خدمت رسانی به مردم از نگاه قرآن و عترت وقتی خضر پیامبر برای خدمت به مساکین و یتیمان و با تشنگی و گرسنگی تمام به مرمت دیواری اقدام میکند که در زیر آن آدرس گنج دو یتیم است، وقتی که این عمل طاقتفرسای خضر در شرایطی صورت میگیرد که اهل همان قریه از اطعام دو پیامبر خدا امتناع میورزند «فابوا ان یضیفوهما» هنگامی که ذوالقرنین برای مصونیت مردم و ایمنی آنان اقدام به ساخت سدی در برابر یأجوج و مأجوج مینماید و میفرماید: «فاعینونی بقوة اجعل بینکم و بینهم ردما» آیا استفاده از آهن برای ساختن سد آهنی حکایت استفاده ار تکنولوژی پیشرفته در راه خدمت به مردم نیست. وقتی حضرت سلیمان(ع) با آن حکومت بینظیرش که جن و انس و طیر حتی شیاطین و عناصر مطرود جن در اختیارش بود، با فقیران و تهیدستان محشور بود و خدمت به آنان را نصبالعین خود قرار داده بود و به صراحت میفرمود: «أنا مِسکین معالمساکین» وقتی در راه خدمت به مردم، حضرت سلیمان(ع) از عناصر مطرودی مانند شیاطین و عفریتها هم استفاده کرده تا کار بنایی و غواصی را انجام دهند «والشیاطین کل بناء و غوّاص» وقتی موسی(ع) با احساس تکلیف در مورد خدمت به مردم، سقایت و آبیاری را سیره خود قرار داده و با استفاده از اعجاز الهی دوازده چشمه برای مردم میجوشاند. «فانفجرت مِنهاثنتا عشرة عینا» وقتی پیامبر اکرم(ص) در راه خدمت به مردم چنان خود را به زحمت میاندازد که خداوند متعال در شأن والای او سوره طه را نازل میکند «طه ما انزلنا القرآن لتشقی» یا میفرماید: «فلعک باخع نفسک اِلا یکونوا مؤمنین» وقتی امیرمؤمنان علی(ع) و تمام ائمهها در کنار آثار سجدههای طویل که بر پیشانی دارند زخمی هم بر پشت شانه دارند که نشان از حمل غذا برای مستمندان است. وقتی یگانه عالم، علی(ع) به کاشت نخل همت میکند و کشاورز نمونه مدینه و کوفه میشود و محصول خود را به مستمندان انفاق میکند. وقتی امام حسن(ع) در کنار مهمانخانه صلواتی خود که پایگاه مستضعفان است، چند بار تمام اموال یا نیمی از آن را در راه فقراء انفاق میکند و با دست خویش تنها در یک نوبت که تاریخ موفق به ثبت آن شده 300 زوج جوان را به خانه بخت میفرستد. وقتی امام حسین(ع) در کنار جهاد بزرگ و ایثار بینظیرش در کربلا به دستگیری و ادای قرض مقروضان همت میکند. هنگامیکه امام سجاد(ع) به دشمنان خود نیز شبانه کمک میکند و به دوستانش چنان مساعدت میکند که هرگز محتاج مخلوق نشوند. وقتی علیبنیقتین با اجازه امام معصوم و صرفاً به انگیزه خدمت به شیعیان حاضر میشود در دربار عباسیان قبول مسئولیت نماید. وقتی در حکومت امام مهدی(عج) خدمت به خلق به اوج خود رسیده و زمین برکات خود را به تمامه نشان میدهد. وقتی امام خمینی(ره) اینهمه نهاد را برای خدمتگزاری به مردم تأسیس نموده و خود به صراحت میفرماید: «اگر به من خدمتگزار بگویند، بهتر از آن است که رهبر بگویند.» وقتی مقام معظم رهبری تمام سالها را سال نهضت خدمتگزاری به مردم نامیدهاند و مسابقه خدمتگزاری را طراحی فرمودهاند. وقتیکه ... وقتیکه ... آری آنگاه باید باور کنیم که خدمتگزاری سیره تمام انبیاء و اولیاء و ملائک بوده است و ما نیز باید نه به عنوان یک ژست سیاسی که بهعنوان یک عقیده دینی و سنت الهی نسبت به این مهم اهتمام ورزیم و بدانیم که «عبادت به جز خدمت خلق نیست» کسانی که با شعار خدمت به جوانان به کرسیها و مناصب مهم رسیدهاند نباید ولینعمتان خود را فراموش کنند. اگر خودمان با حقوق فقط سیهزار تومان در ماه زندگی کرده بودیم و شب تاریک بیست و نهم! را درک کرده بودیم، به خدمتگزاری با دید دیگری نگاه میکردیم. همه باید باور کنیم که در بسیاری از خانه ها، فقر با تمام قامت رخ نموده و اگر به فریاد نرسیم دین از در دیگر خارج میشود(اگر خارج نشده باشد). همه باید قیافه شرمنده پدرهای خانواده را مدام در نظرمان مجسم کنیم که برای تأمین قوت لایموت خانواده نیز عرق شرم میریزند و بهراستی که کرامت این انسانها وظیفه همه ماست. مسئولان ما در برابر این مهم مسئولند.«وقفوهم انهم مسئولون اما خدمت رسانی به شهر حسن آباد در دولت دهم وهمت دولت مردان استان اصفهان در گاز رسانی به شهر حسن آباد از مناطق کویر ومحروم استان اصفهان ما مردم جر قویه دست این عزیزان را می بوسیم وبر بوسه یمان افتخار می کنیم
نویسنده: علیرضا صادقی حسن آبادی |
یکشنبه 89 شهریور 28 ساعت 12:30 صبح
|
|
نظرات شما عزیزان نظر
|
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
|