سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دارالقران الکریم جرقویه علیا
ما را حقى است اگر دادند بستانیم و گرنه ترک شتران سوار شویم و برانیم هر چند شبروى به درازا کشد . [ و این از سخنان لطیف و فصیح است و معنى آن این است که اگر حق ما را ندادند ما خوار خواهیم بود چنانکه ردیف شتر سوار بر سرین شتر نشیند ، چون بنده و اسیر و مانند آن . ] [نهج البلاغه]

این روزها کشورهای عربی حال و هوای خاصی دارند و در تعدادی از آنها اوضاع متشنج و بحرانی است . به گونه ای که رییس جمهور دیکتاتور تونس از کشورش گریخت ، دولت اردن سقوط کرد و رژیم سی ساله حسنی مبارک، نفسهای آخرش را می کشد . هم اکنون شهرها و مناطق حساس مصر به صحنه قیامهای مردمی تبدیل شده و برخورد های خشونت بار نیروهای امنیتی و پولیس این کشور هم نتوانسته موج آزادی خواهی و استبداد ستیزی مسلمانان را در هم بشکند .
اوضاع و شرایط فعلی مصر به گونه ای است که حتی متحدین و حامیان غربی حکومت حسنی مبارک نیز سرنگونی قریب الوقوع رژیم مصر را پذیرفته اند و در اظهارنظرهای مختلفی تلاش دارند تا تحولات این کشور را به سمت و سویی هدایت کنند که حداقل پس از سقوط رژیم دیکتاتوری مبارک ، یک حکومت اسلامی و مخالف سیاستهای غرب و رژیم اشغالگرش در این کشور مهم و تاثیرگذار اسلامی، روی کار نیاید .حکومتهای دهه های اخیر مصر که با پشت کردن به ملت تحت ستم ، مظلوم و غیرتمند فلسطین بیشترین خدمت را به رژیم صهیونیستی کردند همواره از حمایتهای کشورهای غربی در رأس آنها آمریکا برخوردار بوده اند ، چرا که برخی از کشورهای غربی به عنوان حامیان صهیونیستها به اهمیت کشور مصر در منطقه به خوبی آگاهند و می دانستند که اگر حاکمان مصر را با خود همراه نمایند موجودیت رژیم نامشروع اسرائیل با خطرات کمتری از سوی این کشور و جهان غرب مواجه خواهد شد .
بنابراین دور از ذهن نمی تواند باشد که چرا و بنا به کدام دلایل ، مقامات رژیم صهیونیستی ، آمریکا - انگلیس و برخی دیگر از کشورهای غربی تحولات سیاسی در مصر و قیام عمومی در این سرزمین را با حساسیت و نگرانی بسیار زیادی دنبال می کنند و سعی دارند تا خیزش ضد استبدادی حکومت حسنی مبارک را از مسیر اصلی اش منحرف سازند ؟ اما ببینیم که تحلیلگران و صاحب نظران مسائل سیاسی - تحولات و مبارزات حق طلبانه مصریها و دیگر جوامع عربی مانند اردن ، یمن و تونس را چگونه مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهند و واکنشها به این قضایا را به چه صورتی ارزیابی می کنند .
ابتدا دیدگاه آقای دکتر "میرطاهر" صاحب نظر ایرانی مسائل شرق میانه و جهان اسلام:

آقای میرطاهر : امروزه ملتهای مسلمان در کشورهای اسلامی شرق میانه بیدار شده اند و دیگر نمی توانند حاکمیتهای استبدادی و وابسته را در کشورشان تحمل کنند ، بنابراین می بینیم که خیزش های مردمی در این منطقه از جهان آغاز شده است . برخی از کشورهای عربی خاورمیانه در طول سالها و دهه های گذشته حاکمانی را درخود داشته اند که خیلی به سادگی حقوق ملتها را پایمال می کردند و اقدامات آنها در جهت اهداف استکباری قدرتهای جهانی قرارداشت .
این مساله تا سالیان متمادی ادامه داشت و حاکمیتهای ضد مردمی با انواع ترفندها و با استفاده از قدرت و زور توانستند حاکمیت خود را تداوم بخشند اما امروزه و در پی بیداری اسلامی ، دیگر عمر این گونه حاکمان به پایان رسیده است و مردم خشمگین اراده کرده اند تا تغییرات اساسی و بنیادین را در این کشورها روی کار آورند . "این روزها مصادف است با ایام پیروزی انقلاب اسلامی ایران . انقلابی که درسال 1357 هجری شمسی با رهبری و هدایت ابرمرد جهان اسلام حضرت امام خمینی ( ره ) به پیروزی رسید و با سقوط رژیم دیکتاتوری و وابسته شاهنشاهی ، نظام جمهوری اسلامی را در ایران پایه گذاری کرد .
بسیاری از تحلیلگران مسائل سیاسی معتقد هستند که انقلاب خمینی کبیر تاثیرات عمیقی بر جهان اسلام داشته است و خیزش های اسلامی در کشورهای اسلامی متاثر از این انقلاب بوده و هست .
آقای دکتر" ظهوری حسینی" محقق و صاحب نظر افغان با چنین دیدگاهی به تاثیرات انقلاب اسلامی بر خیزش و قیام مردم مصر علیه حکومت حسنی مبارک پرداخته و می گوید :

آقای ظهوری حسینی : حدود 30 سال قبل حرکتی در ایران به پیروزی رسید که بسیاری از تحلیلگران مسائل بین المللی از تاثیرات آن بر جوامع اسلامی و حتی جوامع بشری سخن می گفتند . در حقیقت انقلابی را که حضرت امام خمینی ( ره ) رهبری کردند و به پیروزی رساندند ، انقلابی بود که با دیگر انقلابها تفاوت داشت . حضرت امام، تفکر و اندیشه نوینی را به جهانیان و عالم اسلام معرفی کردند که بر گرفته از سیره انبیا و اولیای الهی بود و به همین دلیل بسیار زود در میان جوامع مختلف پذیرفته شد و سرمنشأ حرکتها و قیامهای مردمی گردید .
اکنون هم باید قبول کرد که حرکتهای انجام شده در کشورهای عربی متاثر از انقلاب خمینی و اندیشه ها و روش مبارزاتی حضرت امام است . چرا که اکنون ملتها به خروش آمده اند و این خروش قطعاً کاخ های استبدادی را در کشورهایی مانند تونس ، مصر ، اردن و یمن ویران خواهد ساخت . "همان گونه که در ابتدای برنامه امروز اشاره کردیم ، کشورهای غربی و همچنین رژِم صهیونیستی تلاش دارند تا قیام مردم مصر را از مسیر اصلی اش خارج نمایند و با احتمال سقوط حسنی مبارک از از هرم قدرت ، مانع شکل گیری یک حکومت مستقل اسلامی در مصر شوند .
آقای دکتر "میرطاهر" در بخش دیگری از تحلیل و ارزیابی اش این موضوع را مورد بحث و بررسی قرار داده می گوید :

آقای میرطاهر :حکومتهای اغلب کشورهای عربی در سالهای اخیر تحت نفوذ و سیطره قدرتهای جهانی و از جمله آمریکا بوده اند و غربیها از این مسأله به نفع خود و ادامه حیات رژیم صهیونیستی استفاده های شایانی کرده اند . بنابراین تحولات سیاسی و حرکتهای مردمی در این کشورها ، آمریکا ، رژیم صهیونیستی و برخی دیگر از کشورهای غربی را به شدت نگران کرده است و آنها تلاش دارند تا به هر نحو ممکن جلو خیزشهای مردمی را بگیرند . اما به نظر می رسد که اگر عموم مردم مسلمان و رهبران آنها دقت نظر کافی داشته باشند غربیها برای منحرف کردن حرکتها و قیامهای مردمی ناکام خواهند شد .
به هرحال اکنون خاورمیانه وخصوصاً کشورهای عربی درگیر مسائلی شده اند که اگر به خوبی هدایت شود، سیر پیشرفت و استقلال را برای آنها هموار خواهد کرد و به حاکمیتهای خودکامه و بی خاصیت پایان خواهد داد . "




  • وقت بخیر:خواننده ی گرامی :
  • نویسنده: علیرضا صادقی حسن آبادی | سه شنبه 89 اسفند 3 ساعت 11:39 عصر |

    لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    رمضان واحادیث مربوط به ماه رمضان
    دهه فجر انقلاب اسلامی ......
    چرا خدا به شما کمک نمی کند؟؟
    میلاد حضرت زهرا س
    شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها تسلیت باد
    هفته بسیج
    هفته بسیج گرامی باد
    روز ایثار وشهادت اصفهان
    [عناوین آرشیوشده]
    کد عکس

    اسلایدر

    خوش آمود گویی

    ابزار وبلاگ