سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دارالقران الکریم جرقویه علیا
مردم خواسته دنیا خرده گیاهى است خشک و با آلود که از آن چراگاه دورى‏تان باید نمود . دل از آن کندن خوشتر تا به آرام رخت در آن گشادن ، و روزى یک روزه برداشتن پاکیزه‏تر تا ثروت آن را روى هم نهادن . آن که از آن بسیار برداشت به درویشى محکوم است و آن که خود را بى نیاز انگاشت با آسایش مقرون . آن را که زیور دنیا خوش نماید کورى‏اش از پى در آید . و آن که خود را شیفته دنیا دارد ، دنیا درون وى را از اندوه بینبارد ، اندوه‏ها در دانه دل او رقصان اندوهیش سرگرم کند و اندوهى نگران تا آنگاه که گلویش بگیرد و در گوشه‏اى بمیرد . رگهایش بریده اجلش رسیده نیست کردنش بر خدا آسان و افکندنش در گور به عهده برادران . و همانا مرد با ایمان به جهان به دیده عبرت مى‏نگرد ، و از آن به اندازه ضرورت مى‏خورد . و در آن سخن دنیا را به گوش ناخشنودى و دشمنى مى‏شنود . اگر گویند مالدار شد دیرى نگذرد که گویند تهیدست گردید و اگر به بودنش شاد شوند ، غمگین گردند که عمرش به سر رسید . این است حال آدمیان و آنان را نیامده است روزى که نومید شوند در آن . [نهج البلاغه]

ولایتعهدی امام رضا (ع)؛ مشروعیت و مقتضیات   
 عده ای از مومنان و پیروان طریق اسلام و ائمه هدی بویژه آنان که دغدغه دین و اخلاق و حضور در سیاست را دارند ...  
عده ای از مومنان و پیروان طریق اسلام و ائمه هدی بویژه آنان که دغدغه دین و اخلاق و حضور در سیاست را دارند، به دلیل فقدان انطباق شرایط تاریخی و اجتماعی در بسیاری اوقات با آرمان ها و اهداف دینی و مذهبی شان علی الخصوص آنجا که ظاهرا هیچ امیدی به اصلاح امور نمی بینند، گاه از انجام هر نوع تعاملی در عرصه سیاسی و حتی با مردم عادی جامعه طفره می روند و سعی در اصلاح امور را بی فایده می پندارند به طوری که برخی اوقات از این هم فراتر رفته و منطقی همچون بحث خوارج از زبان آنان به گوش می رسد که طبق آن حکومت و فرمانروایی را فقط متعلق به خداوند متعال می دانند؛ اینان مطرح می دارند که نعوذ بالله خدای تبارک و تعالی ناتوان از حاکم ساختن دین و مذهب حق نیست که افراد بشری بخواهند با تشکیل حکومت و نظام سیاسی با محتوایی دیندارانه بدان کمک کنند؛ گویی با چنین اندیشه ای همچون خوارج فراموش می کنند که اوامر الهی نیز باید به دست افراد انسانی به منصه ظهور و بروز برسد چرا که قطعا نباید منکر قدرت باری تعالی و حقانیت دین ارسال شده از جانب پروردگار گردید ولی انسان ها نیز وظیفه و تکلیفی دارند که باید براساس آن ظرفیت و توانایی لازم برای تکفل مسئولیت تحقق دین الهی در جامعه از جمله شئون سیاسی و اجتماعی را به دست آورند و آنها در چنین شرایطی جایگاه و موقعیت خاصی به دین خداوندی نمی دهند بلکه اینان در واقع خود را شایسته و لایق تحقق تعالیم الهی می سازند.

به نظر می آید علی رغم اختلاف نظریه های بنیادین با اندیشمند تاثیرگذار غربی «نیکولو ماکیاولی» می توانیم از بحث جالب توجه وی جهت تبیین بیشتر این موضوع کمک بگیریم؛ ماکیاولی در عرصه سیاسی دو نوع امکانات و شرایط را پیشاروی عاملان و بازیگران سیاسی مشاهده می کند که یکی از آنها بحث حوزه مربوط به «فضیلت» است و دیگری قلمرو متعلق به «شانس»، «بخت» و «اقبال» را دربر می گیرد. قلمرو فضیلت شامل داشته ها، توانایی ها و امور در اختیار بازیگران سیاسی است و بستگی مستقیمی دارد با شایستگی ها و صلاحیت های آنان در صورتی که قلمرو بخت و اقبال، آن حیطه ای از مناسبات آدمیان است که چندان در اختیار انسان ها نبوده و به طور کامل نیز به کنترل آنها در نمی آید. بر اساس دیدگاه وی آدمیان همواره باید بکوشند تا با تقویت لیاقتها و شایستگیهای ایشان و اقتدار و گسترش دادن چنین قلمروی بر بخش مبتنی بر امور تصادفی و اتفاقی غلبه و تفوق یابند. به نظر می آید حتی معتقدان به اندیشه دینی و اخلاقی نیز باید تلاش نمایند تا با افزودن بر حیطه توانمندیهای خویش بر قلمروهای خارج از اراده و انتخاب خویش فائق شوند.

                                                                  ادامه مطلب...


  • وقت بخیر:خواننده ی گرامی :
  • نویسنده: علیرضا صادقی حسن آبادی | شنبه 89 آبان 1 ساعت 3:27 عصر |

    مهم ترین راه هایی که با طیّ آن هرکس می تواند بنابر ظرفیت وجودی، توان و همّت خود از معارف، آموزه ها، لطائف و حقائق قرآن استفاده کند، و معصومان علیهم السلام بر آن تکیه فراوان دارند، تدبّر در آیات قرآن است.  
    از مهم ترین راه هایی که با طیّ آن هرکس می تواند بنابر ظرفیت وجودی، توان و همّت خود از معارف، آموزه ها، لطائف و حقائق قرآن استفاده کند، و معصومان علیهم السلام بر آن تکیه فراوان دارند، تدبّر در آیات قرآن است.

    قرآن کریم مهم ترین و کامل ترین کتاب آسمانی برای هدایت انسان به سوی کمال واقعی است که از سوی خدا بر پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم نازل شده است.

    ?) چرا که قرآن کریم، تجلّی علم الهی در روی زمین است.

    ?) و بر این اساس، مسلّماً ایمان به محتوا و اعتقاد به هدایت بخشی آن و ارتباط با مضامین بلند آن، بهره مندی از علم الهی در جهت سعادت و فلاح ابدی انسان را در پی دارد.

    و اما اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام که چهره دیگر علم الهی هستند، طبعاً واجد همه حقائق قرآن و به منزله روح آن کتاب مقدّس الهی هستند. از این رو برظاهر و باطن، تفسیر و تأویل، محکم و متشابه و عامّ و خاصّ قرآن کریم آگاهی کامل دارند؛ بلکه آن حضرات، مکمّلان، مترجمان و بیان کنندگان واقعی آن جلوه بارز علم الهی نیز هستند. همان طوری که وقتی «سُدَیْر» از راویان حدیث، از امام باقرعلیه السلام در مورد جایگاه امامان علیهم السلام نسبت به هدایت مردم و نقش سازنده آنان سؤال می کند که: «شما کیستید؟» آن حضرت می فرماید:

    «نَحْنُ خُزَّانُ عِلمِ اللَّهِ وَ نَحنُ تَراجِمَةُ وَحْیِ اللّهِ»?؛ ما (اهل بیت) خزینه های دانش خداوند و بیان کنندگان وحی الهی هستیم.»

    بنابراین، ائمّه علیهم السلام هم بر حقائق قرآن احاطه دارند و هم مترجمان و بیان کنندگان واقعی آن می باشند. آنان مفسّران کلام حقّ تعالی به زبان بشری برای انسان ها هستند.? آنان هم بر راز و رمزهای قرآن آگاهی دارند و هم بر راه های استفاده از آن احاطه دارند. از این رو در مواقع مختلف، مردم را به جایگاه بلند قرآن و نقش اساسی آن در هدایت و سعادت انسان ها آگاه می کردند و راه های بهره برداری از آن را نیز گوشزد می کردند.

                                                                                    ادامه مطلب...


  • وقت بخیر:خواننده ی گرامی :
  • نویسنده: علیرضا صادقی حسن آبادی | شنبه 89 آبان 1 ساعت 3:23 عصر |




  • وقت بخیر:خواننده ی گرامی :
  • نویسنده: علیرضا صادقی حسن آبادی | سه شنبه 89 مهر 27 ساعت 9:36 صبح |

    + از عرش سلام سرمدی آوردند ..... آیینه ی حُسن سرمدی آوردند با آمدن رضا(ع) از باغ بهشت ..... یک دسته گل محمدی آوردند ولادت باسعادت سلطان، امیر و ولی نعمت تمام ایرانیان، حضرت رضا-ع مبارک.




  • وقت بخیر:خواننده ی گرامی :
  • نویسنده: علیرضا صادقی حسن آبادی | سه شنبه 89 مهر 27 ساعت 9:28 صبح |

     زندگانی امام رضا(ع)

       زادگاه
    هشتمین پیشوای شیعیان امام علی بن نوسی الرضا علیه السلام در مدینه دیده به جهان گشود.

      کنیه ها
    ابوالحسن و ابوعلی

      لقبها
    رضا، صابر، زکی، ولی، فاضل، وفی، صدیق، رضی، سراج الله، نورالهدی، قرة عین المؤمنین، مکیدة الملحدین، کفوالملک، کافی الخلق، رب السریر، و رئاب التدبیر

      مشهورترین لقب
    مشهورترین لقب آن حضرت «رضا» است و در سبب این لقب گفته اند: «او از آن روی رضا خوانده شد که در آسمان خوشایند و در زمین مورد خشنودی پیامبران خدا و امامان پس از او بود. همچنین گفته شده : از آن روی که همگان، خواه مخالفان و خواه همراهان به او خشنود بودند. سر انجام، گفته شده است: از آن روی او رضا خوانده اند که مأمون به او خشنود شد.»

      مادر امام
    در روایتهای مختلفی که به ما رسیده است نامها و کینه ها و لقبهای ام البنین، نجمه، سکن، تکتم، خیزران، طاهره و شقرا، را برای مادر آن حضرت آورده اند.

      زاد روز
    درباره روز، ماه و سال ولادت و همچنین وفات آن حضرت اختلاف است.
    ولادت آن حضرت را به سالهای (148 و 151 و 153ق) و در روزهای جمعه نوزدهم رمضان، نیمه همین ماه، جمعه دهم رجب و یازدهم ذی القعده.

                                                                                     ادامه مطلب...


  • وقت بخیر:خواننده ی گرامی :
  • نویسنده: علیرضا صادقی حسن آبادی | سه شنبه 89 مهر 27 ساعت 9:27 صبح |

     با تقدیر وتشکر از استقبال شما  عزیزان از جمله کسانیکه از استان  یزد واصفهان ومشهد مقدس وجاهای دیگر این میهن اسلامی شرکت داشته اند :شرکت کننده عزیز هر سوال درست دو امتیاز دارد خود شما پیگیر مسابقات باشید وجمع امتیازات را داشته باشید تا مر حله دهم  واین مرکز نتایج نهایی را در مرحله دهم اعلام خواهد کرد

     پاسخ  صحیح را یا از طریق نظرات یا ایمیل مرکزqrn1717@isfedu.org   ارسال نمایید با تشکر

    پاسخ صحیح مسابقه قبل1

          1-    تنها مکانی که زلزله روز قیامت آنرا خراب نمی کند چه مکانی است ؟ مسجد

               2-اولین بار چه کسی موی سر حضرت آدم ع را تراشید؟ جبرییل

     3-اولین شخصی که وارد بهشت می شود کیست؟ حصرت زهرا

     4- چه کسی کلید دار دوزخ می باشد ؟ مالک

    5- مردان مومن با چه سنی وارد بهشت می شوند ؟ سی وسه سالگی

    سوالات مسابقه مر حله دوم 27/7/89  این مرحله تستی می باشد (دهه کرامت)

    1ـ دهه کرامت مربوط به کدام گزینه است؟ الف) عید قربان تا غدیر  ب) دهه اول ماه محرم
     ج)دهه اول ذیحجه الحرام د) ولادت حضرت فاطمه معصومه(س) تا ولادت امام رضا(ع)
    2 ـ کدام گزینه در مورد تعریف زیارت صحیح است
         الف) اظهار علاقه و دوستی با امام ب) بیعت با امام و زنده نگه داشتن یاد ایثارها و شهادت امام
     ج) اعلام این که با شهادت اولیای خدا نام و هدفشان فراموش نمی‌شود  د) همه موارد
    3 ـ در کدام سوره و آیه از قرآن کریم بر پیامبران الهی سلام داده شده است؟
      الف) سوره یوسف / آیه 96  ب) سوره کهف / آیه 21 ج) سوره نساء / آیه 63  د) سوره صافات / آیه 181
    4 ـ امام رضا(ع)در هنگام غذا خوردن همراه با ........................................ بر سر یک سفره می‌نشستند
    الف) غلامان ب) ثروتمندان  ج) درباریان  د) مأمون
     5 ـ ترجمه حدیث (صدیق کل امرء عقله و عدوه جهله) کدام گزینه است
      الف) مهرورزی به مردم نیمی از عقل و اندیشه است. ب) انسان‌های عاقل دوستان خوبی دارند.  ج) دوست هر کس عقل او و دشمنش جهل اوست




  • وقت بخیر:خواننده ی گرامی :
  • نویسنده: علیرضا صادقی حسن آبادی | دوشنبه 89 مهر 26 ساعت 11:53 صبح |

     ولادت با سعادت   هشتمین اختر تابناک امامت وولایت 

           حضرت علی ابن موسی الرضا  ع مبارکباد




  • وقت بخیر:خواننده ی گرامی :
  • نویسنده: علیرضا صادقی حسن آبادی | شنبه 89 مهر 24 ساعت 8:40 صبح |
    <      1   2   3   4   5   >>   >

    لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    رمضان واحادیث مربوط به ماه رمضان
    دهه فجر انقلاب اسلامی ......
    چرا خدا به شما کمک نمی کند؟؟
    میلاد حضرت زهرا س
    شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها تسلیت باد
    هفته بسیج
    هفته بسیج گرامی باد
    روز ایثار وشهادت اصفهان
    [عناوین آرشیوشده]
    کد عکس

    اسلایدر

    خوش آمود گویی

    ابزار وبلاگ