سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دارالقران الکریم جرقویه علیا
تنگ چشمیِ بسیار، جوانمردی را زشت و برادری راتباه می کند . [امام علی علیه السلام]

                                     بسمه تعالی
با عنایت به شروع سال تحصیلی  89 وبا توجه به استقبال پرشور  با زدیدکنندگان از وبلاگ دارالقرآن الکریم  آموزش وپرور ش منطقه جر قویه علیا ، در این راستا مرکز در نظر دارد در هر هفته  مسابقه ی با عنوان گام به گام همراه با قرآن   بصورت پنج سوالی برگزار نماید (علاقمندانی که بتوانند در این مسابقات شرکت نمایند  وموفق شونددرده مسابقه  صد امتیاز بدست آورند  هزینه رفت وبرگشت مشهد مقدس دریافت خواهند نمود ودر صورتیکه امتیاز 80 بدست آورند از جوایز دیگر بهر مند خواهند شد لازم به ذکر است اگر تعداد برگزید زیاد باشند قرعه کشی خواهد شد. در صورت تمایل وشرکت در این مسابقه در قسمت نظرات یا ایمیل دارالقرآن                qrn1717@isfedu.org   پاسخ مسابقه داده شود :شایان ذکر است مشخصات کامل خود به همراه شماره تلفن و آدرس دقیق محل سکونت خود درنظرات یاداشت نمایید (((پاسخ صحیح هر مرحله جلسه بعد ارائه خواهد شد مهلت شرکت در این مسابقه 27/7/89
                              مسابقه مر حله اول
أ‌- تنها مکانی که زلزله  روز قیامت آنرا خراب نمی کند چه مکانی است ؟
           2-اولین  بار چه کسی  موی سر حضرت آدم ع را تراشید؟
 3-اولین شخصی که وارد بهشت می شود کیست؟
 4- چه کسی کلید دار دوزخ می باشد ؟
5- مردان مومن با چه سنی وارد بهشت  می شوند ؟




  • وقت بخیر:خواننده ی گرامی :
  • نویسنده: علیرضا صادقی حسن آبادی | چهارشنبه 89 مهر 21 ساعت 5:14 عصر |

    «مدارس قرآن» فعالیت‌های قرآنی آموزش و پرورش را سامان می‌دهد 
     کارشناس مسئول فعالیت‌های قرآنی معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر راه‌اندازی 10 هزار دارالقرآن طی سال تحصیلی پیش‌رو در آموزش و پرورش، گفت: برنامه‌ها و فعالیت‌های آموزشی قرآن در آموزش و پرورش با تأسیس مدارس قرآن سامان می‌یابد.
    «علی عزتی» کارشناس مسئول فعالیت‌های قرآنی معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) ضمن بیان این خبر گفت: 13 میلیون دانش‌آموز و 100 هزار مدرسه در سراسر کشور وجود دارد.
    وی افزود: از اول مهر‌ماه 10 هزار دارالقرآن در مدارس کشور راه‌اندازی می‌شود و طبق برنامه‌ریزی‌ها با ایجاد این مدارس فعالیت‌های قرآنی آموزش و پرورش گسترش زیادی خواهد داشت.
    عزتی تصریح کرد: قرار است 50 هزار مدرسه قرآنی در سراسر کشور راه‌اندازی شود که در فاز اول این پروژه در مهر‌ماه سال جدید تحصیلی 10 هزار مدرسه قرآنی در سراسر کشور راه‌اندازی خواهد شد.
    وی تأکید کرد: مراکز دارالقرآن از ابتدای تأسیس تاکنون 650 مرکز بوده و 2 میلیون و 500 هزار نفر را تحت آموزش خود قرار داده است.
    وی از راه‌اندازی 50 هزار مدرسه قرآن تا پنج سال آینده در کشور خبر داد و گفت: نمونه‌ای نمادین از این مدارس قرآن در هجدهمین نمایشگاه قرآن کریم به نمایش در آمده بود که با استقبال دانش‌‌آموزان و والدین آن‌ها همراه شده بود.

    کارشناس مسئول فعالیت‌های قرآنی معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش در ادامه سخنانش تصریح کرد: بر این اساس یک مدرسه نمادین متشکل از 12 کلاس درس، سالن اجتماعات و حیاط در هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برپا شد که براساس برنامه‌ریزی‌ها در مدت پنج سال آینده 50 هزار باب از این مدارس در سطح کشور راه‌اندازی و تجهیز می‌شود.

    وی در پایان سخنانش گفت: تاکنون 650 دارالقرآن به شکل منظم و مدون به فعالیت‌های قرآنی در سطح کشور پرداخته‌اند، ولی برای انسجام برنامه‌ها و فعالیت‌های آموزشی قرآنی با تأسیس مدارس قرآنی این روند سامان می‌یابد.


     
     




  • وقت بخیر:خواننده ی گرامی :
  • نویسنده: علیرضا صادقی حسن آبادی | سه شنبه 89 مهر 20 ساعت 1:22 عصر |
    وظایف مدرسه و دانش‌آموز از نگاه قرآن و عترتIRNON.com
     

    مدرسه خانه دوم کودک و سازنده شخصیت و رشددهنده طفل پس از پدر و مادر است و حتی در برخی از جهات می‌توان گفت نقش مدرسه به مراتب مهمتر از نقش خانواده است از آن بابت که کودک در مدرسه راه زندگی خود را انتخاب می‌کند و براساس آنچه که معلم و مربی ناظم ترسیم کرده‌اند راه زندگی را برمی‌گیرند.


     

    مدرسه
    مدرسه خانه دوم کودک و سازنده شخصیت و رشددهنده طفل پس از پدر و مادر است و حتی در برخی از جهات می‌توان گفت نقش مدرسه به مراتب مهمتر از نقش خانواده است از آن بابت که کودک در مدرسه راه زندگی خود را انتخاب می‌کند و براساس آنچه که معلم و مربی ناظم ترسیم کرده‌اند راه زندگی را برمی‌گیرند.
    ماهیت مدرسه
    بعضی از جوامع توجهی ندارند به این که انسان چه می‌خواهد، بلکه او را به گونه‌ای تربیت می کنند و می‌سازند که منظور و هدفشان تأمین شود، خواه آنان را از مرتبه وجود‌ی‌اش تنزیل دهند و مسخ کنند، یا او را به جانب کمال سوق دهند. به عبارت دیگر، به انسان نگاه ابزاری دارند.
    اما در نظام‌های الهی، در تعلیم و تربیت فرد انسان مورد توجه است؛ یعنی مقصودی غیر از به فعلیت‌ رساندن استعدادهای درونی و اعتدال قوا و غرایز او ندارند، حتی هدفی که برای تعلیم و تربیت در نظر گرفته‌اند، چیزی است که فطرت انسان خواهان آن است. در این نظام، صلاح و سعادت انسان مورد توجه بوده و تلاش در جهت به کمال رساندن حقیقت انسانی می‌باشد.
    مدرسه ارزشی
    مدرسه مثبت دارای خصوصیات ذیل است:
    1- محیط مدرسه و برنامه‌های آن نباید متباین با محیط سالم و متعارف خانواده و جامعه باشد.
    2- با دانش‌آموز طوری رفتار شود که وقتی از مدرسه به خانه بازگشت، با نشاط باشد و الا با اذیت پدر و مادر و بهانه‌گیری‌های پوچ، عقده‌های مدرسه را خواهد گشود.
    3- تشویق دانش‌آموزان به همکاری با پدر و مادر در کارهای خانه.
    4- معلم وظیفه دارد از عظمت پدر و مادر سخن بگوید و آنها را معرفی نماید تا دانش‌آموزان با پی‌بردن به شخصیت پدر و مادر از احسان و احترام به آنها دریغ نکنند و از اطاعتشان سرباز نزنند.
    5- در عمل روحیه خضوع، تواضع و فروتنی را به او نشان دهند و او ببیند انسان با عظمت انسانی است که با این‌که توان همه کار دارد، متواضع است. امام علی‌(ع) می‌فرماید: «اصلح المسیء بحسن فعالک و دل علی الخیر بجمیل مقالک»(1)
    6- باید مراقبت‌های صحیح خانواده در امور انسانی، الهی، مذهبی و علمی در مدرسه ادامه یابد و مدرسه باعث رشد و تثبیت آن شود.
    7- در فرصت‌های مغتنم و لازم و در ساعات مناسب نشستی نزدیک با والدین داشته باشد
    .
    وظیفه دانش‌آموز در برابر معلم، مکتب و جامعه
    1- دانش‌آموز مسئولیتی که بر عهده‌اش نهاده شده را به نحو شایسته به انجام رساند تا در آینده انسانی موفق در امور فردی، اجتماعی و مکتبی خویش باشد. علم، مردم را در برابر آدمی متواضع می‌گرداند تا نیازمندی‌های آنان را در رشته‌ای که تحصیل می‌کند و متخصص آن رشته خواهد شد، برطرف سازد.
    حضرت علی‌(ع) فرمود: «بادر الفرصه قبل أن تکون غصه»(2) «پیش از آن‌که اندوه و ناراحتی به شما روی آورد، در فرصت شتاب کنید» (کنایه از این‌که وقت را مغتنم بشمارید) و نیز فرمود «من ناهز الفرصه أمن الغصه»(3) از اندوه در امان است کسی که فرصت را مغتنم بشمرد.
    از دست دادن فرصت سبب ضایع شدن عمر است؛ البته در کنار درس خواندن، به تفریح و بازی نیز احتیاج دارد، اما نه تفریح و بازی مداوم که اوقات درس را اشغال کند. حضرت علی‌(ع) فرمود: «من اکثر الفکر فیما تعلم اتقن علمه و فهم مالم یکن یفهم»(4) «کسی که بسیار فکر کند در آنچه فراگرفته علمش را محکم نموده و پی می‌برد به چیزی که نمی‌فهمیده است.»
    فراگیر برای این‌که به حد تخصص برسد، پشتکار و اصرار بر تعلم و تفکر داشته باشد. حضرت علی‌(ع) فرمود «لا فقه لمن لا یدیم الدرس(5) برای کسی که دوام بر درس ندارد فهم درستی نیست.
    2- وظیفه بالاتر از درس خواندن این است که بداند برای چه درس می‌خواند؟ فراگیر باید از ابتدا درس را برای خوشبختی آینده خود و جامعه خود بخواند، هم اینک جامعه محتاج و نیازمند به تلاش درسی توست که بتوانی در آینده در رشد صنایع و کشاورزی و مسائل دیگر اقتصادی و فرهنگی بکوشی تا در پرتو فعالیت‌های اجتماعی، زندگی شخصی تو نیز به خوبی اداره شود. تو با رنج علمی‌ات می‌توانی چند کار مهم انجام دهی و آن این‌که هم آبروی جامعه خود را حفظ کنی و هم به شخصیت خود آبرو دهی.
    مهم‌تر این‌که اگر بخواهی به علم خودت ارزش انسانی بدهی و آن را به نفع خود و اجتماع استخدام کنی؛ باید در کنار علم، ادب بیاموزی و از آموختن علم، هدف انسانی داشته باشی، که حضرت علی(ع) فرمود (علیکم بالعلم و الادب)(6) و بر شما باد که علم و ادب را بیاموزید.
    رسول گرامی اسلام(ص) فرمود (من اخذ العلم من اهله و عمل به نجا و من اراد به الدنیا فهو حظه)(7) کسی که دانش را از اهلش گرفت و بدان عمل نمود نجات یافت.
    3- از وظایف دیگر دانش‌آموز این است که دوست خوب انتخاب کند و همنشینانی سالم و بااخلاق داشته باشد. دوستانی که از هر جهت خوب بوده و مصاحب و رفیق درستکاری باشد. دوستان مناسب می‌توانند نقش مهمی در مثبت بودن زندگی انسان داشته باشند، فرد کسل و تنبل رفیقش را به تنبلی دعوت می‌کند، در صورتی که افراد فعال و درس‌خوان و مؤدب، دوستانشان را به کار و تلاش وادار می‌کنند. قرآن درباره همنشینی افراد صالح می‌فرماید (واصبر نفسک مع‌الذین یدعون ربهم بالغداوه والعشی بریدون وجهه(8) خویشن را با نهایت شکیبایی به مصاحبت و محبت آنان که پروردگارشان را صبح و شام می‌خوانند و رضای او را می‌طلبند وادار کن.
    حضرت علی(ع) فرمود (صحبه الولی اللبیب حیاه الروح) (9) رفیق شدن با دوست عاقل، حیات روح است. همچنین قرآن از پشیمانی کسانی که در دنیا دوستانی بد برگزیدند، یاد می‌کند؛ آن جا که می‌فرماید (یا ویلتی لیتنی لم اتخذ فلاناً خلیلاً؛ لقد اضلنی عن الذکر بعد اذجائنی و کان الشیطان لانسان خذولا)(10) وای بر من! ای کاش فلانی را به دوستی نمی‌گرفتم (که رفاقت او) مرا از ذکر «یاد خدا» گمراه کرد (یا از پیروی قرآن محروم ساخت) بعد از آن که دستورات (قرآن) به من رسید. و دوستی شیطان برای انسان مایه خذلان است.
    اگر دانش‌آموز بخواهد دوست خوبی برای دیگران باشد، باید نفس خویش را به صفات انسانی مزین گرداند.
    حضرت علی(ع) فرمود (من لم یحسن خلقه لم ینتفع به قرینه) (11) کسی که اخلاقش را نیکو نگرداند همنشین و دوستش از او سودی نبرد.
    با توجه به نکات مزبور روشن می‌شود که در انتخاب دوست نهایت دقت را باید داشت با هر کس نباید مصاحب و رفیق شد و قبل از امتحان افراد، نباید آنها را دوست جدی گرفت و به آنها مطمئن شد. حضرت علی(ع) فرمود (لا تثق بالصدیق قبل الخبره) (12) قبل از امتحان به دوستی کسی اطمینان نداشته باش.
    4- دانش‌آموز وظیفه دارد به مدرسه و معلم احترام گذاشته و در هنگام سخن گفتن معلم گوش فرا داده و در کلاس درس سکوت را رعایت نماید. تا از او سؤال نشده، لب به کلام باز نکند و در هنگام صحبت با معلم، متین و باوقار سخن بگوید.
    امام زین‌العابدین(ع) فرمود: «و اما حق ما سائسک بالعلم فالتعظیم له والتوقیر لمجلسه و حسن الاستماع الیه...» اما حق پدر علمی و استاد تو، تعظیم او و احترام به مجلس او و خوب گوش دادن به اوست. فهم و هوش خودت را برایش حاضر و آماده کن و قلبت را برای او پاک نمای و با ترک لذات و صرفنظر از خواسته‌های نفسانی، چشمت را برای او تجلی بخشی و روشن ‌سازی و در آنچه به تو می‌آموزد، به راستی رسول او باشی که آن را به نادانان برسانی و این رسالت را به خوبی ادا کنی و در آرایش خیانت نورزی نیز از جانب او به آن رسالت قیام کنی تا هنگامی که عهده‌دار آن هستی.(13)
    5- از مسائلی که دانش‌آموز در هر سطح باید بدان توجه داشته باشد، مسئله کتابت و نوشتن مطالب بیان شده از سوی معلم و نیز نوشتن خلاصه و چکیده کتبی است که مطالعه می‌کند تا بتواند در موارد لزوم از آنها بهره‌مند شود. چه بسا با گذشت زمان،‌ مطالب یادداشت نشده موجب نقص در دانش شخص تحصیلکرده می‌گردد. رسول مکرم اسلام(ص) می‌فرماید: «قیدوالعلم، قیل: و ما تقییده؟ قال کتابته»(14)
    امام مجتبی(ع) در سفارش به فرزندان و برادرزادگان خود فرمود: «انکم صغار قوم و یوشک ان تکونوا کبار قوم آخرین فتعلموا العلم فمن لم یستطع منکم ان یحفظه فیلکتبه و لیضعه فی بیته»(15)
    6- روش مطالعه نیز از مسائلی است که دانش‌آموز برای پیشرفت در دانش باید مورد توجه قرار دهد، کیفیت مطالعه، تنوع در آن، انتخاب بهترین ساعات برای مطالعه، آرامش روحی در مطالعه و... از مسائلی هستند که متعلم باید بدان آگاه باشد و این وظیفه معلم است که روش مطالعه را به آنها بیاموزاند.
    7- متربی (شاگرد و فراگیر) باید به مردمی که در اجتماع و جامعه مشغول کار و کوشش هستند، احترام بگذارد و تکریم به آنها را فراموش نکند. او باید بداند که با تلاش دیگران است که قادر به درس خواندن و زندگی راحت است.
    بنابراین مردم در جامعه خدمتگزارند و باید به آنها احترام گذارد.(16




  • وقت بخیر:خواننده ی گرامی :
  • نویسنده: علیرضا صادقی حسن آبادی | پنج شنبه 89 مهر 15 ساعت 10:58 صبح |

    اولین جلسه شورای دارالقران  در سال تحصیلی 89 در محل اداره آموزش وپرورش تشکیل شد ودر این جلسه موضوعاتی در خصوص  قران وهدف مامسلمانان  نسبت به قرآن و اطاعت از دستورات آن   بیان گردید  و چون ایام شهادت  حضرت امام صادق علیه السلام  می باشد احادیثی از آقا امام صادق  ع  بیان شد   ودر ادامه جلسه ، اجرای کلاسهای آموزشی  در سال جدید  وهدف از اجرای مدارس قرآنی وراهکارهایی جهت هر چه  بهتر برگزار شدن  اینگونه مدارس ارائه گردید ود ر پایان گزارشی از طرح اوقات فراغت   بیان شد ولازم به ذکر است مرکز دارالقرآن الکریم که همان مدرسه مرکزی قرآن منطقه جر قویه علیامی باشد  توانسته در تابستان بیش از سیصد نفر  را تحت پوشش خود قرار دهد وهمچنین چهار اردوی زیارتی به مقصد مشهد مقدس وقم وجمکران وداخل استان برگزار نماید وبالغ بر پنجاه میلیون ریال  را از طریق کمک های مردمی دریافت وصرف امورات قرآنی منطقه نماید  که لازم است از کلیه خیران  دلسوز تقدیر وتشکر نماییم




  • وقت بخیر:خواننده ی گرامی :
  • نویسنده: علیرضا صادقی حسن آبادی | پنج شنبه 89 مهر 15 ساعت 10:56 صبح |
              

    علی اصغر یزدانی،معاون پرورشی و تربیت بدنی وزیر آموزش و پرورش " افزود: این مراسم فردا با حضور رئیس جمهور،
    در یکی از مدارس منطقه 8 شهر تهران برگزار می شود.
    یزدانی گفت: در نخستین گام از آموزش عمومی قرآن کریم 10 هزار مدرسه قرآنی در نوبت بعدازظهر مدارس کشور فعالیت خود را آغاز می کنند و در مراحل تکمیلی تا سه سال آینده، این مراکز به 50 هزار مدرسه افزایش می یابد. 
    وی با اشاره به اختصاص 50 میلیارد تومان برای ایجاد و فعالیت این مدارس افزود: در نخستین مرحله، اختصاص 10 میلیارد تومان از این بودجه برای آغاز به کار مدارس قرآنی در استان ها ابلاغ شد. 
    یزدانی گفت: بر این اساس، امروز به ازای هر مدرسه قرآنی یک میلیون تومان برای تامین امکانات به حساب آنان واریز شد. 
    معاون پرورشی و تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش افزود: در مراسم آغاز به کار مدارس قرآنی، اهانت های اخیر به قرآن کریم نیز به شدت محکوم می شود. 
    همچنین 1867 طرح آموزشی، ورزشی و پرورشی فردا (پنجشنبه) با حضور رئیس جمهور به طور همزمان در سراسر کشور به بهره برداری می رسد.




  • وقت بخیر:خواننده ی گرامی :
  • نویسنده: علیرضا صادقی حسن آبادی | پنج شنبه 89 مهر 15 ساعت 10:46 صبح |

     به نظر شما به چه کسی می توان بسیجی گفت  ؟آیا می توان دلسوخگان زمان جنگ را با امروزه  مقایسه کرد

      جدا ما  در روز قیامت جواب این شهد ا چه داریم بگیم با  بی عدالتی امروزه و فساد اخلاقی امروزه و هرج ومرجهای امروزه و........  (به قول مرحوم دکتر شریعتی در کتاب نیایش  می فرماید خدایا اصلاح کن هرفاسدی را بپوشان هر برهنه ی را  ......

    + © وقتی که زمین از آسمان یاری شد/ با دست شهید نوبت بیداری شد/ این شهر چو نار و ما چو هیزم بودیم/ تو آمدی و عطر بهشت جاری شد




  • وقت بخیر:خواننده ی گرامی :
  • نویسنده: علیرضا صادقی حسن آبادی | جمعه 89 مهر 9 ساعت 8:8 عصر |

    بسمه تعالی

    احتراما اولین جلسه گردهمایی مدیران مراکز دارالقرآن الکریم آموزش وپرورش وبه اصطلاح جدید (مدارس قرآنی مرکز ی) در محل اداره آموزش وپرورش شهرستان مبارکه  تشکیل گردید در این جلسه که مربیان آموزشی مراکز هم  حضور داشتند کارشناس قرآن ومعارف اسلامی  اداره کل  وتعدادی دیگر از کارشناسان مسائل  وموارد مربوط به مدارس جدید  قرآنی که بالغ بر 400 مدرسه در سطح استان می باشد را ارائه نمودند  لازم به ذکر است تعداد کل مدارس تاسیس شده درسطح کشور 15000مدرسه می باشد وهر مدرسه باید 180 نفر قرآن آموز را تحت پوشش قرار دهد وهمچنین اینگونه مدارس بعد از اتمام کلاسهای آموزشی فعالیت خواهند داشت ودارای مدیر وخدمتگزار ومربیان آموزشی مستقل خواهد بود وحق الزحمه جداگانه دریافت خواهند نمود




  • وقت بخیر:خواننده ی گرامی :
  • نویسنده: علیرضا صادقی حسن آبادی | جمعه 89 مهر 9 ساعت 7:53 عصر |
    <   <<   6   7      >

    لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    رمضان واحادیث مربوط به ماه رمضان
    دهه فجر انقلاب اسلامی ......
    چرا خدا به شما کمک نمی کند؟؟
    میلاد حضرت زهرا س
    شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها تسلیت باد
    هفته بسیج
    هفته بسیج گرامی باد
    روز ایثار وشهادت اصفهان
    [عناوین آرشیوشده]
    کد عکس

    اسلایدر

    خوش آمود گویی

    ابزار وبلاگ