سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دارالقران الکریم جرقویه علیا
خداوند، سه چیز را دوست می دارد : کم گویی، کم خوابی و کم خوری ؛ و سه چیز را خداوند دشمن می دارد :پُرگویی، پُرخوابی و پُرخوری . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]

  
در این زمینه با دو عقیده ی متفاوت رو برو می شویم : برخی معتقدند که زن عرب پیش از اسلام با عفت و شرافت زندگی می کرده و از آزادی و اختیارات کافی بهره مند بوده و اسقلال رای و اراده داشته است به ویژه زن بادیه نشین که همکار مرد و شریک سختی و راحتی وی در سفر و حضر او بوده است

. برخی دیگر معتقدند که : زن در عصر جاهلیت نخستین از جایگاه انسانی و اجتماعی شایسته ای بر خوردار نبود . چنان که آیات قرآن نیز موید همین معناست . در ذلت و خواری زن همین بس که حیا تش مایه ی ننگ و عار بود . البته در معدود موارد زنا نی هم چون حضرت خدیجه (س) یافت می شدند که از شان و کرامت شایسته بر خوردار بودند . اما اینان جزو استثنا ئات به شمار می آیند . ترسیم نمادی از مظلومیت زن در آن دوران می تواند تا حدودی ما را به واقعیت نزدیک نماید.
1-زنده به گور کردن دختران
یکی از دردناکترین و فاجعه آمیز ترین پدیده های عصر جاهلیت پدیده ی ((وأد)) است که در آیات متعدد قرآن بدان پرداخته شده است . گر چه گروهی معتقدند این پدیده ی شوم در همه ی قبایل رواج نداشته و در قبیله ی بنی تمیم ( یا بعضی از قبایل دیگر )) بوده است  . به هر صورت این عمل به قدری فجیع است که موارد نادر آن نیز قابل دقت و بررسی است . اکنون صرف نظر از ریشه ی تاریخی موضوع و علل و انگیزه های آن شیوه ی بر خورد قرآن کریم را با این پدیده ی ضد انسانی بررسی خواهیم کرد.
قر آن در مواضع متعدد این عادت زشت را یاد آور شده تا شناعت و قباحت این کردار جاهلی را قطعی نماید . در آیاتی از قرآن می خوانیم :و اذا بشر احدهم بالانثی ظل وجهه مسودا و هو کظیم . یتواری من القوم من سوء ما بشر به ایمسکه علی هون ام ید سه فی التراب الاساء ما یحکمون . ( نحل 16/58-59)هر گاه یکی از آنان را به دختری مژده آرند چهره اش سیاه می گردد در حالی که خشم و اندوه خود را فرو می خورد از بدی آنچه بدو بشارت داده شده از قبیله ی خود روی می پوشاند . آیا او را با خواری نگاه دارد یا در خاک پنها نش کند ؟ و ه چه بد داوری می کنند . این آیات با اشاره به عکس العمل مشرکان در برابر دریافت خبر تولد دختر به خوبی از ظلم و ستمی که در عصر جاهلیت در حق دختران می شد پرده بر می دارد و با بیانی رسا و کلما تی گویا آن عصر تاریک را ترسیم می کند که پدر هنگام ولادت نوزادش متواری می شد اگر به او خبر می دادند که نوزاد دختر است به فکر فرو می رفت چه کند ؟ آیا او را رها سازد و با ذلت بزرگش کند یا به دل خاک بسپرد .در برخی از اشعار شکایت مادر از متواری شدن همسرش این گونه آمده :
                  
                             ما لا بی الذلفاء لا یا تینا                               یظل فی لبیت الذی یلینا
                            یحرد ان لا نلد البنینا                                       و انما نا خذ  ما   یعطینا

ابوذلفا را چه شده است که پیشمان نمی آید و در خانه ی دیگری به سر می برد . از دستم عصبانی است که چرا پسر نمی زایم در حالی که هر چه به ما بدهند می گیریم . درنهایت آیا ت کریمه ننگ دانستن دختر احساس خفت کردن در نگهداری او و زنده به گور کردنش را نا بخردانه می داند : الاساء ما یحکمون. این پندارها با خردمندی دانش احساسات انسانی بلکه غرایض حیوانی هیچ سازگاری ندارد و قضاوتی پست است و تباهی نسل را در پی دارد به عقیده ی سید قطب :  ضرر این انحراف فکری فقط متوجه زن در جامعه ی جاهلی نیست بلکه انسانیت در چنینی جامعه ای مخدوش است و اهانت به زن اهانت به عنصر ارزشمند انسانی است و زنده به گور کردن او نابود کردن نفس بشر و بخشی از حیات بشری است همچنین مقابله کردن با حکمت آفرینش است که نه فقط انسان بلکه همه ی موجودات برای استمرار حیات باید نرو ماده داشته باشند سپس می افزاید نباید ارزش و بهای عقیده ی اسلامی در تصحیح تفکرات جاهلی و بهبود اوضاع اجتماعی غفلت نمود چرا که عامل تفاضل و برتری میان این دو صنف نمی باشد . شگفت این که ترجیح پسر بر دختر هنوز در میان ملتهای زیادی رایج است . به قول نویسنده ی مصری اگر خواسته های مردم را در ترجیح پسر بپذیریم و علم پزشکی را برای دست یافتن به خواسته های خود تسخیر کنیم چه آثاری بر توزیع جمعیت خواهد گذاشت و چه اتفاقی خواهد افتاد ؟ مگر غیر از این است که جهان دیر یا زود نابود خواهد شد.




  • وقت بخیر:خواننده ی گرامی :
  • نویسنده: علیرضا صادقی حسن آبادی | شنبه 88 خرداد 9 ساعت 11:6 صبح |

    لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    رمضان واحادیث مربوط به ماه رمضان
    دهه فجر انقلاب اسلامی ......
    چرا خدا به شما کمک نمی کند؟؟
    میلاد حضرت زهرا س
    شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها تسلیت باد
    هفته بسیج
    هفته بسیج گرامی باد
    روز ایثار وشهادت اصفهان
    [عناوین آرشیوشده]
    کد عکس

    اسلایدر

    خوش آمود گویی

    ابزار وبلاگ