سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دارالقران الکریم جرقویه علیا
آنکه با دانش خود به پیکار با نادانیش برخیزد، به بالاترین خوشبختی می رسد . [امام علی علیه السلام]

شهادت  مظلومانه رهبر تشیع حضرت امام جعفر صادق ع

را به همه عاشقان امامت وولایت تسلیت می گوییم




  • وقت بخیر:خواننده ی گرامی :
  • نویسنده: علیرضا صادقی حسن آبادی | سه شنبه 91 شهریور 21 ساعت 12:52 صبح |

    امام صادق ( ع )
    2.عصر امام صادق ( ع )
    3.جنبش علمی
    4. خلق و خوی حضرت صادق ( ع )
    امام صادق ( ع )
    حضرت امام جعفر صادق علیه السلام رئیس مذهب جعفری ( شیعه ) در روز 17 ربیع الاول سال 83هجری چشم به جهان گشود . پدرش امام محمد باقر ( ع ) و مادرش "ام فروه " دختر قاسم بن محمد بن ابی  بکر می باشد. کنیه آن حضرت : "ابو عبدالله " و لقبش "صادق " است . حضرت صادق تا سن 12سالگی معاصر جد گرامیش حضرت سجاد بود و مسلما تربیت اولیه او تحت نظر آن بزرگوار صورت گرفته و امام ( ع ) از خرمن دانش جدش خوشه چینی کرده است . پس از رحلت امام چهارم مدت 19سال نیز در خدمت پدر بزرگوارش امام محمد باقر ( ع ) زندگی  کرد و با این ترتیب 31سال از دوران عمر خود را در خدمت جد و پدر بزرگوار خود که هر یک از آنان در زمان خویش حجت خدا بودند ، و از مبدأ فیض کسب نور می نمودند گذرانید . بنابراین صرف نظر از جنبه الهی و افاضات رحمانی که هر امامی آن را دار می باشد ، بهره مندی  از محضر پدر و جد بزرگوارش موجب شد که آن حضرت با استعداد ذاتی و شم علمی  و ذکاوت بسیار ، به حد کمال علم و ادب رسید و در عصر خود بزرگترین قهرمان علم و دانش گردید . پس از درگذشت پدر بزرگوارش 34سال نیز دوره امامت او بود که در این مدت "مکتب جعفری " را پایه ریزی فرمود و موجب بازسازی و زنده نگهداشتن شریعت محمدی ( ص ) گردید . زندگی پر بار امام جعفر صادق ( ع ) مصادف بود با خلافت پنج نفر از بنی  امیه ( هشام بن عبدالملک - ولید بن یزید - یزید بن ولید - ابراهیم بن ولید - مروان حمار ) که هر یک به نحوی موجب تألم و تأثر و کدورت روح بلند امام معصوم ( ع ) را فراهم می کرده اند ، و دو نفر از خلفای عباسی ( سفاح و منصور ) نیز در زمان امام ( ع ) مسند خلافت را تصاحب کردند و نشان دادند که در بیداد و ستم بر امویان پیشی گرفته اند ، چنانکه امام صادق ( ع ) در 10سال آخر عمر شریفش در ناامنی و

    ادامه مطلب...


  • وقت بخیر:خواننده ی گرامی :
  • نویسنده: علیرضا صادقی حسن آبادی | سه شنبه 91 شهریور 21 ساعت 12:49 صبح |

    زندگی نامه شهید آیت الله مدنی
    یکی از روزهای سال 1292 شمسی (1323 ق) در خانه با صفای آقا میرعلی از سادات محترم آذر شهر - کودکی پا به عرصه زندگی گذاشت که بعدها خدمات گرانقدری به اسلام و مسلمین کرد.

    عشق و ارادت پدرش به امیر مؤمنان علی (ع) او را بر آن داشت تا برای فرزندش یکی از القاب آن حضرت یعنی (اسدالله) را نام بگذارد.

    اسدالله در چهار سالگی مادر خود را از دست داد و در کنار پدر و در دامان نامادری پرورش یافت . هر چه بود روزهای سخت و حساس کودکیش سپری شد ، و او در جوار پدر روز به روز قد کشید و با تربیتی اسلامی پا به دنیای نوجوانی گذاشت.

    در آن روزها آقا میرعلی در بازارچه بزازان (آذرشهر) مغازه کوچکی داشت که از راه آن امرار معاش می کرد. او هر چند گاه دست این نوجوان را می گرفت و در کتاب خود می نشاند و برای او از رنج و درد روزگار گذشته حکایتها می گفت.

    اندوه پدر
    هنوز شانزده بهار از عمر سید اسدالله سپری نشده بود که چراغ زندگی پدر نیز به خاموشی گرایید و او در میان امواج متلاطم دریای مشکلات تنها ماند و لبخند شادی، مدتها از چهره اش رخت بربست ، سید اسدالله در آن سنین نوجوانی ناچار مسؤولیت اداره زندگی نامادری و سه کودک یتیم را به عهده گرفت او از آن پس ، بسیاری از اوقات خود را در مغازه پدر سپری می کرد و برای گذران زندگی بر تلاش شبانه روزی اش می افزود.

     در سلک سالکان
    سید اسدالله در اوایل جوانی بود که به سلک طالبان علم و کمال راه یافت ، هر چند در زمان حیات پدر خواندن و نوشتن را در حد ابتدایی در مدرسه طالبیه تبریز فرا گرفته بود، اما مرگ پدر و گیردار مشکلات زندگی مدتها او را از این راه باز داشت .

    سید در دورانی که دیگر سایه مهر پدر بر سر او و خانواده اش نبود، در کنار سامان بخشیدن به وضع معیشتی خانواده ، با پشتکاری وافر به تحصیل علوم می پرداخت .

    هجرت
    زمانی که سید برای تحصیل علم تصمیم به هجرت گرفت ، اسلام و روحانیت روزگار سختی را می گذراندند، از یک سو رضاخان پهلوی در اوج قدرت و استبداد، فعالیت علمای اسلام را محدود ساخته بود و از سویی دیگر ظهور روشنفکران غربگرا و سرسپرده به فرهنگ بیگانه در ایران، عرصه تلاش برای تبلیغ احکام و ارزشهای اسلام را تنگ تر می نمود. سید در چنین روزگاری حجره بزازی پدر را رها کرد و در حالیکه زندگی نیز به کامش شیرین بود، دوباره با رنج و محنت غربت همنشین گردید و هیچگاه اوضاع سخت زمان و ملامت دوستان در او اثر منفی نبخشید.

    وقتی دوستانش به او می گویند:‌اکنون وقت این سفر نیست چرا که رضاخان علما را نمی گذارد فعالیت و تبلیغ داشته باشند،‌سید در پاسخشان جواب می گوید: (حداقل که برای خودم ملا و واعظ می شوم) و این را بسی بزرگ می شمارد.

    حوزه علمیه قم
    قلب لبریز از عشق و شعف به معارف اسلامی او را واداشت که سالها در جوار بارگاه فاطمه معصومه(س)‌ماندگار شود و از محضر بزرگان دانش فقه،‌اصول و فلسفه بهره مند گردد. سید مدنی در مدتی که در این شهر بود در پای درس آیت الله حجت کوه کمری و آیت الله سید محمدتقی خوانساری حاضر می شد و روز به روز به اندوخته های علمی خود می افزود و با شرایط سخت اقتصادی و فقر مالی آن عصر حوزه علمیه قم ،‌در دروس خود پیشرفت قابل توجهی می نمود.

    در محضر امام
    امام خمینی که از شاگردان برجسته آیت الله حاج شیخ عبدالکریم حایری به شمار می رفت . و سالیان دراز در مکتب درسی و اخلاقی ایشان و اساتید دیگر تلمذ کرده بود در آن زمان خود، از استادان پرآوازه حوزه در فقه و اصول و فلسفه محسوب می شد.

    سید اسدالله مدنی چهار سال در محضر امام خمینی حضور یافت و از دروس فلسفه، عرفان و اخلاق ایشان بهره فراوان برد و همین درس نیز موجب گشت امام را در مقام عمل بالاتر و برتر از مرز علم بیاید و عشقش نسبت به ایشان فزون یابد.

    به سوی نجف ، شهر بلند آواز
    نجف اشرف از شهرهایی است که پس از اسلام احداث گردید .

    در سال چهلم هجری وقتی پیکر پاک امام علی (ع) در این سرزمین به آغوش خاک سپرده شد، دیار نجف به دیار افلاکیان پیوست و کعبه آمال شیفتگان آن حضرت گردید. و رفته رفته به صورت شهر بزرگی درآمد و دیار هجرت علما و ابرار شد.

    در سال 448 (ه.ق) شیخ طوسی به این شهر هجرت کرد و در آن به تدریس علوم اسلامی مشغول گردید . و کم کم دیگر دانشمندان اسلامی و شیعیان نیز روی بدان سو نهادند و بدین سان به همت شیخ بزرگ طوسی حوزه علمیه نجف اشرف بنیانگذاری شد.

    از آن پس حوزه نجف از آثار و برکات فراوانی برخوردار گردید . هرچند در طول سالها، ‌حوادت تلخی را از سر گذراند. اما همواره به عنوان پایگاه بزرگ اسلام مطرح بود . اوایل قرن سیزدهم هجری بود که حضور دانشمندانی چون آیت الله شیخ محمد حسین کاشف الغطا و آیت الله شیخ محمد حسین نجفی (صاحب جواهر) و شیخ انصاری در آن ، بر شکوه این شهر افزود و از آن پس ،‌نام پرآوازه نجف در هر شهر و دیار اسلامی طنین افکن بود .

    سید اسدالله مدنی که جوانی طالب کمال بود این آوازه را سالها پیش ، از دور شنیده بود. او در سال 1363 (چهل سالگی) ‌به زیارت خانه خدا رفت و پس از اتمام مراسم حج ، بی درنگ به سوی نجف اشرف روانه گشت و از همان اوان ورودش به حوزه علمیه ، ‌بساط درس و بحث علمی را پهن کرد و در اندک زمانی رشد نمود آیت الله مدنی به جهت خلاقیت و در عین حال متانت خویش همیشه مورد توجه اساتید حوزه علمیه نجف بود و به دستور آیت الله سید محسن حکیم در دروس مختلف تدریس می کرد . او هنوز چند سالی از حضورش در نجف اشرف نگذشته بود که از اساتید بزرگ در حوزه علمیه نجف بشمار رفت.

     

    اجتهاد و تدریس
    اجتهاد در ابواب مختلف فقهی و علوم عقلی که آرزوی هر طالب علم و کوشا در مسیر تحصیل است و سالها حتی در ایام کهولت سن به دنبال آن می گردد،‌چیزی بود که آیت الله مدنی در دوران جوانی بدان رسیده بود، تا جایی که آیت الله حجت در همان زمان، مقام علمی او را اینگونه توصیف می کند . (ایشان در منقولا (فقه) و در معقول (علوم اصول و فلسفه)‌مجتهدند..)

    در حوزه علمیه نجف نیز اساتید و علما از او به عنوان مجتهد دارای دقت نظر و سرعت انتقال مفاهیم علمی ، یاد می کردند.

    آیت الله مدنی همان گونه که در مقابل بارگاه قدسی امام علی(ع) زانوی ادب بر زمین می نهاد و روز و شب به پالایش روح و شکستن (بت نفس) همت می گماشت، ‌در فضای آکنده از معنویت حوزه علمیه نیز تلاشگری خستگی ناپذیر به شمار می رفت . او که از دانش و معارف بزرگانی چون آیت الله حکیم و آیت الله سید الوالحسن اصفهانی و سید عبدالهادی شیرازی بهره می برد و مدارج علمی را به سرعت پشت سر می نهاد،‌روز به روز بر درخشش شخصیت علمی و معنویش نیز افزوده می شد تا جایی که به اندک زمانی توجه اساتید بزرگ را به خود معطوف داشته بود آقای راستی کاشانی که در آن زمان از دوستان نزدیک ایشان به شمار می رفت در توصیف مقام علمی ایشان چنین می گوید:‌.. در آن ایام که ما در خدمتشان بودیم مراحل اجتهاد را طی کرده و مشغول تدریس دروس مختلف بودند و از درس ایشان محصلین زیادی استفاده می نمودند، به گونه ای که در نجف از همه درسها، ‌درس ایشان پرجمعیت تر بود، ‌و شاگردانشان با یک عشق و علاقه خاصی در درس ایشان شرکت می جستند.

    البته عظمت مقام علمی ایشان بر کسی پوشیده نبود اما تقوا و روح پیراسته او هرگز این اجازه را به وی نمی داد که او را (آیت الله) خطاب کنند و به اطرافیانش می گفت: ‌شما چه حجتی دارید که به من آیت الله می گویید ؟!

    او خود می گوید: وقتی در نجف بودم عده ای از من خواستند رساله بنویسم که مخالفت کردم ، ‌برای این که مرجعی چون حضرت آیت الله خمینی وجود داشت که باید همه از ایشان تقلید می کردیم)
     

     




  • وقت بخیر:خواننده ی گرامی :
  • نویسنده: علیرضا صادقی حسن آبادی | شنبه 91 شهریور 18 ساعت 11:5 عصر |

    در همه ی لحظات شجاعانه زندگی کن .

    در همه ی شرایط انسانی قوی باش.

    زندگی یعنی هنر شجاعانه زیستن .

    وقتی قوی و شجاع می شوی یعنی زندگی می کنی.

    لحظه ی شکست تو زمانی است که خودت را ناتوان تصور کنی.

    وقتی برای تحقق آرزوهایت با شجاعت گام  بر

    می داری و به این قدم هایت، ایمان و باور داری ،

    دیگر شکست برای تو معنایی ندارد.

    فراموش نکن

    افتخار، یعنی فداکاری ،حرکت و تلاش در مسیر هدف ، نه رسیدن به خود هدف.




  • وقت بخیر:خواننده ی گرامی :
  • نویسنده: علیرضا صادقی حسن آبادی | پنج شنبه 91 شهریور 16 ساعت 11:0 صبح |

    شانزدهمین اجلاس بین‌المللی جنبش عدم تعهد(نم) در حالی در تهران برگزار می‌شود‌ که‌تبلیغات وسیع آن باعث یکسری واکنش‌های عمومی در جامعه است. در این بین سوالی که شاید این روزها شنیده می‌شود،‌این است که «برگزاری این اجلاس‌چه دستاوردی برای ایران دارد؟!»

    کارشناسان و چهره‌های‌سیاسی‌درگفت‌وگو با«تهران مروز»به‌دستاوردهای‌احتمالی‌اجلاس‌عدم‌تعهد اشاره‌کردند‌که در‌ادامه می‌خوانید.

    اجلاس نم در تهران، یک موفقیت بزرگ

    حجت‌الاسلام و المسلمین علی یونسی، وزیر اطلاعات اسبق کشورمان در گفت‌وگو با «تهران امروز» با اشاره به برگزاری شانزدهمین اجلاس سران عدم تعهد در تهران گفت: صرف توانمندی و قدرت برگزاری اجلاس بزرگی مانند اجلاس سران عضو جنبش عدم تعهد که بعد از سازمان ملل بزرگ‌ترین مجمع بین‌المللی است، آثار و نتایج بسیار مثبتی برای یک کشور دارد. وی در ادامه خاطرنشان کرد: برگزاری اجلاس عدم تعهد در تهران نشان می‌دهد که کشورمان از نظر امنیتی، سیاسی و اقتصادی از قابلیت و ظرفیت بالایی برای برگزاری اجلاس‌های بزرگ بین‌المللی برخوردار است. این مقام امنیتی اسبق کشورمان با بیان اینکه «هر کشوری قابلیت برگزاری اجلاس عدم تعهد را ندارد»،‌گفت: کشورهایی مانند عراق، افغانستان یا کشورهای آسیای‌میانه دارای این قابلیت و ظرفیت نیستند که اجلاسی با این گستردگی و عظمت را برگزار کنند. بنابراین برگزاری این اجلاس در ایران یک موفقیت بزرگ برای کشورمان محسوب می‌شود. یونسی درباره ثمره این اجلاس برای شهروندان گفت: نتایج برگزاری اجلاس عدم تعهد در تهران بستگی به دیپلماسی و نحوه مدیریتی دارد که از سوی مقامات کشورمان به کار برده می‌شود. اما صرف برگزاری این اجلاس یک پیروزی و موفقیت برای کشور است.

    وزیر اطلاعات دولت اصلاحات با اشاره به موج بیداری اسلامی در منطقه گفت: به نظر می‌رسد جمهوری اسلامی ایران که طرفدار اکثر جنبش‌های منطقه است باید از فرصت مدیریت شانزدهمین دوره سران عدم تعهد برای رشد، تعالی و عمق بخشی به این جنبش‌ها استفاده کند. یونسی با اشاره به فرصت‌های امنیتی و سیاسی اجلاس عدم تعهد در تهران گفت: مقوله امنیت چیزی نیست که تنها به‌وسیله یک کشور حاصل شود بلکه باید با کمک کشورهای همسو یک امنیت پایدار را تحقق بخشید. اجلاس در تهران فرصت خوبی برای انعقاد قراردادهای دوجانبه و چند جانبه برای تامین امنیت منطقه و همکاری‌های همه جانبه جهت مبارزه با تروریسم و مواد مخدر است.

    استفاده از تیم کارشناسی آگاه و حرفه‌ای در اجلاس

    امیررضا واعظ آشتیانی، عضو حزب موتلفه اسلامی در گفت‌وگو با تهران امروز با بیان اینکه برگزاری اجلاس عدم تعهد موقعیت ویژه‌ای برای کشورمان ایجاد کرده است، گفت: ما می‌توانیم بهترین بهره برداری‌ها را چه به لحاظ سیاسی و چه به لحاظ اقتصادی از اجلاس عدم‌تعهد در تهران داشته باشیم. وی با اشاره به تحریم‌های غیرقانونی غرب علیه کشورمان،‌گفت: ایران می‌تواند با یک گفتمان بسیار منطقی و با همسو کردن غیرمتعهد‌ها علیه تحریم‌های اقتصادی غرب علیه ایران شرایطی را فراهم کند که اثرات پیش بینی شده این تحریم‌ها را کم اثر کند. عضو حزب موتلفه اسلامی افزود: تیم کارشناسی ایرانی حاضر در اجلاس عدم تعهد باید یک تیم کارشناسی آگاه و حرفه‌ای و تیمی باشد که عزت جمهوری اسلامی ایران را مد نظر داشته باشد و فضا را به سمت و سویی ببرد که شرایط را برای حمایت اعضای جنبش از ایران مهیا کند. در گفت‌وگوهای سیاسی هم باید ضمن حفظ ارزش‌ها و شعارهای انقلاب اسلامی از شرایطی که در این اجلاس فراهم است استفاده کنیم. کارشناسان باید فرامین مدبرانه مقام معظم رهبری سیاسی و اقتصادی کشور را در گفتمان‌های خود در نظر بگیرند. واعظ آشتیانی گفت: این اجلاس شرایط ویژه‌ای برای جمهوری اسلامی ایران است و می‌توانیم از این فرصت بهره خوبی ببریم.

    الهام موسسان جنبش عدم تعهد از ایران

    محمدهاشمی از اساتید حقوق دانشگاه شهید بهشتی که یکی از شرکت کنندگان ایرانی هشتمین اجلاس سران عدم تعهد در زیمبابوه بود، در گفت‌وگو با «تهران امروز» به برگزاری دوره شانزدهم اجلاس عدم تعهد در تهران اشاره کرد و گفت: جنبش عدم تعهد از نظر تاریخی بازتابی به گذشته دو سلطه شرق و غرب بود که سرآمد آنان اتحاد جماهیر شوروی و آمریکا بودند. وقتی تاریخ را مرور می‌کنیم در آن زمان اکثر کشورهای جهان یا شرق زده بودند یا غرب‌زده و استیلای فکری، اقتصادی و... سلطه کشورهای را تحت خود داشت. به نحوی که اکثر کشورهای جهان سوم تحت سلطه تفکر کمونیستی قرار گرفته بودند. وی با اشاره به تاثیر فکری جنبش عدم تعهد از مرحوم مصدق گفت: پایه‌گذار اندیشه عدم تعهد دکتر مصدق بود. او ضمن آنکه در ملی کردن نفت ایران در مقابل غرب ایستادگی کرد،‌با دادن نفت به شرق مخالفت کرد. او نوعی موازنه منفی بین شرق و غرب ایجاد کرد که برای جنبش الهام بخش بود. همچنان که در اساسنامه آغازین این جنبش نام مصدق برده شد. هاشمی در ادامه با اشاره به اینکه در شهریور سال 1365 به عنوان مشاور رئیس‌جمهور در هشتمین دوره اجلاس عدم تعهد در حراره زیمبابوه شرکت کرده است، گفت: در این اجلاس خاطرم هست که ذکر خیر دکتر مصدق شد. وی خاطرنشان کرد: عدم تعهد بیش از آنکه یک نهاد بین‌المللی به آن معنا باشد یک جنبش و حرکت است. کشورهای عضو باید استقلال خود را حفظ کرده و وابستگی تبعیتی به شرق و غرب به معنای استعماری جدید نداشته باشد. وی گفت: اگر ایران در اجلاس تهران مواضع منطقی اتخاذ کند،‌این اجلاس می‌تواند نتایج خوبی برای کشورمان به ارمغان بیاورد.




  • وقت بخیر:خواننده ی گرامی :
  • نویسنده: علیرضا صادقی حسن آبادی | یکشنبه 91 شهریور 12 ساعت 10:44 صبح |

    اوضاع متشتت مسلمانان از یک سو و همدست شدن دنیای غرب علیه اسلام از سوی دیگر، ایجاب می کند که برای درمان درد پراکندگی پیروان اسلام، به قرآن رو آورد؛ از این رو، اتحاد که «انسجام و یگانگی همه مسلمانان در انتخاب شیوه واحد، برای نیل به اهداف واحد در برابر دشمنان» را معنا می دهد، از نظر قرآن امر ضروری به شمار می آید و اختلاف جز سستی و از دست رفتن عظمت مسلمانان را به ارمغان نمی آورد.

    ادامه مطلب...


  • وقت بخیر:خواننده ی گرامی :
  • نویسنده: علیرضا صادقی حسن آبادی | یکشنبه 91 شهریور 5 ساعت 10:16 صبح |

    عید فطر چه روزی است؟

    عید فطر روز اول ماه شوال و در پایان ماه رمضان است. عید فطر از مهم‌ترین جشن‌ها و اعیاد مسلمانان است. در کشورهای اسلامی، عید فطر از جمله اعیاد بسیار مهم محسوب می‌شود و معمولاً با تعطیلی رسمی همراه است. در این روز، روزه حرام است و مسلمانان نماز عید فطر برگزار می‌کنند. پرداخت زکات فطره در این روز بر مسلمانان واجب است.

    ادامه مطلب...


  • وقت بخیر:خواننده ی گرامی :
  • نویسنده: علیرضا صادقی حسن آبادی | شنبه 91 مرداد 28 ساعت 9:45 عصر |
       1   2   3   4   5   >>   >

    لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    رمضان واحادیث مربوط به ماه رمضان
    دهه فجر انقلاب اسلامی ......
    چرا خدا به شما کمک نمی کند؟؟
    میلاد حضرت زهرا س
    شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها تسلیت باد
    هفته بسیج
    هفته بسیج گرامی باد
    روز ایثار وشهادت اصفهان
    [عناوین آرشیوشده]
    کد عکس

    اسلایدر

    خوش آمود گویی

    ابزار وبلاگ