آداب تلاوت قرآن : برای تلاوت قرآن فضائل بسیاری ذکر شده است ودستور داده شده درهر شبانه روز حد اقل پنجاه آیه تلاوت شوداز این رو برای تلاوت قرآن آدابی ذکر شده است . این آداب به صورت کلی به دو دسته ی ظاهری و باطنی تقسیم می شوند : آداب ظاهری عبارت است از : وضو گرفتن و در جای پاکیزه خواندن و رو به قبله نشستن و آداب باطنی آن عبارت است از : فهمیدن کلام خدا و تعظیم گوینده ی قرآن حضور قلب داشتن و تدبر در آیات قرآن و بر طرف کردن فهم قرآن و تاثیر پذیری و ... آسمان : سماء یا سموات در قرآن فراوان به کار رفته است به گونه ای که 120 مرتبه لفظ سماء و 190 مرتبه سموات در قرآن آمده است به جز آسمان و آسمانها وجوه دیگری برای آن بر شمرده اند از جمله به معنای سقف خانه در آیه ی 15 سوره ی حج به معنای ابر در آیه ی 18 مؤمنون به معنای باران در آیه ی 11 سوره ی نوح به معنای آسمان بهشت و جهنم در آیه ی 108 سوره ی هود . آیه – آیات : آیه در لغت به معنای علامت و عبرت و دلیل و برهان و امر شگفت و ... به کار رفته است مفسران نیز در تعریف اصطلاحی آیه معنای مختلفی را ذکر کرده اند از جمله گفته اند : آیه بخشی از کلام معجزه ی الهی است که در سوره های قرآن کریم مندرج است . سیوطی می گوید : آیات ترکیب یافته از جملاتی است دارای مطلع و مقطع که در سوره های قرآن کریم مندرج است . بیشتر مفسران شناخت آیات را امر توفیقی می دانند که ابتدا و انتهای آن توسط شارع تعیین شده است . آسیه : قرآن کریم دوبار بدون ذکر نام آسیه وی را توصیف کرده است : یک بار در سوره ی قصص آیه ی 9 و بار دیگر در سوره ی تحریم آیه ی 11 . آسیه همسر فرعون زمان حضرت موسی (ع) بود که در راه ایمان خود متحمل شکنجه های بسیاری شد و با موسی همدل و همراه بود و به خداوند ایمان داشت . پیامبر اکرم (ص) در حدیثی می فرماید : از مردان بسیاری به حد کمال رسیده اند و از زنان تنها چهار زن به کمال رسیدند : آسیه و مریم و خدیجه و فاطمه و آسیه در کنار این سه زن دیگر از بهترین زنان بهشتی اند . آیه ی صلح : آیه ی ( انما المؤمنون اخوه فاصلحو بین اخوتکم ) ( حجرات آیه ی 10) به آیه ی صلح شهرت یافته است . برخی آیه ی الصلح خیر (نساء آیه ی 128 ) را آیه ی صلح می دانند . به هر حال آیه ی اول اشاره به صلح و صلاح بین برادران و خواهران دینی دارد و می گوید همه ی مؤمنان با هم برادرند و باید میان آنان سلم و صلاح بر قرار باشد . و اگر بین آنان اختلافی ایجاد شد میان آنان مصالحه بر قرار کنید . آخرت : نامی برای جهان دیگر برابر دنیاست که در آن انسانها نتایج اعمال خود را می بینند و پاداش و یا کیفر آن را در یافت می کنند این واژه 113 بار به صورت های مختلف در قرآن به کار رفته است . در مواردی که با اضافه به کار رفته نشانگر اوصاف آخرت و یا چیز ها یی است که در آخرت نصیب انسانها می شود . مثل خانه ی آخرت و آتش آخرت و اجر آخرت و عذاب آخرت و حرث ( کشت) آخرت و ثواب آخرت و ... ایمان به آخرت یا معاد یکی از ارکان دعوت تمامی انبیای الهی بوده است و از اصول مذهب شیعه می باشد .
نویسنده: علیرضا صادقی حسن آبادی |
شنبه 87 بهمن 19 ساعت 12:46 صبح
|
|
نظرات شما عزیزان نظر
|
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
|