سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دارالقران الکریم جرقویه علیا
دانش، میراثی ارجمند و نعمتی عام وگسترده است . [امام علی علیه السلام]




  • وقت بخیر:خواننده ی گرامی :
  • نویسنده: علیرضا صادقی حسن آبادی | سه شنبه 89 شهریور 9 ساعت 10:50 صبح |
    موضوع: موعظه نیکو، یکی از راه‌های تربیت
    تاریخ پخش:  08/06/89
    بسم الله الرحمن الرحیم
    الحمدلله رب العالمین، بعدد ما احاط به علمک!
    الهی انطقنی بالهدی و الهمنی التقوی

    چون بیننده‌ها پای تلویزیون بحث را روز نوزدهم ماه رمضان می‌بینند و یک سلامی از اینجا به امیرالمؤمنین در کوفه بگوییم. من سلام می‌کنم. شما هم سلام کنید. حضرت علی جواب می‌دهد. «السلام علیک یا ابالحسن یا امیرالمؤمنین، السلام علیک و رحمة الله و برکاته» تصادفاً امسال روز نوزدهم با هشت شهریور که سالگرد دو شهید عزیز، رجایی و باهنر هست همزمان شده، روح این دو عزیز را هم گرامی می‌داریم. برای شادی روحشان صلواتی بفرستید. (صلوات حضار)
    موضوع بحث ما در رمضان 89 بحث تربیت بود. منتهی چون حضرت امیر روز ضربت خوردنش است، یکی از راه‌های تربیت موعظه است. امروز موعظه‌های حضرت علی(ع) را می‌گوییم. منتهی موعظه‌هایی که بعد از ضربت خوردن است. حضرت امیر موعظه زیاد کرده است. منتهی آن چند جمله‌ای که بعد از ضربت خوردن گفته است، من آن را می‌گویم که هم بحث ما سیر طبیعی‌اش را داشته باشد.
    که موضوع بحث امسال تربیت بود. تربیت، روش‌ها، یک روشی که گفتیم 1- روش محبت 2- روش موعظه
    1- موعظه، وظیفه‌ای همگانی در جامعه اسلامی
    اصلاً موعظه یعنی چه؟ موعظه به معنای این است یادآوری خیر به گونه‌ای که دل نرم شود. پس یادآوری باید در آن باشد. می‌گویند: موعظه‌اش کن. یعنی از غفلت او را بیرون بیاور. یادش بیانداز. یادآوری به خیر نه یادآوری به شر! بعد هم نوعی یادآوری باشد که دل نرم شود. در مقابل سنگدلی و قساوت قلب... چه کسانی موعظه می‌کنند؟ قرآن می‌فرماید که: «یَعِظُکُمْ بِه‏» (بقره/231) اول کسی که موعظه می‌کند، خود خداست. 2- به پیغمبرش می‌گوید که تو هم موعظه کن. «قُلْ إِنَّما أَعِظُکُمْ» (سبا/46) «قُل» به مردم بگو، «إِنَّما أَعِظُکُمْ» من می‌خواهم شما را موعظه کنم. قرآن می‌گوید: «وَ هُدىً وَ مَوْعِظَة» (آل‌عمران/138)
    لقمان هم به پسرش می‌گوید: «وَ هُوَ یَعِظُه‏» (لقمان/13) داشت او را موعظه می‌کرد. مرد هم در خانه اگر دید همسرش مشکلی دارد، «فعِظُوهُن‏» (نسا/34) موعظه‌اش کنید. زن هم حق دارد موعظه کند. مرد هم حق دارد موعظه کند. همه‌ی انسان‌ها به همدیگر موعظه کنند. قرآن می‌گوید: «وَ تَواصَوْا بِالْحَقِّ» (عصر/3) یعنی من به شما بگویم، شما به من بگویید. حدیث داریم مؤمن مثل دو تا دست است. دو تا دست همدیگر را می‌شویند. نباید بگویی: اوه... این می‌خواهد ترا موعظه کند. هیچ مانعی ندارد. هیچ مانعی ندارد. ما داشتیم که یک بچه‌ی ابتدایی به امام خمینی نامه نوشت که می‌خواهم شما را موعظه کنم. که دفتر خندیدند و به امام دادند و امام فرمود: چه اشکالی دارد؟ ممکن است من یک عیبی دارم که این بچه فهمیده است و شما که دور من هستید نفهمیدید. اشکالی دارد؟ گاهی انسان از کنار یک عیبی را می‌بیند که مسئولین مملکت ممکن است توجه به آن عیب نداشته باشند.
    پذیرش موعظه، مراحل دارد. قرآن می‌فرماید که: «یا أَیُّهَا النَّاس‏» ای مردم! «قَدْ جاءَتْکُمْ» یعنی سراغ شما آمد. چه چیزی سراغ شما آمد؟ «قَدْ جاءَتْکُمْ مَوْعِظَةٌ مِنْ رَبِّکُمْ» بعدش «وَ شِفاءٌ لِما فِی الصُّدُورِ» «صدور» صدر، سینه، موعظه آمد که این موعظه شفا است. «وَ هُدىً» همین موعظه سبب هدایت است. «وَ هُدىً وَ رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنینَ» (یونس/57) فخر رازی در تفسیرش می‌گوید: این یک آیه، چهار کلمه در آن است. «مَوْعِظَةٌ، شِفاءٌ، هُدىً، رَحْمَةٌ» می‌گوید: اینها مرحله مرحله است. مرحله‌ی اول می‌گوید: موعظه، موعظه را گفتیم بیدار سازی است. بیدار شو، از غفلت بیرون بیا. آدم وقتی بیدار شد، متوجه عیب‌ها می‌شود باید سراغ شفا برود. اول بیدار سازی است، بعد سالم‌سازی. بعد وقتی عیبش را فهمید، بیدار شد، عیبش را هم فهمید، سراغ سالم‌سازی رفت، «هُدىً» هدایت می‌شود. وقتی هم هدایت شد، رحمت خدا را دریافت می‌کند. یعنی بیدار شو. عیبت را فهمیدی؟ اصلاح کن. اصلاح شدی؟ هدایت می‌شوی. هدایت شدی؟ رحمت خدا را دریافت کن. یعنی اینها مرحله مرحله است. مثل اینکه می‌گوییم: ابتدایی، راهنمایی، دبیرستان، دانشگاه. اینطور است.
    2- موعظه در کنار استدلال و جدال

                                                                                                             ادامه مطلب...


  • وقت بخیر:خواننده ی گرامی :
  • نویسنده: علیرضا صادقی حسن آبادی | سه شنبه 89 شهریور 9 ساعت 10:42 صبح |

    موضوع: تربیت اجتماعی در آیات و روایات
    تاریخ پخش:  03/06/89

    بسم الله الرحمن الرحیم
    الحمدلله رب العالمین، بعدد ما احاط به علمک!
    الهی انطقنی بالهدی و الهمنی التقوی

    رمضان 89 بحثمان راجع به تربیت است. ضرورت تربیت، ابعاد تربیت، اهمیتش، موانع تربیت، روشهای تربیت، تربیت بدنی را یک دو جلسه صحبت کردیم، تربیت سیاسی را صحبت کردیم. تربیت خانوادگی، اخلاقی و امروز تربیت اجتماعی را می‌خواهیم بگوییم. یعنی بچه‌هایمان را در آموزش و پرورش، دانشجوهایمان را... چطور نسلمان را اجتماعی کنیم؟ اسلام و تربیت اجتماعی!
    در تربیت اجتماعی، چگونه بچه‌مان را تربیت کنیم؟ یکوقت یک جوانی نزد من آمد و گفت: من خجالتی هستم. چه کنم؟ گفتم: در خانه اذان بگو. گفت: در خانه‌ام خجالت می‌کشم اذان بگویم. گفتم: زیر لحاف بگو: الله اکبر! اگر دیدی زلزله نشد، سرت را از لحاف بیرون کن و الله اکبر بگو. باز اگر دیدی آسمان پایین نیفتاد، در ایوان الله اکبر بگو. بعد یک ذره بگو: الله اکبر! الله اکبر! یک خرده بالاتر، الله اکبر، بالاتر، «اشهد ان لا اله الا الله»، «اشهد ان محمداً رسول الله» (صلوات حضار) تمرین کن. تمرین کن. با این خجالتت را برطرف کن.
    1- تأکید اسلام بر حضور در جماعت مسلمانان
    یکی از راه‌های تربیت اجتماعی همین حضور بچه‌ها در نماز جماعت است. فاطمه‌ی زهرا (س) امام حسن (ع) و امام حسین (ع) را مسجد می‌فرستاد. می‌گفت: بروید پای سخنرانی پدرتان بنشینید، و وقتی می‌رفتند می‌نشستند، برمی‌گشتند می‌گفت: حالا بلند شو سخنرانی کن ببینم پدرت چه گفت؟ امام حسن کوچولو سخنرانی می‌کرد که پدرم امروز در مسجد چه گفت. فاطمه‌ی زهرا (س) گوش می‌داد. این را تربیت اجتماعی می‌گویند. «وَ ارْکَعُوا مَعَ الرَّاکِعینَ» (بقره/43) در نماز، اصل نماز جماعت است. مثل اصل در مسکن، خانه است. اگر کسی در خیمه زندگی می‌کند، پیداست اتاق گیر او نیامده است. اصل نماز جماعت است.
                                                                                                                       ادامه مطلب...


  • وقت بخیر:خواننده ی گرامی :
  • نویسنده: علیرضا صادقی حسن آبادی | سه شنبه 89 شهریور 9 ساعت 10:39 صبح |
    موضوع: نقش ایمان به معاد در تربیت انسان
    تاریخ پخش:  09/06/89

    بسم الله الرحمن الرحیم
    الحمدلله رب العالمین، بعدد ما احاط به علمک!  اللهم صل علی محمد و آل محمد! الهی انطقنی بالهدی و الهمنی التقوی

    بینندگان عزیز بحث را شب بیست و یکم می‌بینید و می‌شنوید. رمضان 89 بحثمان بحث تربیت بود. و این شب‌ها هم... چون یکی از عوامل تربیت دعا و مناجات و ایمان به معاد و این‌هاست، می‌خواهیم یک مقداری راجع به این صحبت کنیم. قبل از آنکه بحثمان را شروع کنیم، یک سلامی به شهید رمضان بدهیم. شهید زنده است، شهید زنده است، به دلیل قرآن! و هرگاه به زنده سلام می‌کنید، زنده جواب می‌دهد. یعنی اگر الان شما به نجف سلام کنید، حضرت امیر به شما جواب می‌دهد. پس یک سلامی بکنیم. «السلام علیک یا ابالحسن، یا امیرالمؤمنین، یا علی بن ابی‌طالب، و رحمة الله و برکاته!» خدایا زیارت امیرالمؤمنین را با معرفت، برای همه‌ی آرزومندان و شفاعت امیرالمؤمنین را برای همه مقدر بفرما!
    عصر یک نکته‌ای را دیدم، که ابن ابی الحدید از علمای مهم اهل سنت و فخر رازی و جمعی دیگر، می‌گویند: پیغمبر به علی گفت: یا علی! «انت قسیم الجنة و النار» هر کس تو را قبول دارد، از پل صراط رد می‌شود، و هر کس تو را قبول ندارد، از پل صراط به جهنم می‌افتد، بنابراین حبّ علی بن ابی‌طالب، سبب جدا شدن بهشتی‌ها از جهنمی‌ها است. این آن چیزی است که ابن ابی الحدید و فخر رازی می‌گویند. خدایا کسانی که ما را با امیرالمؤمنین(ع) آشنا کردند و از دنیا رفتند، همه‌شان را با امیرالمؤمنین(ع) محشور و نسل ما را تا آخر تاریخ از بهترین یاران امیرالمؤمنین(ع) و فرزندش حضرت مهدی(عج) قرار بده.
    حضرت امیر(ع) وقتی ضربت می‌خورد، می‌گوید: «فُزتُ» رستگار شدم.
                                                                                                                  ادامه مطلب...


  • وقت بخیر:خواننده ی گرامی :
  • نویسنده: علیرضا صادقی حسن آبادی | سه شنبه 89 شهریور 9 ساعت 10:8 صبح |

    برنامه درسهایی از قرآن با موضوع «سیره و سخنان اهل بیت(علیهم‌السلام)» پخش می‌شود.
    اسامی برگزیدگان مسابقه‌ی ویژه‌ی اینترنتی ویژه‌ی عید مبعث اعلام شد.
    اسامی برگزیدگان مسابقه‌ی پیامک درسهایی از قرآن خرداد ماه اعلام شد.
    همزمان با طرح 1443 مسابقه‌ی اینترنتی تفسیر سوره‌ی کهف برگزار می‌گردد.
    مسابقات خلاصه نویسی درسهایی از قرآن ویژه‌ی ماه مبارک رمضان 89 برگزار می‌گردد.
    همه ساله همزمان با ماه مبارک رمضان مسابقات خلاصه نویسی برنامه‌های درسهایی از قرآن ویژه‌ی سطوح مختلف برگزار و به برگزیدگان جوایز ویژه‌ای اهداء می‌گردد.
    ?


    < src="js/farsi.js">

     

     

     شبکه قرآنی عروة الوثقی   ( www.orvah.com )  متنوع ترین و جامع ترین سایت قرآنی

    پایگاه قرآنی نور المبین  پایگاه قرآنی نور المبین www.noorulmobin.com  ) پایگاه قرآنی انجمن علمی دانش پژوهان علوم قرآن مدرسه عالی امام خمینی قم
     پایگاه خبری جهان اخبار ( www.jahaneakhbar.com  )  بزرگترین پایگاه خبری فارسی زبانان جهان. عناوین و گزیده اخبار تمام خبرگزاری های فارسی جهان در یک صفحه- آسانترین راه برای دسترسی شما به اخبار دلخواه تان
    پایگاه مذهبی شیعه آنلاین . نت ( www.shiaonline.net  )   مرکز معارف، اطلاعات و ارتباطات شیعیان
    شبکه صلصال -- بزرگترین مرکز مشترک اطلاعات، ارتباطات و تبلیغات فارسی زبانان ایران، افغانستان و جهان ( مکانی برای تبلیغ، مطرح شدن و شهرت بین المللی شما)

    جهان شیعه

     پایگاه خبری جهان شیعه 0 عناوین خبری تمام خبرگزاری های مذهبی شیعه در یک صفحه بصورت آنلاین




  • وقت بخیر:خواننده ی گرامی :
  • نویسنده: علیرضا صادقی حسن آبادی | سه شنبه 89 شهریور 9 ساعت 10:1 صبح |

     




  • وقت بخیر:خواننده ی گرامی :
  • نویسنده: علیرضا صادقی حسن آبادی | سه شنبه 89 شهریور 9 ساعت 10:0 صبح |

    بسم الله الرحمن الرحیم

    شهر رمضان الذی انزل فیه القرآن هدی للناس و بینات من الهدی و الفرقان ( بقره)

    حلول ماه رحمت و مغفرت و ماه هدایت و نزول قرآن بر شما عزیز گرامی مبارک باد.

      بیایید در ماه نزول قرآن با قرآن آشنا شویم.

    www.altanzeel.com

      پایــگاه قـــرآنــی الـتــنـزیـل

    پایگاه قرآنی التنزیل افتخار دارد که با پنج زبان زنده دنیا ( فارسی- عربی- انگلیسی- اردو - سندیو با  مطالب متنوع در موضوعات و ابعاد قرآنی، میزبان قرآنی شما عزیز گرامی در این ماه می باشد.

    از شما دعوت میشود به ندای قرآن در این ماه  رحمت و مغفرت پاسخ گفته و بر سر سفره قرآن نشسته و نواهای تنزیل را زمزمه نمایید.




  • وقت بخیر:خواننده ی گرامی :
  • نویسنده: علیرضا صادقی حسن آبادی | سه شنبه 89 شهریور 9 ساعت 9:59 صبح |
    <      1   2   3   4   5   >>   >

    لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    رمضان واحادیث مربوط به ماه رمضان
    دهه فجر انقلاب اسلامی ......
    چرا خدا به شما کمک نمی کند؟؟
    میلاد حضرت زهرا س
    شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها تسلیت باد
    هفته بسیج
    هفته بسیج گرامی باد
    روز ایثار وشهادت اصفهان
    [عناوین آرشیوشده]
    کد عکس

    اسلایدر

    خوش آمود گویی

    ابزار وبلاگ