سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دارالقران الکریم جرقویه علیا
دانشمندی که از دانشش استفاده می شود، از هزار عابد بهتر است . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]

اطلاعیه2




  • وقت بخیر:خواننده ی گرامی :
  • نویسنده: علیرضا صادقی حسن آبادی | چهارشنبه 90 خرداد 18 ساعت 11:44 صبح |

    اوقات فراغتاوقات فراغت را می توان مهمترین و دلپذیرترین اوقات انسان ها دانست.

     

    در اصطلاح فَراغت به زمان‌هایی اطلاق می‌شود که افراد کار ضروری برای انجام ندارند و معمولاً در این مواقع تمایل به انجام فعالیت‌های فرح‌بخش و نشاط‌آور بیشتر می‌شود.اوقاع فراغت زمان‌هایی است که فرد آن را طبق تمایل شخصی خود و برای خود تنظیم می‌کند و برنامه آن در مورد هرکس متفاوت است و به سلیقه، نیازهای روحی، سن و توان مالی فرد بستگی دارد.

     تفریحاتی سالم برای تمام گروه‌های سنی 
    اوقات فراغت ترکیبی‌ای است چند پهلو. باید گفت اوقات فراغت از چی؟ اوقات فراغت از کار. اوقات فراغت از خواب. اوقات فراغت از خانواده. اوقات فراغت از تحصیل و یا اوقات فراغت از خیلی چیزهای دیگر. هرکسی برای زندگی‌اش برنامه ای دارد. وقتی برای کار. وقتی برای با خانواده بودن. وقتی برای عبادت و وقتی برای تفریح و سرگرمی. عقل اینطور حکم می‌کند.  پس برای یک انسان با برنامه، اوقات فراغتی نمی ماند. البته در این دوره و زمانه به همان وقتی که برای تفریح و سرگرمی کنار گذاشته می شود می گویند اوقات فراغت . ولی چاره چیست.

    این اوقات برای مومنین لحظه های نیایش با معبود، برای عالمان دقایق تفکر و تامل و برای هنرمندان زمان ساختن و ابداع و اختراع است در عین حال برای عده ای نیز این اوقات فراغت ملا ل آورین ترین و خستگی ترین لحظه هاست.
    اوقات فراغت از دیدگاه عالمان، جامعه شناسان و دانشمندان به حدی مهم است که معتقدند; موجودیت و اصالت فرهنگ های جامعه بر مبنای فرصت ها و اوقات فراغت افرادی که در آن جامعه زندگی می کنند پی ریزی شده است. فرانسیس دوگه می گوید«به من بگویید اوقات فراغت را چگونه می گذرانید تا بگویم شما که هستید و فرزندانتان را  چگونه تربیت می کنید.» و یا تاگور شاعرمعروف هندی معتقد است; تمدن های انسانی سرمایه های جاویدانی هستند که از کاشت، داشت و برداشت صحیح اوقات فراغت متجلی گذشته اند. چنان چه کارکردهای فراغت را نشاط و شادابی، تفریح و سرگرمی سالم و بالا خره رشد و شکوفایی استعدادها و تکوین شخصیت بدانیم و نظر به این که کشور ما در ردیف جوان ترین کشورهای دنیا(با میانگین سنی 16سال) می باشد، هدایت، ایجاد امکانات برای غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان می تواند در شکل گیری شخصیت و هویت آنان و سازندگی جامعه ایرانی و اسلا می نقش به سزایی داشته باشد.
    براساس تحقیقات انجام شده در برخی کشورهای در حال توسعه، مشکلا ت عمده گذران اوقات فراغت، نداشتن امکانات سالم تفریحی، عدم آگاهی، نداشتن برنامه صحیح و اصولی و همچنین اجرای سیاست های نامناسب فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی می باشد که موجب انحراف نوجوانان و جوانان و کشیده شدن آنان به سوی تفریحات ناسالم است. پژوهش های انجام شده در ایران نیز حاکی از این مطلب است که بسیاری از معضلا ت اخلا قی و فرهنگی در بین نوجوانان و جوانان، موازی کاری ارگان ها و سازمان های ذی ربط و فقدان برنامه ریزی صحیح جهت گذران اوقات فراغت در بین آنان بوده است.
    رمز موفقیت آموزش و پرورش وجود معلمان و مربیان کارآمد، با انگیزه، خلا ق و پویا می باشد. این در حالی است که استکبار جهانی تمام تلا ش خود را معطوف تسلط فرهنگی غرب بر جامعه اسلا می کرده است و در اجرای این اهداف شوم از ابزار و وسایل فرهنگی و اشاعه فرهنگ مبتذل و تفریحات ناسالم برای دانش آموزان(نوجوانان و جوانان) بهره می جوید. بنابراین لزوم برنامه ریزی و سیاستگذاری مناسب و وضع قوانین لا زم برای غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان برای جلوگیری از رواج فرهنگ ابتذال غرب بسیار ضروری و لا زم به نظر می رسد.
    خوشبختانه عنایت ویژه مجلس شورای اسلا می به امور تربیتی و تصویب و ابلا غ آن به آموزش و پرورش گواه اهمیت و نقش امور تربیتی در احیای فرهنگ اسلا می و ایرانی در بین دانش آموزان است.
    بدیهی است هر گونه سیاستگذاری و برنامه ریزی برای رسیدن به«وضع مطلوب» نیاز به شناخت«وضع موجود» می باشد.
    یعنی شناخت نیازها، تمایلا ت، علا قه و گرایش ها و نگرش های دانش آموزان به انواع فعالیت های فوق برنامه و فراغت و برنامه ریزی و تدارک امکانات لا زم یک ضرورت برای امور تربیتی در آموزش و پرورش می باشد.

    تعاریف خاص و عام
    اوقات فراغت

    فراغت در لغت به معنای آسودگی و آسایش است اما از نظر اصطلا حی و از دیدگاه جامعه شناسان این گونه تعریف شده است «گذران اوقات فراغت، مجموعه فعالیت هایی را در بر می گیرد که شخص به میل خود، خواه برای استراحت، خواه برای تفریح، خواه برای گسترش اطلا عات یا مشارکت آزاد اجتماعی و یا بروز خلا قیت و توانایی، در زمان فارغ التحصیلا ن از تعهدات شغلی و خانوادگی و اجتماعی بر عهده می گیرد.
    کارکردهای اصلی
     اوقات فراغت
    کارکردها و منافع اوقات فراغت را می توان به دو گروه عمده تقسیم کرد:
    الف. کارکردها و منافع مستقیم: استراحت، تفریح، خلا قیت، تعلق و همبستگی
     ب- کارکردها و منافع غیر مستقیم: تقویت سرمایه  اجتماعی، تقویت هویت دینی و ملی، کاهش آسیب های اجتماعی، کمک به توسعه فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی.

    سطوح فعالیت های فراغتی از نظر کیفیت

    فعالیت های فراغتی از سطوح مختلف ارزشی از نظر نوع انگیزه و پاسخگویی به سلسله مراتب نیازها برخوردار است گذران فراغت در مراتب عالی می تواند به خلا قیت علمی، هنری و اعتلا ی ارزش های اخلا قی و خدمات اجتماعی بپردازد. در یک سطح دیگر می تواند به رفع خستگی  کسب لذت و آسایش و تامین سلا مت جسمی و روحی کمک کند. اما در عین حال گذران فراغت می تواند با نوعی آسیب های فردی و اجتماعی مثل روی آوردن به مواد مخدر، بزهکاری و ستیزه جویی همراه باشد. در این مبحث باید به و اهمیت تمایز میان فراغت فعال و فراغت غیر فعال اشاره کرد  که در شرایط دنیای معاصر به سمت عدم تعادل و گسترش فراغت غیر  فعال گرایش پیدا کرده است. یکی از اهداف اصلی برنامه ریزی و مدیریت گذران فراغت کمک به ایجاد تعادل و توازن میان انواع فعالیت های سالم فراغتی و کاهش انگیزه ها و زمینه های فراغت ناسالم است.

     

    ادامه مطلب...


  • وقت بخیر:خواننده ی گرامی :
  • نویسنده: علیرضا صادقی حسن آبادی | چهارشنبه 90 خرداد 18 ساعت 11:30 صبح |

                                                       اعتکاف سنت محمدی

    مقدمه:
    در این سالها مساله ذی قیمت «اعتکاف » درجغرافیای زندگی و تاریخ فرهنگی ما از جایگاه و پایگاه مستحکم و شیرینی برخوردار شده است، به نحوی که در ایام اعتکاف، مساجدجلوه ای زیباتر و نورانی تر پیدا می کنند.

    آری، رویکرد مردم مؤمن خصوصا جوانان ونوجوانان به طرف این مسائل، مصداق بارزی از آیه شریفه «انما یعمر مساجدالله من آمن بالله و الیوم الاخر و اقام الصلوة...» (1) می باشد که باعث تعمیر و آبادانی واقعی مساجد الهی شده است.

    لازم به ذکر است که همانا هدف از خلقت جن و انس، مساله معرفت و عبادت است (2) وبه یقین بیتوته کردن در بهترین مکانها(مساجد) و برترین زمانها (ماه های رجب،شعبان و رمضان) و انجام عباداتی چون روزه،نماز، قرائت قرآن و دعا و مجالست با اهل تقوا(معتکفان)، توفیقی از جانب پروردگار است;به طوری که آفریدگار جهانیان به پیامبران خود (حضرت ابراهیم و اسماعیل) و بندگان مصلح خود فرموده است که مساجد را برای معتکفان مهیا سازند. «و عهدنا الی ابراهیم و اسماعیل ان طهرا بیتی للطائفین والعاکفین و الرکع السجود.» (3)

    پس سزاوار و پسندیده است که هر یک از مابه نوعی به تقویت و گسترش چنین ارزشهای بزرگ اسلامی بپردازیم و آن را ارج نهیم.


     

    ادامه مطلب...


  • وقت بخیر:خواننده ی گرامی :
  • نویسنده: علیرضا صادقی حسن آبادی | سه شنبه 90 خرداد 17 ساعت 5:45 عصر |

    حجت‌الاسلام محمد‌حسن اختری، دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت گفت: معنای رجب و اوصافی که برای این ماه بیان شده به خاطر لطف، رحمت و عنایتی است که خداوند برای بندگان خود در این ماه قرار داده است.
    وی افزود: در روایات نیز از ماه رجب به عنوان ماه سرازیر شدن و فرود آمدن عنایات و الطاف خداوندی یاد شده است.
    اختری ادامه داد: ما بندگان خدا، خصوصیات واقعی و چگونگی احوال و چگونگی تنظیم گردش امور را نمی‌دانیم. این امور همه دست خداست و خدا ماه‌ها را به این نحوه و ترتیب امروزی قرار داده است.
    وی ادامه داد: دلایل بسیاری برای شرافت و عظمت ماه رجب عنوان شده است. از جمله اینکه، این ماه، جزو ماه‌های حرام بوده و مسلمانان از هر گونه جنگ در این ماه از زمان جاهلیت منع شده‌اند. دلیل آن هم قرار گرفتن مردم در آسایش و امنیت و صلح است.
    دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت در ادامه سخنان خود اظهار کرد: این ماه دارای خصوصیاتی خاص است و حوادثی در آن به وقوع پیوسته که خودبه‌خود دارای برکات و منافع بسیاری بوده‌اند. از جمله اینکه به اعتقاد اکثر مورخان اسلامی و به اعتقاد شیعه، بعثت حضرت محمد (ص) در این ماه واقع شده و آغاز شروع نزول قرآن در این ماه بوده است.
    وی تأکید کرد: بعثت حضرت رسول (ص) از نعمت‌هایی است که طبق آیه شریفه، «لَقَدْ مَنَّ اللّهُ عَلَى الْمُؤمِنِینَ إِذْ بَعَثَ فِیهِمْ رَسُولًا مِّنْ أَنفُسِهِمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَیُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ وَإِن کَانُواْ مِن قَبْلُ لَفِی ضَلالٍ مُّبِینٍ» خدا به بندگانش به خاطر این نعمت، منت می‌گذارد.
    اختری در ادامه گفت: شروع تدریجی نزول قرآن با سوره «‌علق» در این ماه آغاز شد که خود آغازگر تعلیم و تعلم و آموزش است.
    وی همچنین معراج پیامبر اسلام را طبق اعتقاد علمای سنی در شب بیست و هفتم ماه رجب عنوان کرد و گفت: این خود نعمت و لطفی است که از جانب خدا به بندگانش به خصوص بنده خاص خود حضرت محمد (ص) اعطا شده است.
    اختری همچنین به میلاد امام علی (ع) در روز سیزدهم ماه رجب اشاره و اظهار کرد: ولادت معجزه‌گونه امیرالمؤمنین در کعبه دارای آثار خیر و برکت از سوی خداوند نسبت به بندگانش است. همچنین ولادت امام محمد باقر (ع) در روز اول و ولادت امام جواد (ع) در روز دهم و شهادت امام هادی (ع) در روز سوم ماه رجب رخ داده است.
    دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) ادامه داد: این ماه به دلیل این حوادث از ویژگی خاصی برخوردار است و در کنار این اتفاقات باید طبق آنچه پیامبر (ص) سفارش کرده است، رجب را ماه استغفار و توبه عنوان کرد.
    وی در خصوص اعمال خاص ماه رجب گفت: رجب برای عبادت و ارتباط با خداوند قرار داده شده است. به خصوص در اعمال شب پانزدهم ماه رجب که اعمال ‌ام داوود نام دارد و مراسم اعتکاف ? روزه در مساجد در روزهای ?? و ?? و ?? ماه که بین مسلمانان رسم شده است.
    اختری افزود: مراسم اعتکاف، عمل شایسته و زیبایی برای تزکیه روح و باطن است و می‌تواند در انسانیت، روح و باطن انسان و ارتباط انسان با خدا تأثیرگذار باشد.
    وی ادامه داد: دعاهای بسیار فراوانی برای روزها و شب‌های رجب وارد شده است. از جمله زیارت امام حسین(ع) که از راه دور هم امکانپذیر است و زیارت رجبیه که مخصوص تمام ائمه (ع) است.
    حجت‌الاسلام محمد‌حسن اختری در پایان سخنان خود گفت: به جا آوردن عمره مفرده از بالاترین اعمال است که به مسلمانان برای انجام آن در ماه رجب تأکید فراوان شده است.




  • وقت بخیر:خواننده ی گرامی :
  • نویسنده: علیرضا صادقی حسن آبادی | سه شنبه 90 خرداد 17 ساعت 5:31 عصر |

                                             بسمه تعالی
    شهید آیت الله سعیدی در دوم اردیبهشت ماه سال 1308در مشهد چشم به جهان گشود. پدر بزرگوارش حجت الاسلام سید احمد سعیدی بودند.در دوران طفولیت مادرش را از دست داد و تحت نظر پدر مشغول به تحصیل شد.
    ابتدا بهفرا گیری ادبیات عرب و مقدمات علوم اسلامی پرداخت و در مشهد از دروس فقه و اصول معارف استادان بزرگی چون حاج شیخ کاظم دامغانی، مرحوم حاج شیخ هاشم قزوینی و حاج شیخ مجتبی قزوینی تلمذ کرد
    برای طی مراحل بعدی علوم اسلامی عازم حوزه علمیه قم شد و در آن شهر در محضر اساتید بزرگی نظیر آیت الله العظمی بروجردی (ره) و آیت الله العظمی امام خمینی (ره) حاضر شد و سرانجام با زحمات طاقت فرسا و تلاشهای پیگیر به درجه اجتهاد نائل آمد. آیت الله سعیدی علاوه بر ادامه تحصیل و تدریس طلاب به مسافرتهای تبلیغی نیز همت گماشت و درطی یکی از همان سفر ها یکبار در آبادان به خاطر سخنرانی افشاگرانه ضد رژیم به زندان افتاد اما در اثر تلاش آیت الله العظمی بروجردی (ره) از زندان آزاد شد پس از این ماجرا در پی درخواست گروهی از ایرانیان مقیم کویت برای تبلیغ اسلام، که خواستار عالم صالح و مبلغ توانایی بودند. این ماموریت و رسالت به آیت الله سعیدی واگذار شد و ایشان برای تبلیغ دین به کویت عزیمت نمود و مدتی در این کشور مشغول انجام امور تبلیغی شد.
    با آغاز نهضت امام خمینی(ره )در آغاز دهه 1340آیت الله سعیدی که شیفته راه و طریق و مسلک مرید خویش بود به نهضت پیوست و از همان آغاز نهضت اسلامی در سنگر مبارزه قدم گذاشت و در این راه از هیچ کوششی فرو گذار نکرد. شهید سعیدی از آن روزها چنین نقل می کند:” هنگام نماز مغرب و عشا به منزل امام (ره )رفتم، می خواستم با ایشان مذاکره کنم، امام آماده نماز بود، وقتی منظورم را فهمید اندکی نماز را تاخیر انداخت. به عرض رساندم: آقا! طبق برداشتی که من کرده ام، از این به بعد شما در مبارزات خود، یاوران کمتری خواهید داشت. امام(ره ) فرمود: سعیدی! چی می گویی؟! به خدا قسم اگر تمام جن و انس پشت به پشت هم بدهند و در مقابل من بایستند، چون من این راه را حق یافته ام، از پای نخواهم نشست” این دیدار و این سخنان امام تاثیری عظیم بر روحی مبارز و حقیقت جوی شهید نهاد و چنان که خود ایشان نقل میکنند: “ با سخنان امام چنان دلگرم شدم که روح تازه ای در وجودم دمیده شد و ایمان بیشتری به قیام و حرکت امام پیدا کردم”
    و این گونه بو د که زمانیکه پس از تبعید امام (ره ) در آبان 1343، هنگامی که می بایست چراغ مبارزه علیه رپیم خاموش نگردد مجاهدین ایثار گری نظیر آیت الله سید محمد رضا سعیدی جانانه در راه ادامه نهضت کوشیدند و در این راه از هیچ چیزی حتی بذل جان دریغ نورزیدند. پس از تبعید امام(ره )، آیت الله سعیدی به دنبال تلاشهای پیگیری که جهت معرفی امام (ره) و نهضت پربرکتش داشت، هجرتی به عراق کرد و در آنجا جلساتی تشکیل داد و نهضت حضرت امام(ره )و شخصیت والای روحانی او را تشریح نمود و تلاش و خدمات او بود که زمینه های استقبال از امام را فراهم ساخت.
    اما پس از مدتی و با صلاحدید حضرت امام(ره) به عنوان امام جماعت مسجد موسی بن جعفر (ع) در تهران برگزیده شد و این مسجد را به سنگری برای مبارزه علیه رژیم قرارداده در این مکان مقدس به تربیت جوانان انقلابی پرداخت. از اهم فعالیتهای فرهنگی و تبلیغی ایشان در این دوره ترجمه رساله امر به معروف و نهی از منکر امام (ره) از کتاب تحریر الوسیله و چاپ و نشر آن در میان جوانان بود. همچنین آن شهید بزرگوار نوارهای امام (ره) را در نجف تحت عنوان “ولایت فقیه” چاپ و تکثیر کرد.
    این اقدامات در نشر دیدگاه ها و اهداف رهبر نهضت اسلامی امام خمینی، تاثیری شگرف داشت. این فعالیتهای آن شهید بزرگوار در کنار اقداماتی چون هشدار جدی ایشان نسبت به سرمایه گذاری “کنسرسیوم آمریکایی” که از آن به عنوان گام مکمل کاپیتولاسیون یاد می شود سبب گردید تا ایشان بارها توسط ساواک دستگیر، زندانی و ممنوع المنبر شود، با ادامه و تشدید فعالیتهای شهید سعیدی ایشان توسط نیرهای امنیتی دستگیر و تحت شکنجه قرار گرفت. شدت شکنجه ها به حدی بود که تنها پس از چند روز بعد از دستگیری در زندان در تاریخ بیست و یکم خرداد ماه 1349به درجه رفیع شهادت نائل آمد




  • وقت بخیر:خواننده ی گرامی :
  • نویسنده: علیرضا صادقی حسن آبادی | سه شنبه 90 خرداد 17 ساعت 2:30 عصر |

     بسمه تعالی

    مراسم بیست ودومین سالگرد حضرت امام خمینی ره،به همراه گرامیداشت شهدای پانزده خرداد چهل ودو،، طبق سالهای گذشته در مسجد جامع شهر حسن آباد برگزار گردید در این مراسم  علا وه  بر قرائت قرآ ن  ، مداحی کردن توسط مداحان شهر حسن آباد حضرت حجه الاسلام  والمسلمین  حاج شیح علی محمد منصوری در خصوص اخلاق حضرت امام وخاطرات دورانی که در نجف با حضرت امام بودند  ،  وپیروی از ولایت فقیه سخنرانی کردند شایان ذکر است این جلسه از طرف روحانیت والامقام شهر وخانواده های معظم شهدا ومرکز دارالقرآن الکریم و آموزش وپرورش وهیات عزادران شهر حسن آبادوحوزه مقاومت بسیج برگزار شده یود

    سالگرد امام

    سالگرد امامسالگرد امام




  • وقت بخیر:خواننده ی گرامی :
  • نویسنده: علیرضا صادقی حسن آبادی | یکشنبه 90 خرداد 15 ساعت 10:22 صبح |

    اردو




  • وقت بخیر:خواننده ی گرامی :
  • نویسنده: علیرضا صادقی حسن آبادی | جمعه 90 خرداد 13 ساعت 5:58 عصر |
    <      1   2   3   4   5   >>   >

    لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    رمضان واحادیث مربوط به ماه رمضان
    دهه فجر انقلاب اسلامی ......
    چرا خدا به شما کمک نمی کند؟؟
    میلاد حضرت زهرا س
    شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها تسلیت باد
    هفته بسیج
    هفته بسیج گرامی باد
    روز ایثار وشهادت اصفهان
    [عناوین آرشیوشده]
    کد عکس

    اسلایدر

    خوش آمود گویی

    ابزار وبلاگ