سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دارالقران الکریم جرقویه علیا
خداوند می فرماید : گفتگوی علمی در میان بندگانم دلهای مرده راحیات می بخشد؛ آن گاه که در آن به امر من برسند . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]

امام هادی(ع) دهمین رهبر آسمانی است که از سوی پیامبر گرامی(ص) برای اداره امور امت اسلامی معرفی شده است. از نگاه پیروان اهل بیت(ع) امامت و رهبری جامعه تا دوازده نسل بر اساس فرمان الهی و پیامبر(ص) و امامان قبلی تعیین و به جامعه معرفی شده اند، در این زنجیره نورانی امام علی النقی معروف به امام هادی و ابوالحسن ثالث دهمین خورشید هدایت امت اسلامی است.

این رهبر بزرگوار، فرزند امام جواد(ع) نوه امام رضا(ع) است که در روستایی از اطراف مدینه به نام «صریا» به دنیا آمد. مادرش کنیزی با فضیلت و پارسا بود که سمانه نام داشت.

تاملی در معنی و مفهوم «هادی» که معروف ترین لقب آن بزرگوار است، بسیاری از حقایق را روشن می سازد.

هدایت در کتب لغت دو معنای «ارائه طریق » و «رساندن به مقصد و مطلوب» را در بردارد. و معمولاًٌ در ارائه راه مطلوب و مثبت به کار می رود.

در فرهنگ قرآن و عترت هدایت و هادی، بار مفهومی و معنایی بسیار عمیق تر از رهنمای جغرافیایی دارد. شناخت راه، شناخت مقصد، شناخت امت و کاروانیان همراه، شناخت موانع و مشکلات مسیر، شناخت دزد ها و گردنه ها، ایجاد انگیزه برای حرکت، دمیدن روح استقامت در رهروان، حفظ اتحاد و هماهنگی کاروان، حمایت و حفاظت از جان و مال و حقوق کاروانیان وظیفه دلیل و رهنمای کاروان و بخشی از مفهوم «هادی» در فرهنگ اسلامی است.

امام هادی، حضرت علی بن محمد النقی و معروف به ابن الرضا(ع) خورشید نورافشانی بود که از سالهای 220ق تا سال 254 رسالت رهبری و هدایت امت بزرگ اسلامی را بر دوش داشت و حدود سی و چهار سال ناخدای کشتی اسلام در میان امواج وحشتناک عصر عباسی بود

ادامه

آن بزرگوار در تاریک ترین روزگار سلطه اشرار به زندگی بشریت نور و گرمی بخشید و در دشوارترین شرایط فرزندان پیامبر و قرآن را حمایت و سرپرستی کرد.

هادی آل محمد(ع) هم قبله را به خوبی می شناخت، هم قبیله را، هم مردم را، هم مردان ساحت سیاست را، او راه دست یابی به مقام قرب خدا را از اولیای او آموخته بود. از حیله ها و نیرنگ ها و مطامع و خواسته های دشمنان توحید و عدالت آگاه بود. او ضعف ها و کمبود ها و جهل و غفلت عمومی و بیماری انسانهای عصر خویش را به خوبی می شناخت . قربانیان بیماری های اجتماعی را می دید و از درد و رنج و مشکلات زندگی مردم می سوخت. پزشکی بود که با مریض به خوبی آشنا و مهربان بود. آفات و آسیب ها و خطرها و بیماری ها مسلمانان و نامسلمانان را به خوبی تشخیص می داد.

او در حدود چهل و یک سال زندگی و سی و چند سال رهبری، بر آسمان زندگی بشریت فروغ هدایت پاشید و خورشیدوار گمشدگان وادی غفلت و حیرت و گرفتاران کویر شرک و بیداد را رهایی بخشید. در روزگاری که جهل و غفلت عمومی از یک سو و شهوات و شبهات حکومتی از سوی دیگر، فضای زندگی را از ظلمت و ظلم پر کرده بود و به دست گرفتن شمعی کوچک هم، گناهی بزرگ تلقّی می شد، هادی امت، خورشیدوار بر آفاق زندگی بشریت تابیدن گرفت و بشریت مظلوم و حق طلب را از افتادن در پرتگاه هواپرستی و جهالت و چاهسار بیداد و کفر و شرک و نفاق مصون داشت.

انواع و ابعاد هدایت

هدایت در برابر شبکه جهانی شرک.

هدایت از میان امواج متراکم کفر.

هدایت در برابر دام و دانه منافقان و عالمان درباری.

هدایت در برابر سلطه سازمان یافته ظلم و بیدادگری.

هدایت در برابر طوفان و گردباد اختلافات فکری و فرهنگی.

هدایت امت نسبت به تأمین آبرومندانه نیازهای زندگی.

هدایت در برابر هجوم حمایت شده فساد اخلاقی.

هدایت در برابر وسوسه های درونی و نیازهای عزیزی.

و در یک سخن نجات بشریت از ظلمات به سوی نور، رسالتی سنگین و دشوار است، که همیشه بر دوش پیامبران الهی و رهبران آسمانی قرار داشته و دارد و این وظیفه الهی و قدسی در عصر سیاه متوکل عباسی بر دوش امام هادی(ع) قرار داشت.

هادیان الهی، از یک سو به هدایت و رهایی ملت ها می اندیشند، از سوی دیگر به هدایت دولت ها. هم به مردم فکر می کنند، هم به مردان صحنه سیاست و مدیریت . هم گروه های و اصناف اجتماعی را در مدّ نظر دارند. هم افراد و اشخاص را، هم به نسل حاضر می اندیشند و هم به اینده امت می نگرند.

برای آنان یک انسان هم مهم است و هدایت او با احیای بشریت برابری می کند. امنیت و عدالت و سلامت و سعادت، حق همه است، حقی که خداوند قرار داده است و امام مرزبان «حدود و حقوق الهی» است رهبری با این نگاه ـ که به «کرامت انسان» می اندیشد و پاسداری از حق و عدل را وظیفه خویش می داند و «عرفان الهی» و «اخلاق ملکوتی» را قلّه های پرواز جامعه می شناسد ـ دشوارترین مسئولیت است.

مطلب...


  • وقت بخیر:خواننده ی گرامی :
  • نویسنده: علیرضا صادقی حسن آبادی | شنبه 92 مهر 27 ساعت 10:19 عصر |

     با سمه تعالی

     بر گزاری نماز عید قربان  در مسجد جامع بازار شهر حسن آباد

     احتراما نماز عید قربان  در  شهر حسن آباد به امامت حضرت  حجه الاسلام والمسلمین  شیخ علی منصوری نمایند ه محترم سازمان تبلیغات اسلامی  وروحانی مستقر در شهر در مسجد جامع بازار برگزار گردید   بعد از اتمام نماز عید قربان حاج آقا منصوری در خطبه های نماز در خصوص فضیلت عید قربان وزندگانی حضرت ابراهیم وحضرت اسماعیل سخنانی ایراد فرمودند وسپس در خطبه دوم در خصوص هفته پیوند انجمن واولیا مطالبی برای حاضرین در نماز بیان نمودند

    تصاویر نماز عید قربان

    نماز عید قربان 

    ادامه مطلب...


  • وقت بخیر:خواننده ی گرامی :
  • نویسنده: علیرضا صادقی حسن آبادی | چهارشنبه 92 مهر 24 ساعت 10:29 عصر |

    مراسم دعای عرفه




  • وقت بخیر:خواننده ی گرامی :
  • نویسنده: علیرضا صادقی حسن آبادی | شنبه 92 مهر 20 ساعت 10:40 عصر |




  • وقت بخیر:خواننده ی گرامی :
  • نویسنده: علیرضا صادقی حسن آبادی | شنبه 92 مهر 20 ساعت 5:47 عصر |

    http://mp313.ir/i/attachments/1/1376326823895404_large.jpg




  • وقت بخیر:خواننده ی گرامی :
  • نویسنده: علیرضا صادقی حسن آبادی | سه شنبه 92 مهر 16 ساعت 11:13 عصر |

    « خنجر شوق بر حنجر نفس »

    عید قربان جلوه گاه تعبد و تسلیم ابراهیمیان حنیف است . فصل قرب یافتن مسلمآنان به خداوند، در سایه عبودیت است .

    اگر ابراهیم خلیل ، در اجراى فرمان پروردگارش ، خنجر بر حنجر اسماعیل مى نهد، اگر اسماعیل ذبیح ، پدر را در اجراى امر خدایى ، تشویق و ترغیب مى کند، اگر شیخ الانبیاء در نهادن کارد بر حلقوم فرزندش ، لحظه اى تردید و توقف نمى کند؛ همه و همه ، نشانه مسلمانى آن پدر و پسر و شاهد صداقت در عقیده و عشق ، و وفادارى در قلمرو بندگى است .

    عید قربان ، مجراى فدا کردن عزیزترین یعنى خدا است .

    عید قربان ، مجراى فیض الهى و بهانه عنایت رحمانى به بندگان مومن و مسلم و مطیع است .

    قربانى تو در این چیست ؟

    در راه خدا، چه چیز فدا مى کنى ؟

    با چه وسیله ، به استان پروردگار، تقرب مى جویى ؟ و کدام فدیه را به قربانگاه صدق ، عشق ، اخلاص و وفا مى آورى ؟

    براى اولیاء الله عید قربان مجمع الشواهد صدق در گفتار، کردار، ادعا و عمل است . تو نیز، اگر بتوانى رضاى خویش را فداى رضاى حق کنى ، اگر بتوانى از خواسته دل در راه خواسته دین چشم بپوشى ، اگر بتوانى از داشته ها و خواسته ها بگذرى ، آنگاه ، به مرز عبودیت و به حوزه قربانگاه قدم نهاده اى .

    مگر خلیل الرحمان چه کرد؟ تو نیز اگر پیر و مشى و مرام ابراهیمى ، نباید هیچ چیز از آنچه دارى و به آن دلبسته اى ، همچون زن و فرزند، مال و منال ، پول و پس انداز، خانه و خادم ماشین و مسکن ، و... حجاب چهره جانت ، مانع بندگى و فرمانبرداریت شود و آنگاه که پاى دین و خدا به میان آید، بسادگى و بصراحتى ابراهیمى و بصداقتى اسماعیلى درگذرى و امر مولا را مقدم بدارى .


    بگذر از فرزند و مال و جان خویش
     
    تا خلیل الله دورانت کنند

     
    سر بنه در کف ، برو در کوى دوست
     
    تا چو اسماعیل ، قربانت کنند
     

    ادامه مطلب...


  • وقت بخیر:خواننده ی گرامی :
  • نویسنده: علیرضا صادقی حسن آبادی | سه شنبه 92 مهر 16 ساعت 5:59 عصر |

    تقواىجامع‏

    از نظر قرآن کریم رعایت تقوا از اهمیت ویژه‏اىبرخوردار است از این رو در ابعاد گوناگون مسائل زندگى به آن سفارش شده است ازجمله:
    1- تقوا در غذا خوردن:
    و کلوا ممارزقکم اللَّه حلالًا طیّباً واتّقوا اللَّه. (مائده 88)
    و از نعمت‏هاىحلال و پاکیزه‏اى که خداوند به شما روزى داده بخورید.
    2- تقوا در انفاق:
    فأمّا من اعطىو اتّقى و صدّق بالحسنى فسنیسّره للیسرى. (لیل 7- 5)
    اما آن کس که (درراه خدا) انفاق کند و پرهیزکارى پیش گیرد و جزاى نیک (الهى) را تصدیق کند ما او رادر مسیر آسانى قرار مى‏دهیم.
    3- تقوا در تأسیسمسجد:
    لمسجد اسّس على التقوى من اوّل یوم. (توبه 108)
    آنمسجدى که از روز نخست بر پایه تقوا بنا شده شایسته‏تر است که در آن (به عبادت) بایستى.
    4- تقوا در معاشرت با مردم:
    و لایغتب بعضکم بعضاً ایحبّ احدکم ان یأکل لحم اخیه میتاً فکرهتموه واتّقوا اللَّه. (حجرات 12)
    هیچ یک از شما دیگرى را غیبت نکند، آیا کسى از شما دوستدارد که گوشت برادر مرده رابخورد؟ (به یقین) همه شما ازاین امر کراهت دارید، تقواىالهى پیشه کنید.
    5- تقوا در معامله:
    لاتأکلوا الربا اضعافاً مضاعفة و اتّقوا اللَّه لعلّکم تفلحون. (ال عمران 130)
    اى کسانى که ایمان آورده‏اید ربا (و سود پول) را چند برابرنخورید، از خدا بپرهیزید تا رستگار شوید.
    6- تقوادر برخورد با مشرکان:
    و لا یجرمنّکم شنأن قوم الّا تعدلوا اعدلوا هو اقربللتقوى و اتّقوا اللَّه. (مائده 8)
    دشمنى با جمعیتى شما را به گناه وترک عدالت نکشاند، عدالت کنید که به پرهیزکارى نزدیک‏تر است و از (معصیت) خدابپرهیزید.
    7- تقوا در جهاد:
    ان تمسسکمحسنة تسؤهم و ان تصبکم سیّئة یفرحوا بها و ان تصبروا و تتقوا لا یضرّکم کیدهمشیئاً. (آل عمران 120)
    اگر نیکى به شما برسد آنها را ناراحت مى‏کند واگر حادثه ناگوارى براى شما رخ دهد خوشحال مى‏شوند، اما اگر در برابرشان استقامت وپرهیزکارى پیشه کنید نقشه‏هاى (خائنانه) آنان به شما زیانىنمى‏رساند.
    8- تقوا در سخن گفتن:
    یاایّها الذین امنوا اتّقوا اللَّه و قولوا قولًا سدیداً. (احزاب 70)
    اىکسانى که ایمان آورده‏اید تقواى الهى پیشه کنید و سخن حق بگویید.
    9- تقوا در احسان و نیکى:
    للّذین احسنوا منهم و اتّقوا اجرعظیم. (ال عمران 172)
    براى کسانى از آنها که نیکى کردند و تقوا پیشهکردند پاداش بزرگى است.




  • وقت بخیر:خواننده ی گرامی :
  • نویسنده: علیرضا صادقی حسن آبادی | شنبه 92 مهر 13 ساعت 1:20 عصر |
    <      1   2   3   4   5   >>   >

    لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    رمضان واحادیث مربوط به ماه رمضان
    دهه فجر انقلاب اسلامی ......
    چرا خدا به شما کمک نمی کند؟؟
    میلاد حضرت زهرا س
    شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها تسلیت باد
    هفته بسیج
    هفته بسیج گرامی باد
    روز ایثار وشهادت اصفهان
    [عناوین آرشیوشده]
    کد عکس

    اسلایدر

    خوش آمود گویی

    ابزار وبلاگ