سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دارالقران الکریم جرقویه علیا
عقل دو گونه است : عقل طبیعی و عقل تجربی و هردو سود بخش اند . [امام علی علیه السلام]
موضوع عذاب وجدان :
در بعضی از روایات وجدان اخلاقی به پیمان الهی تعبیر شده است . و روزی که خداوند بشر را افرید و پاکی ونا پاکی را به او الهام فرمود . گویی با او عهد و پیمان تکوینی بست . که تعالیم فطری را عملا به کار نبرد واز صراط فطرت منحرف نشود  . کسانی که از پیمان فطری سر با ز می زنند وبر خلاف و برخلاف فرمان الهی عمل می کنند در این جهان همواره در شکنجه روانی و اضطراب به سر می برند و دچار ملامت نفس لوامه خود هستند و در قیامت نیز به عذاب الهی گرفتار ند .وجدان اخلاقی قبل از عمل به منزله قاضی وداور است که نتیجه اعمال ورفتار را مشخص می کند . و معلوم می کند که آیا انسان زیبنده پاداش و مدح است یا در خور سرزنش وذم . واقع بینی وجدان در دنیا نظیر محکمه عدل الهی در قیامت است . هیچ محکمه ای در جهان به قدرت وآزادی  محکمه قضایی وجدان نیست . مجرم هر قدر قدرتمند و قوی باشد در برابر قاضی وجدان . ناتوان و عاجز است . و با هیچ وسیله ای نمی تواند خویشتن را از مجازاتهای محکمه وجدان خلاص نماید . بارز ترین و مهمترین شکنجه وجدان همان انزجار و سرخور دگی از خود می باشد زیرا محبوبترین چیزها برای انسان همان خود است و هنگامی که از خود سر می خورد بزرگترین و دردناکترین شکنجه را احساس می کند


  • وقت بخیر:خواننده ی گرامی :
  • نویسنده: علیرضا صادقی حسن آبادی | دوشنبه 88 اردیبهشت 14 ساعت 4:42 عصر |
     ذات السلاسل
    این سریه را به نامهای دیگری همچون ذات السلسله و وادی الرمل نیز خوانده‏اند.ما در جلد اول به طور مفصل به شرح و توضیح درباره این سریه پرداختیم و در اینجا نیز اشاراتی بدان خواهیم داشت، اگر چه مستلزم تکرار است.زیرا مراد ما در این کتاب آن است که رویدادهای زندگی علی (ع) را به صورت پیوسته و سال به سال تعقیب کنیم.
    ادامه مطلب...


  • وقت بخیر:خواننده ی گرامی :
  • نویسنده: علیرضا صادقی حسن آبادی | دوشنبه 88 اردیبهشت 14 ساعت 4:39 عصر |
    شور و مشورت در قران :
    شور و مشورت یک امر عقلی وسنتی پسندیده ، معمول و متداول بین عقلای عالم است . شور و مشورت ،شورا ،‌تشاور در لغت به معنای برداشتن و بیرون کشیدن و در اصطلاح عبارتست از تعاطی افکار و تضاب اراء و به دست آوردن رای و نظر دیگران با مراجعه به آنان ، کشف و استنباط آرا ء  اهل در ک و دقت در اسلام نیز به ان توصیه شده است و در کتاب وسنت به ویژه در احادیث پیشوایان دین مورد توجه قرار گرفته و در سه جای قران به شور و مشورت اشاره شده است . وپیروان دین حنیف به ان توصیه  گردیده اند  و به عنوان یکی از ویژگیهای مومنین و خصیصه ای از خصایص جامعه اسلامی از ان یاد شده است . نخست خطاب به پیامبر می فرماید  ای پیامبر به جهت رحمت از جانب خداوند برمومنین نرم خو شدی . اگر درشت خو بودی هر آینه آنان از اطرافت پراکنده میشدند . پس در برابر لغز شهای انان انها را عفو کن وبرایشان از خدا طلب آمرزش کن و در امر اداره امور جامعه با انان مشورت کن  پس آنگاه که عزم کر دی به خد ا توکل کن که خداوند توکل کنندگان را دوست دارد . دوم :‌در رابطه با باز گرفتن کودک از شیر به والدین می فرماید , اگر پدر ومادر بخواهند با زضایت ومشورت همدیگر کودک را از شیر باز گیرند مانعی نیست . از ظاهر معانی آیات اول ودوم بر می آید که مراد از امر امور مسلمین و حکومت و اداره جامعه اسلامی است .در تمامی امورفردی واجتماعی زمانی که خدا ورسول حکم آن رابیان کردند دیگر برای شخص یا جامعه جای تصمیم یااتخاذ رای  غیر از حکم خدا  . پیامبر نمی ماند و احدی حق تغییر یا مخالفت آن را نداردزیرا ا.ولا نفرمود زمانی که شورا یا منتخب آنها حکم و قضاوت کرد کسی حق اعتراض ندا رد ثانیا :آیه 159 سوره آل عمران که دارای قسمتهای مختلفی است همگی دارای سیاق واحد و خطاب به شخص پیامبر است که فرمود:‌فاعف عنهم ،‌و استغفر لهم ، و شاور هم فی الامر . پس اگر منظور از (( شاور هم فی الامر )) مشورت در کلیه مسایل حکومتی و اجرایی با شد مسئول تشکیل آن شورا پیامبر است و تصمیم گیری نهایی با اوست نه با شورا پس از ان می فرماید (( فاذ ا عزمت فتوکل علی الله ))و نفرمود (فاذا عزم الشوری فتوکلو ا علی الله )
    یعنی وقتی تو تصمیم گرفتی به خدا توکل کن


  • وقت بخیر:خواننده ی گرامی :
  • نویسنده: علیرضا صادقی حسن آبادی | دوشنبه 88 اردیبهشت 14 ساعت 4:29 عصر |
    حکایتی از تاریخ :
    در ایامی که عبدالله زبیر به عنوان خلافت بر مکه و مدینه حکومت می کرد یکی از منشی های عبد الملک مروان که مهر دار خلیفه بود از شام به زیارت بیت الله الحرام رفت و در آنجا با یک نفر از خواص عبد الله زبیر برخورد نمو د و ضمن صحبت و گفتگو بین آن دو سخنان تند و زننده رد وبدل شد . و رنجیده خاطر از همدیگر جدا شدند . پس از آنکه حجاج بن یوسف مکه را فتح کر د و عبد الله را کشت جمعی از خواص او را دستگیر و زندانی کرد و آنان را با خود به کوفه برد . یکی از دستگیر شدگان همان مردی بود که در گذشته با مهر دار خلیفه برخور د تند و خشن داشت .
    حجاج از عراق نامه ای به عبد الملک نوشت و در باره زندنیان که همه از خواص  عبدالله زبیر بودند کسب تکلیف نمود . عبد الملک به منشی خود دستور داد که به حجاج پاسخ دهد که عدد با ز داشت شدگان را تعیین کن و نام آنان را یک به یک بنویس . منشی جواب نامه را تهیه کر د و دستور عبد الملک را با این عبارت نوشت (( احصیهم واکتب اسامیهم )) نامه پاکنویس شد و به امضا ء خلیفه رسید و برای مهر شدن آنرا به مهر دار دادند . او نامه را با دقت مطالعه کرد و از مضمون آن آگاه شد . مهر دار قبلا شنیده بود که مردی که با او تندی کرده بو د هم اکنون با سایر خواص عبد الله زبیر در زندان حجاج است .
    ادامه مطلب...


  • وقت بخیر:خواننده ی گرامی :
  • نویسنده: علیرضا صادقی حسن آبادی | دوشنبه 88 اردیبهشت 14 ساعت 4:27 عصر |

    بی                                    

    بی سوادی که قرآن خوان شد .

           حاج علی آقا سلیمان منشی( بزاز ) فرمود دردوران جوانی به مکتب نرفتم و  بی سواد بودم . در اول جوانی سخت آرزو داشتم بتوانم  قرآن مجید  را بخوانم  تا اینکه شبی با دل  شکسته  برای رسیدن به این آرزو  به حضرت ولی عصر (عج) متوسل شدم . در خواب دیدم که در کربلاهستم . شخصی به من  رسید وگفت در این  خانه بیا و تعزیه حضرت سید الشهداء (ع) در آن بر پاست و به روضه گوش  کن . قبول  کرده و وارد شدم . دیدم دو نفر سید بزرگوار نشسته اند وجلوآن ها ظرف آتشی  است و سفره ی  نانی پهلوی انهاست قدری از  آن نان را گرم نموده  و به  من مرحمت

    ادامه مطلب...


  • وقت بخیر:خواننده ی گرامی :
  • نویسنده: علیرضا صادقی حسن آبادی | یکشنبه 88 اردیبهشت 13 ساعت 5:35 عصر |

    نامه ای به خدا

    خداوندا می خوام بگم خیلی حرفها باهات دارم بزنم .حرفهایی که گفتنش یک جور عذابم می ده و نگفتنش یک جور دیگه .اگر بهت بگم زبونم رو عادت ندادم که هر کس وناکسی رامحرم حرفام بدونم .پس به چشمام آموزش بده که هر کسی ارزش دیدن رو نداره  باچشمام بگو همه رونباید با یه چشم دید . با این که تو در کنار منی ولی نمی دونم چرا نمی بینمت .

    ادامه مطلب...


  • وقت بخیر:خواننده ی گرامی :
  • نویسنده: علیرضا صادقی حسن آبادی | یکشنبه 88 اردیبهشت 13 ساعت 5:11 عصر |

    از عدد (7)
    اآسمان و زمین در هفت طبقه تشکیل شده است .
    طواف خانه خدا هفت بار انجام می گیرد .
    در هنگام نماز هفت موضع از بدن روی زمین قرار می گیرد .
    سوره حمد هفت آیه دارد .
    هر هفته هفت روز است .
    هفت آسمان در ضرب المثلها و حکایات معروف است .
     قران را به هفت قرائت تفسیر کرده  اند
    مردان معنوی برایشان هفت طبقه  (اقطاب ،اخیار،‌اوتاد،ابدال ، غوث، نقبا ء ، نجبا ء)ذکر گردیده است .
    هفت بار سعی  صفا و مروه است .
    هفت بار در حج رمی جمر ه است




  • وقت بخیر:خواننده ی گرامی :
  • نویسنده: علیرضا صادقی حسن آبادی | یکشنبه 88 اردیبهشت 13 ساعت 5:8 عصر |
    <   <<   6   7   8   9   10   >>   >

    لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    رمضان واحادیث مربوط به ماه رمضان
    دهه فجر انقلاب اسلامی ......
    چرا خدا به شما کمک نمی کند؟؟
    میلاد حضرت زهرا س
    شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها تسلیت باد
    هفته بسیج
    هفته بسیج گرامی باد
    روز ایثار وشهادت اصفهان
    [عناوین آرشیوشده]
    کد عکس

    اسلایدر

    خوش آمود گویی

    ابزار وبلاگ