تعیین روز عید فطر [ویرایش]نوشتار اصلی: استهلال در ایران [ویرایش]گفتنی است در ایران تعیین عید فطر بر عهده حاکم شرع (سید علی خامنهای) است و پیروی از آن طبق نظر اکثریت مراجع تقلید [1][پیوند مرده] و علمای شیعه بر تمام شیعیان حتی مراجعی که نسبت به آن علم ندارند لازم است.ولی برخی از مراجع تقلید خود به اعلام روز فطر اقدام میکنند شایان ذکر است که به علت در اختیار نداشتن رسانه معتبر و فراگیر اکثر مردم به نظر آقای خامنه ای توجه می کنند در صورتی که رسانه معتبری برای هر مرجعی وجود داشته باشد بیشتر مردم به نظر مرجع تقلید خود اقتدا می کنند به همین دلیل اکثر مراجع تقلید اقدام به راه اندازی سامانه اس ام اس و ایمیل کرده اند که اخبار لازم و فوری را به اطلاع مقلدان خود برسانند که البته این مورد هم با مشکلاتی روبرو میشود در سال 1384 مراجع تقلید محمد تقی بهجت و فاضل لنکرانی و یوسف صانعی روز عید فطر را متفاوت با نظر رهبر وقت جمهوری اسلامی ایران، که علت تفاوت اعلام روز عید فطر علما با هم روز قدس بود که جمعه آخر ماه مبارک رمضان میباشد سید علی خامنه ای مشخص کرد.[2] هر چند اگر فردی مطمئن شود که آن روز آخر ماه رمضان و یا دوم ماه شوال است شرعا نمیتوان او را از عمل به علم خود بازداشت.[3] در عربستان سعودی [ویرایش]در کشور عربستان سعودی به عنوان مهمترین کشور سنی مذهب، این وظیفه را شورای عالی قضایی عربستان سعودی که مهمترین مرجع اسلامی و تصمیم گیری است بر عهده دارد. معمولاً سایر کشورهای عربی و اسلامی منطقه نیز با پیروی از روز خاصی که توسط شورای عالی قضایی عربستان سعودی تعیین شده، آن روز را به عنوان روز عید فطر اعلام میکنند. در تمامی کشورهای اسلامی گذشته از نوع حکومت مشخص کردن عید فطر بر مبنای شروع ماه شوال و از همه مهمتر رویت هلال شوال معین میشود.[4] آداب و سنن عید فطر [ویرایش]تکبیر [ویرایش]از سنتهای مسلمانان در روز عید فطر، تکبیر است. تکبیر در روز عید فطر، برگرفته از آیهای از قرآن است [5] و پیش از نماز عید فطر و شروع خطبه، در خانهها و کوچه و بازار خوانده میشود. الله أکبر الله أکبر الله أکبر الله بزرگ تر است، الله بزرگ تر است، الله بزرگ تر است. عید فطر در کشورها و فرهنگها [ویرایش]در مالزی [ویرایش]در مالزی، عید فطر بیشتر به نامهای هری رایا و یا عیدالفطری خوانده میشود. هری رایا در لغت به معنی « روز جشن» است؛ و برای اشاره به عیدهای اسلامی چون عید فطر و عید قربان به کار میرود. معمولاً در شب پیش از عید فطر، خانوادههای مالایی، به ویژه زنان خانه دار به تهیه غذاها و شیرینیهای سنتی مخصوص این عید میپردازند. از مهمترین این غذاها، رندانگ است که از گوشت گاو و مرغ پخته شده در شیرنارگیل درست میشود. دیگر غذای سنتی مخصوص عید فطر، کتوفات است که از برنج پیچیده شده در برگ خرما تهیه میشود. در فرهنگ مالزی، شب بیست و هفتم ماه رمضان توجوه لیکور خوانده میشود که به معنی عدد بیست و هفت است. در طی این شب ها، مردم مالزی با روشن کردن شمعها و چراغهای نفتی(که پلیته نامیده میشود) در جلوی خانهها و آذین بندی و چراغانی کردن خیابانها به استقبال عید فطر میروند. این سنت از این باور سنتی مالاییها سرچشمه میگرفت که در شب قدر، فرشتگان و روح القدس در خانههایی که در آن نور وجود دارد، فرو میآیند؛ البته امروزه چنین باوری وجود ندارد و روشن کردن چراغهای نفتی صرفاً جنبه تزیینی دارد. در طول عید فطر، مرسوم است که مالاییها لباسهای سنتی و محلی را می پوشند؛ لباس سنتی مردان باجوملایو و لباس سنتی زنان باجوکورونگ یا باجوکبایا خوانده میشود. همچنین در بین مردان و زنان مسلمان مالزی مرسوم است که شالهای سنتی موسوم به سونگت را در روزهای عید فطر بر شانههای خود بیندازند. مسلمانان مالزی عموماً در روز و پس از طلوع آفتاب، در نماز عید فطر شرکت می جویند؛ پس از نماز زیارت اهل قبور مرسوم است. در زمان زیارت قبور، سوره یس از قرآن را می خوانند و برای آرامش روح مردگان دعا میکنند. در باقی روز، مالاییها به دیدار آشنایان و خویشاوندانشان میروند؛ به بچهها در روز عید فطر مقداری پول داده میشود که دویترایا نام دارد. در ایام عید فطر، دانشگاهها و مدارس مالزی یک هفته تعطیل است، هرچند ادارات و موسسات دولتی تنها دو روز تعطیل هستند. سابقاً تعطیلی عید فطر، دو هفته بود؛ که به دلیل بعضی مخالفتها به یک هفته کاهش داده شد. نخست وزیر مالزی هم در روز اول عید فطر معمولاً بارعام میگیرد و مردم میتوانند برای عرض تبریک به خانه او بروند؛ این مراسم در شهر پوتراجایا برگزار میشود. آتشبازی در شبهای عید فطر مرسوم است؛ البته برای آتش بازی محدودیتهای قانونی وجود دارد، اما مواد آتش بازی به طور غیرقانونی از بازارسیاه خریده میشود؛ با وجود ممنوعیت آتشبازی، این مراسم به ویژه در بین بچههای مالایی از محبوبیت برخوردار است. آتشبازی از روزهای آخر ماه رمضان شروع شده و تا یک هفته پس از پایان ماه رمضان نیز ادامه دارد. عید فطر در مالزی، تنها یک عید مذهبی و دینی نیست؛ بلکه عید ملی است[نیازمند منبع]و تمام چینیهای مقیم مالزی و پیروان دیگر ادیان نیز در این جشن شرکت می جویند
نویسنده: علیرضا صادقی حسن آبادی |
یکشنبه 90 شهریور 6 ساعت 5:0 عصر
|
|
نظرات شما عزیزان نظر
|
بسمه تعالی دارالقرآن الکریم طبق سال های گذشته دعای ملکوتی ومعنوی ابوحمزه ثمالی را در مسجد حسینیه با همکاری دوستان علاقمند به اهل بیت برگزار نمود در این جلسه که با مداحی حاج اصغر مومنی صورت گرفت و با نوای گرم خود به جلسه حال وهوای خاصی بخشید شایان ذکر است در این جلسه علاوه بر حضور پر شور مردم عزیز روحانیت والا مقام وامامان جماعت مساجد حسینیه ومسجد جامع ریاست محترم اداره آموزش وپرورش و مسئولین منطقه نیزحضور داشتند
نویسنده: علیرضا صادقی حسن آبادی |
یکشنبه 90 شهریور 6 ساعت 10:4 صبح
|
|
نظرات شما عزیزان نظر
|
رسول اللّه(ص) پایه گذار اولین دولت اسلامی نامه مالک اشتر؛ منشور دولت اسلامی دولت اسلامی؛ دولتی مردمی ضرورت وجود حکومت اسلامی عید غدیر؛ جشن دولت اسلامی امام خمینی؛ بنیانگذار دولت اسلامی در قرن حاضر جایگاه مردم در دولت اسلامی شهید رجایی و باهنر؛ اسوه دولتمردان ملت فداکار قانون گرایی سپاس از دولتمردان احسان و گذشت خشنودی مردم عیب پوشی دستگیری درماندگان مدیریت و مهارت ارزیابی دولت نظام اقتصادی به هر روی، برای برپایی سیستم اقتصادی سالم و پایدار نیاز به تلاش عمومی و به کارگیری تمام توان های بالقوه جامعه است. دولت با بسیج نیروهای متخصص و با تجربه می تواند بر این مشکل فایق آید. مشارکت ملی امنیت هماهنگی قشرهای مختلف مردم پس هم چنان که انسان به تمام عضوهایش، کوچک و بزرگ، و پرکار و کم کار نیازمند است، جامعه هم به تمام طبقات خود نیاز دارد. نظام اجتماعی سالم، تنها با بهره گیری از تمام طبقات مردم و ارج نهادن به همه قشرها می تواند پله های نردبانِ سعادت را یکی پس از دیگری طی کند. در این میان، نقش بزرگ دولت ها، هماهنگ کردن این گروه ها و ایجاد بستری مناسب برای فعالیت آن هاست. عدالت اجتماعی سخنان امام راحل با دولتمردان دولت در جمهوری اسلامی در خدمت ملت است. کسانی که واقعا دلشان برای اسلام می تپد و برای کشورشان، متوجه این باشند که پست، میزان نیست، مقام میزان نیست... این مقام ها تمام می شود. آنی که هست خدمت است. در این طرز حکومت، حاکمیت منحصر به خداست و قانون، فرمان و حکم خداست. ما برای این که وحدت امت اسلام را تأمین کنیم، برای این که وطن اسلام را از تصرف و نفوذ استعمارگران و دولت های دست نشانده آن ها خارج و آزاد کنیم، راهی نداریم جز این که تشکیل حکومت بدهیم. حکومت اسلامی، حکومت قانون الهی بر مردم است. کشور شما امروز یکی از قدرتمندترین کشورهای جهان است، باید سعی کنیم این قدرت را حفظ کنیم. اسلام پیشرفته ترین حکومت را دارد. به هیچ وجه حکومت اسلام با تمدن مخالفتی نداشته و ندارد. دولت اسلامی قهقرا گرا نیست و با همه مظاهر تمدن موافق است، مگر آنچه که به آسایش ملت لطمه وارد آورده و با عفت عمومی ملت منافات داشته باشد. نظام جممهوری اسلامی ایران با سرافرازی و قدرت، راه خود را یافته و با استواری به پیش می رود. سخنان مقام معظم رهبری هیچ دولتی بدون کمک و همیاری مردم نمی تواند موفق شود. توصیه من به مردم و تمامی دستگاه های دولتی آن است که نیروی مردم را قدر بدانند. این مناسبت هفته دولت ما یکی از تصادف های پرمعناست. هفته دولت این کشور یادبود شهادت دو شخصیت دولتی برجسته است... در کشور ما هفته دولت، هفته ولادت دولت نیست. جاهای دیگر اگر بخواهند، چنین روزی و چنین مناسبتی بگذارند، قاعدتا ولادت دولت، یا مثلاً کار برجسته ای که دولت انجام داده، این را به عنوان هفته دولت معین می کنند، اما ما آمدیم و هفته دولتمان را یادبود شهادت قراردادیم. این چیز خیلی پرمعنا و مهمی است؛ این معنایش آن است که راه ما را، همین خصوصیات است. ذخیره معنوی شما (دولتمردان) یکی توکل به خداست و یکی اعتماد به این مردم مؤمن و صادق، فداکار، علاقه مند به مسئولان، علاقه مند به اسلام و علاقه مند و قدردان نظام جمهوری اسلامی که هرجا از طرف مسئولان نظام از این مردم کمکی خواسته شد، آنچه در اختیارشان بوده در اختیار ما قرار دادند و حجت را بر ما تمام کردند
نویسنده: علیرضا صادقی حسن آبادی |
شنبه 90 شهریور 5 ساعت 5:16 عصر
|
|
نظرات شما عزیزان نظر
|
بسمه تعالی قاریان قرآن : آقایان محمد غفوری ، حسین صادقی ، محمود صادقی ، محمد منصوری محسن قیصری،غلامرضا صادقی ،مهدی محمدی ، سید محمد فاطمی ثواب قرائت قرآن هدیه به روح شهدای مظلوم فلسطین قرائت قرآن روز بیست وششم قاریان : آقایان احمدرضا شفیعی. امیر صادقی، جواد منصوری ،احمد شفیعی
نویسنده: علیرضا صادقی حسن آبادی |
شنبه 90 شهریور 5 ساعت 5:14 عصر
|
|
نظرات شما عزیزان نظر
|
نویسنده: علیرضا صادقی حسن آبادی |
پنج شنبه 90 شهریور 3 ساعت 10:13 صبح
|
|
نظرات شما عزیزان نظر
|
روز قدس (نام رسمی در ایران: روز جهانی قدس)، مناسبتی رسمی در جمهوری اسلامی ایران است که از یک سال پس از انقلاب ایران، در آخرین جمعه? ماه رمضان و در حمایت از ملت فلسطین برگزار میشود.[1] همچنین در این روز، گروههایی از مسلمانان در نقاط مختلف جهان حمایت خودشان را از مردم فلسطین به نمایش میگذارند.[2] گروههایی از یهودیان و طرفداران کشور اسرائیل نیز در کشورهای اروپایی و آمریکا، تظاهراتی را علیه این مراسم به راه میاندازند.[3][4][5][6] روز قدس روزی رسمی در تقویم جمهوری اسلامی ایران است. با وجود این که رسماً گفته میشود روز قدس در آخرین جمعه? رمضان برگزار میشود، به این دلیل که در ایران عید فطر (و پایان رمضان) معمولاً یک یا دو روز دیرتر از دیگر کشورهای مسلمان برگزار میشود، در صورتی که روز آخر ماه رمضان جمعه یا شنبه باشد روز قدس معمولاً یک هفته زودتر برگزار میشود.[نیازمند منبع] قدس نام عربی اورشلیم است. همچنین روز قدس با یوم یروشالاییم در اسرائیل، (به معنای: روز اورشلیم) که تعطیل رسمی و روز جشن یکپارچهشدن شهر اورشلیم است، متفاوت است. « سالها قبل از پیروزی انقلاب کشورهای عربی و در راس آن سازمان آزادیبخش فلسطین روزی را در ماه اکتبر که یادآور پیروزی فلسطنیان در دره کرامه بود را روز فلسطین عنوان کردند.
وی در توضیح چگونگی نامگذاری روز فلسطین نزد فلسطینیان گفت: بعد از جنگ چند روز سال 1967 و شکست مصر و سوریه برای اولین بار فلسطینیها توانستند با یک سلسله عملیات نظامی در دره کرامه که مرز اردن و سوریه بود ارتش اسرائیل را به داخل آن منطقه بکشانند و با عملیات چریکی لطمات بسیاری شدیدی علیه اسرائیل وارد کردند. وزیر خارجه دولت مهدی بازرگان افزود: به دنبال این پیروزی آن روز تاریخی به «معرکه کرامه» و «روز جهانی فلسطین» عنوان گردید که در ماه اکتبر مراسمی در این روز در همه جا برگزار میشد. وی با بیان اینکه نامگذاری روز فلسطین هویت عربی داشت و مورد استقبال مسلمانان و کشورهای اسلامی قرار نگرفت، اظهارداشت: پس از پیروزی انقلاب در وزارت امور خارجه با دوستانی از جمله آقایان کمال خرازی و علی صادقی تهرانی معاونان سیاسی و بینالملل اینجانب، بحث وتبادل نظر کردیم و در نتیجه پیشنهادی به بنیانگذار انقلاب ارایه کردیم که روز قدس به جای روز فلسطین در آخرین روز جمعه ماه مبارک رمضان قرار گیرد. وی تصریح کرد: علت این که جمعه آخر ماه رمضان را مطرح کردیم به این دلیل بود که دهه آخر ماه رمضان یعنی از 19 تا 27 این ماه در خصوص شب قدر اختلافهایی وجود دارد به همین دلیل جمعه آخر ماه رمضان پیشنهاد شد
نویسنده: علیرضا صادقی حسن آبادی |
چهارشنبه 90 شهریور 2 ساعت 5:29 عصر
|
|
نظرات شما عزیزان نظر
|
بسمه تعالی قرائت قرآن روزهای نوزدهم ، بیستم وبیست ویکم وبیست ودوم ماه مبارک رمضان قاریان : آقایان حسین قاسمی ، علی احمدی ، روح اله منصوری ، علیرضا جمشیدی ،حسن قیصری ، محمد صادقی ، حسین منصوری ، علیرضا صادقی ، منصور صادقی ، مجید صادقی حسین شفیعی، احمدرضا شفیعی، محمد رضا شفیعی،سید محمد فاطمی
نویسنده: علیرضا صادقی حسن آبادی |
چهارشنبه 90 شهریور 2 ساعت 10:39 صبح
|
|
نظرات شما عزیزان نظر
|
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
|