. برخی دیگر معتقدند که : زن در عصر جاهلیت نخستین از جایگاه انسانی و اجتماعی شایسته ای بر خوردار نبود . چنان که آیات قرآن نیز موید همین معناست . در ذلت و خواری زن همین بس که حیا تش مایه ی ننگ و عار بود . البته در معدود موارد زنا نی هم چون حضرت خدیجه (س) یافت می شدند که از شان و کرامت شایسته بر خوردار بودند . اما اینان جزو استثنا ئات به شمار می آیند . ترسیم نمادی از مظلومیت زن در آن دوران می تواند تا حدودی ما را به واقعیت نزدیک نماید. ابوذلفا را چه شده است که پیشمان نمی آید و در خانه ی دیگری به سر می برد . از دستم عصبانی است که چرا پسر نمی زایم در حالی که هر چه به ما بدهند می گیریم . درنهایت آیا ت کریمه ننگ دانستن دختر احساس خفت کردن در نگهداری او و زنده به گور کردنش را نا بخردانه می داند : الاساء ما یحکمون. این پندارها با خردمندی دانش احساسات انسانی بلکه غرایض حیوانی هیچ سازگاری ندارد و قضاوتی پست است و تباهی نسل را در پی دارد به عقیده ی سید قطب : ضرر این انحراف فکری فقط متوجه زن در جامعه ی جاهلی نیست بلکه انسانیت در چنینی جامعه ای مخدوش است و اهانت به زن اهانت به عنصر ارزشمند انسانی است و زنده به گور کردن او نابود کردن نفس بشر و بخشی از حیات بشری است همچنین مقابله کردن با حکمت آفرینش است که نه فقط انسان بلکه همه ی موجودات برای استمرار حیات باید نرو ماده داشته باشند سپس می افزاید نباید ارزش و بهای عقیده ی اسلامی در تصحیح تفکرات جاهلی و بهبود اوضاع اجتماعی غفلت نمود چرا که عامل تفاضل و برتری میان این دو صنف نمی باشد . شگفت این که ترجیح پسر بر دختر هنوز در میان ملتهای زیادی رایج است . به قول نویسنده ی مصری اگر خواسته های مردم را در ترجیح پسر بپذیریم و علم پزشکی را برای دست یافتن به خواسته های خود تسخیر کنیم چه آثاری بر توزیع جمعیت خواهد گذاشت و چه اتفاقی خواهد افتاد ؟ مگر غیر از این است که جهان دیر یا زود نابود خواهد شد.
نویسنده: علیرضا صادقی حسن آبادی |
شنبه 88 خرداد 9 ساعت 11:6 صبح
|
|
نظرات شما عزیزان نظر
|
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
|