سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دارالقران الکریم جرقویه علیا
هیچ مال از خرد سودمندتر نیست ، و هیچ تنهایى ترسناکتر از خود پسندیدن ، و هیچ خرد چون تدبیر اندیشیدن ، و هیچ بزرگوارى چون پرهیزگارى ، و هیچ همنشین چون خوى نیکو ، و هیچ میراث چون فرهیخته شدن ، و هیچ راهبر چون با عنایت خدا همراه بودن ، و هیچ سوداگرى چون کردار نیک ورزیدن ، و هیچ سود چون ثواب اندوختن ، و هیچ پارسایى چون باز ایستادن هنگام ندانستن احکام ، و هیچ زهد چون نخواستن حرام ، و هیچ دانش چون به تفکر پرداختن ، و هیچ عبادت چون واجبها را ادا ساختن ، و هیچ ایمان چون آزرم و شکیبایى و هیچ حسب چون فروتنى ، و هیچ شرف چون دانایى ، و هیچ عزت چون بردبار بودن ، و هیچ پشتیبان استوارتر از رأى زدن . [نهج البلاغه]

چرا امام زمان(ع) در ایران ظهور نمیکند و چرا محل ظهور او در مکه است؟(خانم شیرازی)

آن چه که معروف است، آن است که امام زمان(ع) در مکه ظهور می‏کند. شاید برخی از علل زیر سبب شده‏اند که حضرت در مکه ظهور کند. در ابتدا روایات مورد بررسی قرار می‏گیرد که باید تعبدا بپذیریم ظهور حضرت در مکه بوده و شاید روایات ناظر به برخی از همین عوامل زیر باشد که در این جا به روایات و علل دیگر اشاره می‏شود:
1 - روایات.
از برخی از روایات استفاده می‏شود که امام زمان(ع) در مکه ظهور می‏کند، امام صادق(ع) فرمود:"قائم ما منصور و مؤید می‏شود. در همان موقع است که خروج می‏کند و به کعبه تکیه خواهد کرد و سیصد و سیزده نفر در اطراف آن حضرت اجتماع می‏کنند".(1)
همان طور که در این روایت اشاره شده است امام زمان(ع) از مکه ظهور می‏کند که باید تعبدا پذیرفت؛ شاید ظهور حضرت در این مکان مبتنی بر مصالحی باشد که ما از درک آن عاجز بوده و آن را ندانیم. از سوی دیگر اگر امام زمان(ع) در ایران ظهور می‏کرد، این پرسش نیز مطرح می‏شد که چرا امام زمان در ایران ظهور کرد و بهتر نبود در مکه و یا مکان دیگر ظهور می‏کرد؟
2 - محل نزول وحی.
واقعیت آن است که مکه معظمه مقدس‏ترین مکان برای ظهور امام زمان(ع) است، زیرا این مکان مقدس مرکز رسالت و محل نزول وحی و بعثت پیامبر اسلام(ص) است. طبیعی است امام زمان(ع) که وارث پیامبر(ص) بوده و پاسداری از دین را به عهده داشته، باید در همان مکان تشکیل حکومت داده و به اجرای احکام الهی بپردازد.
3 - مناسب‏ترین مکان برای تشکیل حکومت جهانی.
از روایات استفاده می‏شود که امام زمان(ع) حکومت جهانی تشکیل می‏دهد که همه جهان را فرا می‏گیرد. برای تشکیل حکومت جهانی نیاز به مقدس‏ترین مکان است که به عنوان ام القرای جهان مرکز حکوومت باشد. مکه به دلیل این که کعبه در آن وجود داردو همه مردم، به ویژه مسلمانان حرمت و قداست خاصی برای آن قایل هستند، بهترین مکان برای ظهور امام زمان(ع) و اداره حکومت جهانی او است.
4 - محل اجتماع مسلمانان.
مکه علاوه بر آن که مقدس‏ترین مکان است، مهم‏ترین مکان برای اطلاع رسانی جهانیان و محل اجتماع مسلمانان نیز است. مکه به جهت آن که کعبه در آن وجود دارد، در طول تاریخ، مسلمانان برای انجام مناسک حج در آن جا حضور پیدا کرده و به جای جای آن آشنایی دارند. از سوی دیگر مکه مهم‏ترین مرکز، جهت اطلاع رسانی برای همگان است. شاید بر اساس باشد که امام حسین(ع) که را به عنوان پایگاه اطلاع رسانی و آگاهی مسلمانان انتخاب نمود. شاید بر اساس عوامل فوق الذکر بود که مکه به عنوان محل ظهور حضرت گزینش شده و در روایات نیز به ان تصریح شده است.
بی تردید ایران به رغم آن که برخی از ویژگی‏ها را داشته است، ولی قداست و مزایای مکه راندارد، که به عنوان محل ظهور امام زمان(ع) انتخاب شد.



  • وقت بخیر:خواننده ی گرامی :
  • نویسنده: علیرضا صادقی حسن آبادی | سه شنبه 90 فروردین 16 ساعت 5:20 عصر |

    لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    رمضان واحادیث مربوط به ماه رمضان
    دهه فجر انقلاب اسلامی ......
    چرا خدا به شما کمک نمی کند؟؟
    میلاد حضرت زهرا س
    شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها تسلیت باد
    هفته بسیج
    هفته بسیج گرامی باد
    روز ایثار وشهادت اصفهان
    [عناوین آرشیوشده]
    کد عکس

    اسلایدر

    خوش آمود گویی

    ابزار وبلاگ