتباط نیرومند آنها با خدا می شود، و آنها عبادت خود را آمیخته با خوف و امید می کنند.

    و در آیه 40 و41 سوره نازعات می خوانیم: «و اما من خاف مقام ربه و نهی النفس عن الهوی فان الجنه هی الماوی » و آن کس که از مقام پروردگارش بترسد، و نفس خود را از هوی باز دارد، قطعابهشت جایگاه او است.

    براساس این آیه، خوف از خدا مقدمه ترک گناه و در نتیجه پاداش بزرگ الهی یعنی بهشت خواهدبود.

    این تعبیر در آیه 46 سوره الرحمن چنین آمده است: «و لمن خاف مقام ربه جنتان » و برای کسی که از مقام پروردگارش بترسد، دوباغ بهشتی می باشد.

    وقتی که آیات قرآن را در رابطه با ترس و هراس در برابر عظمت خداوند، مورد بررسی قرار می دهیم می بینیم از این خصلت باتعبیرات گوناگون سخن به میان آمده که هر کدام به درجه ومرتبه ای از ترس و هراس نسبت به انسان های مختلف اشاره می کند»

    مرحوم شیخ صدوق(ره)در کتاب خصال، خوف را از نظر قرآن پنج گونه دانسته و برای هر یک از آن، به ذکر آیه ای پرداخته است; آن پنج نوع عبارتند از:

    1 خوف

    2 خشیت

    3 وجل

    4 رهبت

    5 هیبت.

    آنگاه می گوید: خوف برای گناهکاران است. خشیت برای عالمان است.وجل(هراس دل)برای تسلیم شدگان متواضع است. رهبت برای عابدان است. و هیبت برای عارفان می باشد.

    و در توضیح می گوید: خوف به خاطر گناهان است. خشیت همان ترس وهراس به خاطر احساس کوتاهی در انجام وظیفه است. وجل و هراس قلب به خاطر ترک خدمت است.

    رهبت به خاطر احساس تقصیر در عبادت می باشد، و هیبت ترس وهراس از شکوه نامتناهی الهی به خاطر شهود حق هنگام کشف اسراراست...»

    موضوع دیگر در باره مراتب خوف اینکه، خوف دارای شدت و ضعف است. هر کسی در درجه ای از خوف قرار گرفته و به تناسب آن به مقامات می رسد. آنان که به خداوند نزدیکترند، مانند پیامبران،امامان(ع)و اولیاء خدا، خوف شدیدتری دارند; از این رو آنها درنماز و در مناجات هایشان در دل شب از خوف خدا به شدت گریه وناله می کردند و با قطره های شفاف دیدگانشان، روح و روان خود راشستشو می نمودند، و با اشک شوق و خوف، نهایت تواضع و کمال بندگی خود را آمیخته با احساسات پرشور ابراز می کردند.

    این گونه گریه به قدری ارزشمند است که پیامبر(ص)فرمود:

    «من ذرفت عیناه من خشیه الله، کان له بکل قطره من دموعه مثل جبل احد یکون فی میزانه فی الاجر» کسی که چشمانش از خوف خداپراز اشک گردد، هر قطره اشکش در قیامت در ترازوی عملش همچون سنگینی کوه احد، سنگینی دارد.

    و امیر مومنان علی(ع)فرمود: «البکاء من خشیه الله مفتاح رحمه الله » گریستن از خوف خدا، کلید گشایش رحمت الهی است » .

    ارزش خوف در گفتار پیامبر(ص)و امامان(ع)
    نظر به اینکه خصلت خوف از عظمت خدا، عامل نیرومندی برای تهذیب و تکامل است، و اگر عمیق و شدید باشد هرگونه دست اندازهای جاده کمال را از سر راه انسان برمی دارد، در گفتارپیامبر(ص)و امامان معصوم(ع)از آن بسیار تمجید شده، و به همین اندازه نداشتن خوف نکوهش شده است. در این راستا نظر شما را به چند سخن از آنها جلب می کنیم:

    1 رسول خدا(ص)فرمود: «اعلی الناس منزله عندالله اخوفهم منه » ارجمندترین انسانها از نظر مقام در پیشگاه خدا، آنان هستند که بیشتر از مقام خدا هراسان هستند.

    2 امیر مومنان علی(ع)فرمود: هنگامی که قیامت برپا می شود،منادی حق چنین ندا می کند: «ایها الناس ان اقربکم الیوم من الله اشدکم منه خوفا» ای مردم! امروز مقرب ترین شما در پیشگاه خداوند، آن کسی است که در دنیا بیشتر از دیگران از عظمت خداترسان بود.

    3 امام صادق(ع)فرمود: «لایکون العبد مومنا حتی یکون خائفاراجیا» عبد خدا به درجه کمال ایمان نمی رسد، مگر اینکه دارای دو خصلت خوف و امید باشد.

    البته روشن است که خوف راستین آن است که موجب اطاعت و ترک معصیت شود، و نشانه های آن در عمل آشکار گردد، و گرنه خوف کاذب،پوچ و بی اثر خواهد بود.، برهمین اساس، امام صادق(ع)فرمود: «من عرف الله خاف الله، و من خاف الله سخت نفسه عن الدنیا» کسی که خدا را بشناسد، از عظمت او می ترسد و کسی که از خدا بترسددلبستگی به دنیا نخواهد داشت.

    4 یکی از اصحاب امام صادق(ع)می گوید به آن حضرت عرض کردم:

    بعضی گناه می کنند و می گویند ما به رحمت خدا امیدوار هستیم! وهمواره این گونه می اندیشند تا مرگ آنها فرا می رسد(و با این حالت می میرند، آیا از امید خود نتیجه می گیرند؟

    امام صادق(ع)فرمود: این گونه افراد، اشخاصی هستند که در میان آرزوها می لولند، اینها دروغ می گویند; اینها امیدوار نیستند،هرکس به چیزی امیدوار باشد، آن را طلب می کند و هر که از چیزی بترسد، از آن بگریزد(اینها که چنین نیستند در حقیقت از خدا روی گردانده و به موجبات عذاب که گناهان است روی آورده اند).

    5 امام باقر(ع)فرمود: «لاخوف کخوف حاجز، و لا رجاء کرجاءمعین » هیچ خوفی، همانند خوفی که بازدارنده از گناه است، ارزش ندارد، و هیچ امیدی مانند امید کمک کننده(به توبه و عوامل نجات)ارجمند نیست.

    6 امیر مومنان علی(ع)فرمود: «العجب ممن یخاف العقاب فلم یکف، و رجا الثواب فلم یتب »مایه تعجب است آن کسی که از عقاب الهی می ترسد، ولی خود را ازگناهان کنترل نمی کند، و نیز امید به ثواب و پاداش الهی دارداما توبه نمی نماید!

    امام حسین(ع)در فرازی از دعاهای عرفه به خدا عرض می کند:

    «اللهم اجعلنی اخشاک کانی اراک » خدایا مرا آن چنان هراسناک درگاهت قرار ده که گویی تو را می بینم.

    تجزیه و تحلیل و جمع بندی
    از مطالب بالا استفاده می کنیم که خصلت خوف، از ویژگی های ممتازبندگان خاص خداوند رحمان و از ارزشهای سازنده و والای انسانی است خوف تنها به زبان و حالت نیست، بلکه خوف کامل آن است که آثارش در عمل دیده شود و عامل نیرومند و اهرمی قوی برای دوری از گناهان گردد. مراحل عالی خوف آن است که انسان در مناجات وراز ونیاز در دل شب، به تضرع و ناله و گریه پردازد و با نهایت خضوع، دل به خدابسته و خود را ذره ای بی مقدار در برابر مقام عظیم و نامتناهی خداوند بداند. انسان مؤمن هم خائف است و هم امیدوار، به طوری که این دو خصلت را به طور مساوی در وجود خودمی پروراند و با این دو پر در فضاهای ملکوتی به پرواز در می آید:

    و با این دو نور، دلش را نورانی و روح و جانش را سرشار از پاکی و صفا می نماید.

    مساله خوف و رجا در مسایل تربیتی از ارکان و اصول آموزش است; از این رو پیامبران هم نذیر بودند و هم بشیر. به عنوان مثال اگر معلمی در کلاس به شاگردان خود بگوید: امسال همه قبول هستید،تنها امید بدهد و آنها را نترساند، آنها مغرور شده و تصورمی کنند که همه قبول می شوند، در نتیجه در مطالعه و بررسی درس ها،سستی و کوتاهی می کنند. به عکس اگر معلم بگوید که امسال همه شمارفوزه هستید، با این سخن آنها را ناامید و مایوس کرده و ازنشاط و شوق رشد و حرکت محروم می سازد ; در نتیجه باز آنها ازمطالعه و بررسی درسها روی می گردانند و پویایی و پایایی را ازدست خواهند داد. معلم دانا و خردمند آن است که هم نذیر باشد وهم بشیر. هم امید بدهد و هم بترساند و شاگردان را در میان این دو خصلت(مثل دو الکتریسیته منفی و مثبت در جهان طبیعت)قرار دهدکه تعادل و آمیختگی آنها، موجب حرکت و شور و شوق و نورانیت گردد.

    مساله تعادل خوف و رجا به قدری مهم است که در روایات اسلامی،مساله ناامیدی که ضد رجاء است و همچنین احساس ایمنی از عذاب الهی که ضد خوف است، به عنوان دو گناه از گناهان کبیره عنوان شده است. چنان که در روایت صحیح نقل شده: «عمروبن عبید» نزدامام صادق(ع)آمد وعرض کرد: می خواهم گناهان کبیره را که در قرآن ذکر شده بدانم، امام صادق(ع)نوزده گناه برشمرد و برای هر یک ازآنها آیه ای از قرآن به عنوان شاهد ذکر کرد، احساس ایمنی ازعذاب الهی و همچنین ناامیدی را به عنوان دو گناه از این نوزده گناه برشمرد و چنین فرمود: «بعد از شرک به خدا (دومین گناه کبیره) یاس و نومیدی از رحمت خدااست، چنان که خداوند می فرماید:

    «انه لایباس من روح الله الا القوم الکافرون » کسی جز مردم کافراز رحمت خدا نومید نشود.

    سپس فرمود بعداز آن(یعنی سومین گناه کبیره)احساس ایمنی ازمکر و عذاب خدا است(یعنی عدم خوف از خداست چنان که قرآن می فرماید: «فلا یامن مکرالله الا القوم الخاسرون » کسی جز مردم زیانکار از مکر و عذاب خدا ایمن نمی شود.

    این گفتار را با ماجرای معروف زیر که نشانگر خوف امام حسن مجتبی(ع)، به یاد حوادث پر وحشت قیامت است پایان می دهیم:

    امام حسن(ع)در ساعات آخر عمر از خوف خدا می گریست. یکی ازحاضران پرسید: «ای پسر رسول خدا! تو که در پیشگاه خدا دارای مقام بسیار ارجمندی هستی، و پیامبر (ص)در شان تو بسیار سخن فرموده است، بیست بار به مکه برای انجام حج پیاده رفته ای، سه بار همه اموالت را در راه خدا به مستمندان داده ای، بنابر این(سفرمرگ برای تو سفر مبارک است) چرا گریه می کنی؟»

    امام حسن(ع)در پاسخ فرمود:

    «انما ابکی لخصلتین: لهول المطلع و فراق الاحبه » بدان که برای دو موضوع گریه می کنم:

    1 برای وحشت روز قیامت که هر کس به اطراف سر می کشد تا از اوضاع اطلاع یابد و راه نجاتی پیدا کند

    2 برای جدایی از دوستان.
     




  • وقت بخیر:خواننده ی گرامی :
  • نویسنده: علیرضا صادقی حسن آبادی | چهارشنبه 89 اسفند 11 ساعت 12:33 صبح |

    دومین جشنواره گروههای همخوانی وتواشیح




  • وقت بخیر:خواننده ی گرامی :
  • نویسنده: علیرضا صادقی حسن آبادی | سه شنبه 89 اسفند 10 ساعت 10:47 عصر |

    اس ام اس تسلیت و ابراز همدردی جدید

    جناب آقای اسحاقیان امروز اطلاع پیدا کردیم از خبر جانسوز وجان کاخ ازدست رفتن عزیزانتان به همین مناسبت درگذشت این عزیزان را خدمت شما وهمه وابستگان تسلیت گفته واز خداوند متعال صبر جزیل برای بازماندگان وعلو درجات برای عزیزان سفر کرده خواستاریم

    همسفر در راه ماند..زندگی سخت است…لیک..در سفر باید بود…همراهتان از سفر ماند سیلی سهمگین باور شاید نه ..سختی راه را مینماید که بایستی تنها رفت صبری باید تا آرامشی زاید

    ترک یارتان بر شما تسلیت باد

    درود

     

    تسلیت واژه کوچکیست در برابر غم بزرگ شما

    از خداوند صبر برای شما و خانواده محترم خواهانم

    امیدوارم که غم آخر زندگیتان باشد

    ازطرف مدیر  ،مربیان ،قران آموزان دارالقرآن الکریم آموزش وپرورش 




  • وقت بخیر:خواننده ی گرامی :
  • نویسنده: علیرضا صادقی حسن آبادی | شنبه 89 اسفند 7 ساعت 11:6 عصر |

    8اسفند روز امور تربیتی و تربیت اسلامی  نفس انسان در آغاز آفرینش سالم، صاف و بی‌آلایش است و تحت هر نوع تعلیم و تربیتی که قرار بگیرد به همان سرشت درمی‌آید. اگر تعلیم و تربیت و بر اساس فطرت پاک و استعدادهای درونی انسان باشد، او انسانی پاک، وارسته و با اخلاق دینی پرورش می‌یابد و اگر تربیت شخص بر فساد اخلاقی و معیارهای غیرالهی مبتنی باشد، وی به فردی فاسد و بی‌ایمان تبدیل می‌شود. در میان مکتب‌های مختلف تربیتی که روش‌های متفاوتی از شیوه‌های تربیتی را ارائه می‌کنند، دین مبین اسلام روش خاصی را در راستای تربیت انسان‌ها ارائه می‌کند در این روش که در قرآن و احادیث هم بیان شده سعی می‌شود با آگاه ساختن افراد از خود و جهان اطراف به تربیت همه جانبه شخصیت آنان پرداخته شود و جامعه‌ای بر اساس برادری و برابری به وجود آید.در کشور دین‌مدار ایران هم مسئله تربیت از دیرباز مورد توجه مردم و متفکران بوده و همواره از سوی آنها مورد اهتمام و تاکید قرار می‌گرفته است.غزالی، فقیه و فیلسوف بزرگ ایران زمین قلب کودک را پاک و عاری از هر نقش و صورتی می‌داند که اگر او را به اعمال خیر عادت دهند با آن خصلت رشد می‌یابد و اگر به کارهای زشت وادارند، به هلاکت و بدبختی می‌افتد لذا بر سرپرست و ولی کودک واجب است که از او مواظبت کنند و در تهذیب اخلاق او بکوشند و از همنشینان بد دور بدارند. تربیت از نظر غزالی برای این است که کودک:
    -  سعادت دین و دنیا را حمل کند.

    -  خشنودی خداوند را به دست آورد.

    - نفس‌‌اماره را مطیع و اخلاق خود را مهذب نماید.

    خواجه نصیرالدین طوسی نیز به تربیت اخلاقی بسیار اهمیت می‌دهد و آن را اساس پرورش می‌داند.به نظر وی منظور از تربیت، درک سعادت است و برای رسیدن به این منظور باید کودک را چنان تربیت کرد که فضایل را دوست بدارد و از رذایل دوری جوید و در برابر شهوات ضبط نفس نماید. اگر چه در دوره‌های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، تربیت اسلامی و دینی به صمیمیت همه‌گیر و رسمی در بین مردم رایج نبود که دلیل عمده آن هم جو حاکم و سختگیری فرمانروایان این مرز و بوم بود. اما پس از انقلاب اسلامی یکی از مهمترین دغدغه‌های مردم و مسئولان ایجاد روحیه دینی و تقویت نمادهای اسلامی در میان دانش‌آموزان به عنوان نسل نوپای جامعه بود و در این راستا سعی شد که نام آموزش و پرورش در پرورش دینی هم تجلی پیدا کند لذا مسئولان امر تصمیم گرفتند نهاد امور تربیتی را در وزارت آموزش و پرورش با هدف پاسداری از اصول و ارزش‌ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی، برنامه‌ریزی و ایجاد هماهنگی بین نهادهای مختلف فرهنگی کشور، تلاش در جهت اشاعه فرهنگ اسلامی، در میان دانش‌آموزان، نظارت بر فعالیت‌های پرورشی مدارس و استفاده از دبیران و افراد خبره در تربیت دینی نسل جوان جامعه و... تشکیل دهند.سرانجام 30سال پیش در 8 اسفند سال 1359 هجری شمسی، به همت شهیدان رجایی و باهنر، امور تربیتی به عنوان یک بخش جدایی‌ناپذیر از تعلیمات تاسیس شد و توانست جایگاهی ویژه در نظام آموزش و پرورش ایران کسب نماید




  • وقت بخیر:خواننده ی گرامی :
  • نویسنده: علیرضا صادقی حسن آبادی | شنبه 89 اسفند 7 ساعت 11:3 عصر |

    این روزها کشورهای عربی حال و هوای خاصی دارند و در تعدادی از آنها اوضاع متشنج و بحرانی است . به گونه ای که رییس جمهور دیکتاتور تونس از کشورش گریخت ، دولت اردن سقوط کرد و رژیم سی ساله حسنی مبارک، نفسهای آخرش را می کشد . هم اکنون شهرها و مناطق حساس مصر به صحنه قیامهای مردمی تبدیل شده و برخورد های خشونت بار نیروهای امنیتی و پولیس این کشور هم نتوانسته موج آزادی خواهی و استبداد ستیزی مسلمانان را در هم بشکند .
    اوضاع و شرایط فعلی مصر به گونه ای است که حتی متحدین و حامیان غربی حکومت حسنی مبارک نیز سرنگونی قریب الوقوع رژیم مصر را پذیرفته اند و در اظهارنظرهای مختلفی تلاش دارند تا تحولات این کشور را به سمت و سویی هدایت کنند که حداقل پس از سقوط رژیم دیکتاتوری مبارک ، یک حکومت اسلامی و مخالف سیاستهای غرب و رژیم اشغالگرش در این کشور مهم و تاثیرگذار اسلامی، روی کار نیاید .حکومتهای دهه های اخیر مصر که با پشت کردن به ملت تحت ستم ، مظلوم و غیرتمند فلسطین بیشترین خدمت را به رژیم صهیونیستی کردند همواره از حمایتهای کشورهای غربی در رأس آنها آمریکا برخوردار بوده اند ، چرا که برخی از کشورهای غربی به عنوان حامیان صهیونیستها به اهمیت کشور مصر در منطقه به خوبی آگاهند و می دانستند که اگر حاکمان مصر را با خود همراه نمایند موجودیت رژیم نامشروع اسرائیل با خطرات کمتری از سوی این کشور و جهان غرب مواجه خواهد شد .
    بنابراین دور از ذهن نمی تواند باشد که چرا و بنا به کدام دلایل ، مقامات رژیم صهیونیستی ، آمریکا - انگلیس و برخی دیگر از کشورهای غربی تحولات سیاسی در مصر و قیام عمومی در این سرزمین را با حساسیت و نگرانی بسیار زیادی دنبال می کنند و سعی دارند تا خیزش ضد استبدادی حکومت حسنی مبارک را از مسیر اصلی اش منحرف سازند ؟ اما ببینیم که تحلیلگران و صاحب نظران مسائل سیاسی - تحولات و مبارزات حق طلبانه مصریها و دیگر جوامع عربی مانند اردن ، یمن و تونس را چگونه مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهند و واکنشها به این قضایا را به چه صورتی ارزیابی می کنند .
    ابتدا دیدگاه آقای دکتر "میرطاهر" صاحب نظر ایرانی مسائل شرق میانه و جهان اسلام:

    آقای میرطاهر : امروزه ملتهای مسلمان در کشورهای اسلامی شرق میانه بیدار شده اند و دیگر نمی توانند حاکمیتهای استبدادی و وابسته را در کشورشان تحمل کنند ، بنابراین می بینیم که خیزش های مردمی در این منطقه از جهان آغاز شده است . برخی از کشورهای عربی خاورمیانه در طول سالها و دهه های گذشته حاکمانی را درخود داشته اند که خیلی به سادگی حقوق ملتها را پایمال می کردند و اقدامات آنها در جهت اهداف استکباری قدرتهای جهانی قرارداشت .
    این مساله تا سالیان متمادی ادامه داشت و حاکمیتهای ضد مردمی با انواع ترفندها و با استفاده از قدرت و زور توانستند حاکمیت خود را تداوم بخشند اما امروزه و در پی بیداری اسلامی ، دیگر عمر این گونه حاکمان به پایان رسیده است و مردم خشمگین اراده کرده اند تا تغییرات اساسی و بنیادین را در این کشورها روی کار آورند . "این روزها مصادف است با ایام پیروزی انقلاب اسلامی ایران . انقلابی که درسال 1357 هجری شمسی با رهبری و هدایت ابرمرد جهان اسلام حضرت امام خمینی ( ره ) به پیروزی رسید و با سقوط رژیم دیکتاتوری و وابسته شاهنشاهی ، نظام جمهوری اسلامی را در ایران پایه گذاری کرد .
    بسیاری از تحلیلگران مسائل سیاسی معتقد هستند که انقلاب خمینی کبیر تاثیرات عمیقی بر جهان اسلام داشته است و خیزش های اسلامی در کشورهای اسلامی متاثر از این انقلاب بوده و هست .
    آقای دکتر" ظهوری حسینی" محقق و صاحب نظر افغان با چنین دیدگاهی به تاثیرات انقلاب اسلامی بر خیزش و قیام مردم مصر علیه حکومت حسنی مبارک پرداخته و می گوید :

    آقای ظهوری حسینی : حدود 30 سال قبل حرکتی در ایران به پیروزی رسید که بسیاری از تحلیلگران مسائل بین المللی از تاثیرات آن بر جوامع اسلامی و حتی جوامع بشری سخن می گفتند . در حقیقت انقلابی را که حضرت امام خمینی ( ره ) رهبری کردند و به پیروزی رساندند ، انقلابی بود که با دیگر انقلابها تفاوت داشت . حضرت امام، تفکر و اندیشه نوینی را به جهانیان و عالم اسلام معرفی کردند که بر گرفته از سیره انبیا و اولیای الهی بود و به همین دلیل بسیار زود در میان جوامع مختلف پذیرفته شد و سرمنشأ حرکتها و قیامهای مردمی گردید .
    اکنون هم باید قبول کرد که حرکتهای انجام شده در کشورهای عربی متاثر از انقلاب خمینی و اندیشه ها و روش مبارزاتی حضرت امام است . چرا که اکنون ملتها به خروش آمده اند و این خروش قطعاً کاخ های استبدادی را در کشورهایی مانند تونس ، مصر ، اردن و یمن ویران خواهد ساخت . "همان گونه که در ابتدای برنامه امروز اشاره کردیم ، کشورهای غربی و همچنین رژِم صهیونیستی تلاش دارند تا قیام مردم مصر را از مسیر اصلی اش خارج نمایند و با احتمال سقوط حسنی مبارک از از هرم قدرت ، مانع شکل گیری یک حکومت مستقل اسلامی در مصر شوند .
    آقای دکتر "میرطاهر" در بخش دیگری از تحلیل و ارزیابی اش این موضوع را مورد بحث و بررسی قرار داده می گوید :

    آقای میرطاهر :حکومتهای اغلب کشورهای عربی در سالهای اخیر تحت نفوذ و سیطره قدرتهای جهانی و از جمله آمریکا بوده اند و غربیها از این مسأله به نفع خود و ادامه حیات رژیم صهیونیستی استفاده های شایانی کرده اند . بنابراین تحولات سیاسی و حرکتهای مردمی در این کشورها ، آمریکا ، رژیم صهیونیستی و برخی دیگر از کشورهای غربی را به شدت نگران کرده است و آنها تلاش دارند تا به هر نحو ممکن جلو خیزشهای مردمی را بگیرند . اما به نظر می رسد که اگر عموم مردم مسلمان و رهبران آنها دقت نظر کافی داشته باشند غربیها برای منحرف کردن حرکتها و قیامهای مردمی ناکام خواهند شد .
    به هرحال اکنون خاورمیانه وخصوصاً کشورهای عربی درگیر مسائلی شده اند که اگر به خوبی هدایت شود، سیر پیشرفت و استقلال را برای آنها هموار خواهد کرد و به حاکمیتهای خودکامه و بی خاصیت پایان خواهد داد . "




  • وقت بخیر:خواننده ی گرامی :
  • نویسنده: علیرضا صادقی حسن آبادی | سه شنبه 89 اسفند 3 ساعت 11:39 عصر |
    <      1   2   3   4   5   >>   >

    لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    رمضان واحادیث مربوط به ماه رمضان
    دهه فجر انقلاب اسلامی ......
    چرا خدا به شما کمک نمی کند؟؟
    میلاد حضرت زهرا س
    شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها تسلیت باد
    هفته بسیج
    هفته بسیج گرامی باد
    روز ایثار وشهادت اصفهان
    [عناوین آرشیوشده]
    کد عکس

    اسلایدر

    خوش آمود گویی

    ابزار وبلاگ