سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دارالقران الکریم جرقویه علیا
دوستی ات را اگر جایگاهی [برایش] نیافتی، نثار مکن. [امام علی علیه السلام]


    لذت حالتی است ادراکی که هنگام یافتن شی ء دلخواهی برای ما حاصل می شود . به شرط آنکه آن شی ء را مطلوب خود بدانیم و نیز از یافتن آن آگاه و به آن توجه داشته باشیم ، یعنی اگر به یافتن آن توجه نداشته باشیم از آن لذتی نمی بریم . بنا براین حصول لذت علاوه بر وجود ذات لذت برنده و شی ء لذیذ منوقف برداشتن نیروی ادراکی خاصی است که بتوان یافتن مطلوبی را با آن درک کرد و هم چنین متوقف بر شناخت مطلوب بودن و توجه به حصول آن است .


 لذت مراتب مختلف دارد و مراتب آن بستگی به شدت و ضعف نیروی ادراک یا مطلوب بودن یا توجه انسان دارد . یعنی ممکن است لذت کسی از خوردن غذایی لذیذ بیش از لذت شخص دیگر باشد . برای اینکه ذا ئقه اش قوی تر است یا غذا برایش مطلوب تر است یا در حال خوردن توجه او فقط طعم غذاست . نه به اطراف و چیزهای دیگر . دوام لذت نیز بستگی به دوام شرایط تحقق آن دارد و با نابود شدن ذات لذت برنده یا شی ء لذیذ  یا تغییر حالت مطلوب بودن آن یا تغییر اعتقاد شخص یا قطع توجه از آن لذت مفروض از بین می رود . البته قابل ذکر است که برای لذت می توان مصادیقی یافت که نیازی به تعداد یاد نداشته باشد . مثلا انسانی که از وجود خویش لذت می برد .

  انواع لذت
  انسان دو نوع لذت دارد . یک نوع لذتها یی است که به یکی از حواس انسان تعلق دارد که در اثر بر قراری نوعی ارتباط میان عضو از اعضاء با یکی از مواد خارجی حاصل می شود مانند لذتی که چشم از راه دیدن و گوش از راه شنیدن و دهان از راه چشیدن و لامسه از راه تماس می برد .
    به این نوع لذتها لذت مادی می گویند .
   نوع دیگر لذتهایی است که با عمق روح و جان آدمی مربوط است و به هیچ عضو خاصی مربوط نیست و تحت تاثیر بر قراری رابطه با یک ماده بیرونی حاصل نمی شود . مانند لذتی که انسان از احسان و خدمت یا از محبوبیت و احترام یا از موقعیت خود یا موفقیت فرزند خود می برد که نه به عضو خاصی تعلق دارد و نه تحت تاثیر مستقیم یک عامل مادی خارجی است . یه این لذتها ، لذت معنوی می گویند . لذت عبادت و پرستش خدا برای مردم عارف حق پرست از اینگونه لذتهاست .

ویژگی های لذتهای مادی
    از مهم ترین ویژگی های لذتهای مادی می توان به موارد زیر اشاره کرد :
1- محدودیت : به معنای اینکه لذتهای دنیوی عموما به زمان خاص و مکان محدود می شوند
2- موقتی و نا پایدار بودن : لذتهای مادی کوتاه دارند و نشاط حاصل از آنها زود گذر است .
3- عدم ارضا ء روح تکامل گرای انسان : انسان هیچ گاه از دیدن زیبایی ها خوردن غذاهای لذیذ و .... سیر نمی شود بلکه به هر کدام برسد باز به دنبال بهتر از او می گردد . چون با این امور به آرامش لازم نمی رسد .
4-  عوامل تهدید کننده: لذت های مادی تحت تاثیر آفات طبیعی  فشارهای اجتماعی و ناکامی های ناگهانی قرار داشتن هر کدام از این عوامل به لذتی راه یابند زیبایی و جذابیت لذت را از بین می برند و آثار آن لذات را معدود می سازند .

  
  آثار و عواقب لذ تهای مادی
با توجه به ویژگی های لذتهای مادی قطعا یه این موضوع پی می بریم که اگر کسی صرفا بخواهد با این گونه ها لذت ها سر گرم شود و فقط خوشی و راحتی و خیر را در این امور مادی ببیند با مشکلات و رنج ها و غصه های متعددی روبرو خواهد شد ما در این قسمت به طور اجمال عواقب پر خوری شهوترانی و داروهای روان گردان را ذکر می نما ئیم .                                                                                                                                                                                                                                                             
   پر خوری : عده ای از مردم بزرگترین لذت و شاد کامی آنها در زندگیشان توجه به تغذیه و خوردن غذاهای لذیذ و متنوع با طعم و مزه های مختلف می باشند و همیشه در پی آشنایی و خوردن جدیدترین و خوشمزه ترین غذاها هستند و اما اینگونه افراد طبق نظر دانشمندان پس از خوردن غذا به سر درد ، کسالت ، احساس بی حالی ، سو ء هاضمه و پس از گذشت مدت زمانی به افزایش وزن ، افزایش چربی خون و عوارضی مانند مرض قند و بیماری های قلبی و عروقی مبتلا می شوند .

 




  • وقت بخیر:خواننده ی گرامی :
  • نویسنده: علیرضا صادقی حسن آبادی | شنبه 88 خرداد 9 ساعت 11:24 صبح |

    لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    رمضان واحادیث مربوط به ماه رمضان
    دهه فجر انقلاب اسلامی ......
    چرا خدا به شما کمک نمی کند؟؟
    میلاد حضرت زهرا س
    شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها تسلیت باد
    هفته بسیج
    هفته بسیج گرامی باد
    روز ایثار وشهادت اصفهان
    [عناوین آرشیوشده]
    کد عکس

    اسلایدر

    خوش آمود گویی

    ابزار وبلاگ