سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دارالقران الکریم جرقویه علیا
دانش دو گونه است : در طبیعت سرشته ، و به گوش هشته ، و به گوش هشته سود ندهد اگر در طبیعت سرشته نبود . [نهج البلاغه]

چمران از قلب بیروت سوخته و خراب تا قله های بلند کوههای جبل عامل و در مرزهای فلسطین اشغال شده از خود قهرمانیهای بسیاری به یادگار گذاشته و همیشه در قلب محرومین و مستضعفین شیعه جای گرفته است .

به گزارش گروه دفاع مقدس خبرگزاری « مهر» : دکتر مصطفی چمران در سال 1311 در تهران ، خیابان پانزده خرداد متولد شد. وی تحصیلات خود را در مدرسه انتصاریه، نزدیک پامنار، آغاز کرد و در دارالفنون و البرز دوران متوسطه را گذراند؛ سپس در دانشکده فنی دانشگاه تهران ادامه تحصیل داد و در سال 1336 در رشته الکترومکانیک فارغ التحصیل شد. چمران یک سال به تدریس در دانشکده فنی پرداخت. وی در همه دوران تحصیل شاگرد اول بود. در سال 1337 با استفاده از بورس تحصیلی شاگردان ممتاز به آمریکا اعزام شد و پس از تحقیقات علمی در جمع معروف ترین دانشمندان جهان در کالیفرنیا ومعتبرترین دانشگاه آمریکا - برکلی - با ممتاز ترین درجه علمی موفق به اخذ مدرک دکترای الکترونیک و فیزیک پلاسما گردید.

 فعالیتهای اجتماعی:
دکتر مصطفی چمران  از 15 سالگی در درس تفسیر قرآن مرحوم آیت الله طالقانی، در مسجد هدایت، و در درس فلسفه و منطق استاد شهید مرتضی مطهری و بعضی از اساتید دیگر شرکت می کرد و از اولین اعضای انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران بود. در مبارزات سیاسی دوران مصدق از مجلس چهاردهم تا ملی شدن صنعت نفت شرکت داشت . بعد از کودتای ننگین 28 مرداد و سقوط دولت دکتر مصدق در لوای یک گروه سیاسی  سخت ترین مبارزه ها و مسئولیتهای او علیه استبداد و استعمار شروع شد و تا زمان مهاجرت از ایران، بدون خستگی و با همه قدرت خود، علیه نظام طاغوتی شاه جنگید و خطرناک ترین مأموریتها را در سخت ترین شرایط با پیروزی به انجام رسانید.

چمران در آمریکا، با همکاری بعضی از دوستانش، برای اولین بار انجمن اسلامی دانشجویان آمریکا را پایه ریزی کرد و از موسسین انجمن دانشجویان ایرانی در کالیفرنیا و از فعالین انجمن دانشجویان ایرانی در آمریکا به شمار می رفت که به دلیل این فعالیتها، بورس تحصیلی شاگرد ممتازی وی از سوی رژیم شاه قطع می شود. او پس از قیام خونین 15 خرداد سال 1342 و سرکوب ظاهری مبارزات مردم مسلمان به رهبری امام خمینی (ره) دست به اقدامی جسورانه و سرنوشت ساز می زند و  به همراهی بعضی از دوستان مؤمن و همفکر ، رهسپار مصر می شود و مدت دو سال در زمان عبد الناصر سخت ترین دوره های چریکی و پارتیزانی را می آموزد و به عنوان بهترین شاگرد این دوره شناخته شده و فوراً مسئولیت تعلیم چریکی مبارزان ایرانی را بر عهده می گیرد .

وی به علت برخورداری از بینش عمیق مذهبی، از ملی گرایی ورای اسلام ، گریزان بود و وقتی در مصر مشاهده نمود که جریان ناسیونالیسم عربی باعث تفرقه مسلمین می شود، به جمال عبد الناصر اعتراض کرد . ناصر ضمن پذیرش این اعتراض گفت که جریا ن ناسیونالیسم عربی آنقدر قوی است که نمی توان به راحتی با آن مقابله کرد . چمران نیز با تأسف تأکید می کند که ما هنوز نمی دانیم که بیشتر این تحریکات از ناحیه دشمن برای ایجاد تفرقه در بین مسلمانان است. از آن پس به چمران و یارانش اجازه داده می شود تا در مصر نظرات خود را بیان کنند.

حضور در لبنان:
بعد از وفات عبد الناصر، ایجاد پایگاه چریکی مستقل برای تعلیم مبارزان ایرانی، ضرورت پیدا می کند ، از این رو دکتر چمران رهسپار لبنان می شود تا چنین پایگاهی را ایجاد کند.

او به کمک امام موسی صدر، رهبر شیعیان لبنان، حرکت محرومین و سپس جناح نظامی آن، سازمان «امل» را بر اساس اصول و مبانی اسلامی پی ریزی می نماید . این سازمان درمیان توطئه ها و دشمنی های چپ و راست، با تکیه بر ایمان به خدا و با اسلحه شهادت، خط راستین اسلام انقلابی را پیاده  کرده  ، در معرکه های مرگ و حیات به آغوش گرداب خطر فرو می رود و در طوفانهای سهمناک سرنوشت، به استقبال شهادت می تازد و پرچم خونین تشیع را در برابر جبار ترین ستمگران روزگار، صهیونیزم اشغالگر و همدستان خونخوار آنها، راستگرایان فالانژ، به اهتزاز در می آورد.

چمران از قلب بیروت سوخته و خراب تا قله های بلند کوههای جبل عامل و در مرزهای فلسطین اشغال شده از خود قهرمانیهای بسیاری  به یادگار گذاشته وهمیشه  در قلب محرومین و مستضعفین شیعه جای گرفته  است . شرح این مبارزات افتخار آمیز با قلمی سرخ و به شهادت خون پاک شهدای لبنان، بر کف خیابانهای داغ و بر دامنه کوههای مرزی اسرائیل برای ابد ثبت گردیده است.

 

ادامه مطلب...


  • وقت بخیر:خواننده ی گرامی :
  • نویسنده: علیرضا صادقی حسن آبادی | سه شنبه 90 خرداد 31 ساعت 10:7 صبح |

    در عاشورای‌ حسینی‌ در حرم‌ امن‌ رضوی‌ دست‌ جنایتکار منافقین‌ مزدور و ملعون‌، زائران‌ و میهمانان‌ حضرت‌ رضا علیه‌السلام‌ که‌ در حال‌ عزاداری‌ برای‌ حضرت‌ سیدالشهداء(ع‌) و توسل‌ به‌ حضرت‌ علی‌ بن‌ موسی‌ الرضا علیه‌ آلاف‌ التحیه‌ و الثناء بودند را به‌ خاک‌ و خون‌ کشید و قلب‌ مقدس‌ امام‌ زمان‌ عجل‌ الله‌ تعالی‌ فرجه‌ الشریف‌ را جریحه‌دار کرد و جهان‌ اسلام‌ را در سوگی‌ تازه‌ نشاند.


    خون‌ شهدای این‌ عاشورا (عاشورای‌ سال‌ 1415) همانند خون‌ خدا (ثارالله‌ علیه‌ افضل‌ صلوات‌ الله‌) و دیگر شهداء کربلا (انصار الله‌ علیهم‌ السلام‌) در راستای‌ حمایت‌ از قرآن‌، اسلام‌، مکتب‌ اهلبیت‌ و انسانیت‌ ریخته‌ شد و بار دیگر درخت‌ پربار اسلام‌ و ولایت‌ را آبیاری‌ کرد.

    این‌ جنایت‌ بزرگ‌ که‌ در حرم‌ مقدس‌ امام‌ بزرگواری‌ رخ‌ داد که‌ علاقه‌ به‌ او و عقیده‌ به‌ امامتش‌ نشانه‌ شیعه‌ کامل‌ و اثنا عشری‌ بودن‌ است‌، بیش‌ از همه‌ دل‌ شیعیان‌ آن‌ حضرت‌ را سوزانید.




  • وقت بخیر:خواننده ی گرامی :
  • نویسنده: علیرضا صادقی حسن آبادی | سه شنبه 90 خرداد 31 ساعت 9:58 صبح |

    kjhd[ lshfrhj

    نتایجمسابقات اعتکاف




  • وقت بخیر:خواننده ی گرامی :
  • نویسنده: علیرضا صادقی حسن آبادی | شنبه 90 خرداد 28 ساعت 12:17 عصر |

    1-از بهترین ثمرات اعتکاف بشمار می آید ؟  الف:  خود سازی  ب:  رعایت حقوق دیگران     ج: اعتدال د:  تعاون وهمکاری
    2- از نیازهای روحی وجسمی  هرانسان ............ می باشد ؟  الف:  عبادت  ب: خواب  
    ج:   خوراک  د: انرژی وشادابی
    3-  وجود صعه صدر  برای هر معتکف  لازم است مربوط به کدام گزینه  است ؟ الف:  اعتدال 
    ب:  قبول  دعا  ج: نیایش          د: حفظ حریم
    4-  همه موارد  جزء بهداشت اعتکاف می باشد بجز؟   الف:  پاکیزه نگه داشتن  جایگاه        ب:  رعایت اصول بهداشت  خانه ومحل       ج: رعایت  بهداشت فردی وجمعی             د:  عدم حضور  افراد بیمار مسری
    5-  انما یعمر مساجدالله  من آمن بالله  والیوم الآخر  ....  این آیه در کدام سوره وآیه ذکر شده؟  
    الف:  سوره ذاریات  آیه 56     ب: سوره بقره آیه 168  ج: سوره توبه  آیه 18                  د: سوره مومن آیه 17
    6-هدف از خلقت انسان وجن ............. است   ؟ الف: معرفت     ب: لطافت   ج: زندگی    د: معرفت وعبادت
    7- در همه ایام سال  می توان  اعتکاف داشت  بجز؟  الف:    لیله الرغائب   ب:  عید غدیر    ج: عید  فطر                    د: همه موارد
    8-  در اعتکاف     همه می توانند شرکت کنند بجز  ؟  الف:   یتیمان    ب: زنان مطلقه  ج:  کودکان  که خوب وبد را تشخیص می دهند        د:  دیوانگان
    9-  کدام یک از گزینه ها جزء خصوصات شرایط اعتکاف صحیح نمی باشد؟  الف: عقل   ب: روزه گرفتن   ج: کسب رضایت       د: مشارکت عمومی
    10- از فوائد اعتکاف نمی باشد ؟       الف: ازدیاد ایمان وتقوی     ب:  کسب ثواب عظیم   ج: برنامه  ریزی د:  عقل
    11-در اعتکاف انجام  این امور معنوی   در اولویت قرار دارد؟ الف:  دعا کردن بحق مریضان     ب:  قرائت قرآن            ج: خواندن نماز         د: خواندن نماز قضا   
    12- ماه رجب  ماه بزرگ خداوند  است  وماهی در حرمت وفضیلت  به  آن  نمی رسد این سخن از کدامین معصوم می باشد ؟ الف:  حضرت علی  ع ب:  حضرت امام موسی بن جعفر ع      ج:  حضرت رسول اکرم ص   د: حضرت امام صادق ع
    13- هرکسی که یک روز  از ماه رجب را روزه بگیرد ،  آتش جهنم  یک  سال  راه از او دور می شود وهرکس  سه روز از آن روزه بگیرد بهشت  براو واجب خواهد شد؟
    الف: حضرت رسول اکرم ص ب:  حضرت امام صادق ع  ج:حضرت امام موسی کاظم  ع   د: حضرت امام موسی بن جعفر ع
    14-  یکی از شرایط  استجابت دعا................................ است   ؟
    15- با توجه به وجود روایات وآیات ......................و........................... بهترین عبادت  است ؟
    16- کارهایی که در روز ها وشبهای اعتکاف بر معتکف حرام است  را بیان  کنید

    17-سرمایه  گذاری  در امور خیر، به معنای  سهیم شدن  در .................. است   ؟
    18-پانزدهم رجب    مصادف با.......................... می باشد
    19-از اهداف اعتکاف  رسیدن به کمال وخشنودی  خداوند است  شرایط رسیدن به این هدف چه مواردی است ؟
    20- اگر درسالهای  گذشته در سفر معنوی  اعتکاف شرکت داشته اید   چه تاثیراتی در زندگی واخلاقی وبعد اجتماعی شما داشته  در سه سطر شرح دهید؟

    21-سیزدهم رجب مصادف   با ولادت  کدام یک از معصومین   است  ؟  بصورت مختصر   شرح حالی از ولادت تا شهادت این امام  معصوم  بیان کنید ( این سوال  مربوط به اطلاعات فردی است )

      اگر در زندگی خواستار سعادت  ودر مرگ   طالب شهادت  هستید  ، اگر نجات درروز حسرت  ، وسایه سار در گرمای محشر  را می خواهید ، واگر هدایت  را  در روز  سرگردانی  وحیرت قیامت می خواهید ، قرآن بیاموزید ، زیرا که آن ، کلام  خدا وایمنی  ازشیطان  است ومایه برتری در میزان ( حضرت رسول اکرم ص)
                                      ((مرکز دارالقرآن الکریم آموزش پرورش جر قویه علیا)))
                                       واحد تحقیق وپژوهش دارالقرآن((  رجب المرجب 1432))
                                        پاسخ سوالات را از طریق ایمیل یا نظرات ارسال وجایزه بگیرید
     




  • وقت بخیر:خواننده ی گرامی :
  • نویسنده: علیرضا صادقی حسن آبادی | پنج شنبه 90 خرداد 26 ساعت 4:44 عصر |

     قرآنمان در خطر است ، مواظبش باشیم                                

    قرآن

                   

    با داشتن قرآن و عترت فقری و کمبودی نداریم. سزاوار است با گرسنگی و صبر با خرده نان هم شده قرآن کریم را تحصیل و تدریس نمائیم و به معارف آن آگاهی پیدا کنیم که (لا تفنی عجائبه) شگفتی‌های موجود در آن پایان ناپذیر است. تمسک به قرآن و اهل بیت(علیهم السلام) حیات است، تمسک به امور دیگر حیات انسان را می‌گیرد و تمسک به قرآن و اهل بیت (علیهم السلام) حیات است.

    قرآن به عنوان وَحی الهی راه‌کارِ درست‌دیدن و درست ‌عمل ‌کردن بشر را به بشر تذکر می‌دهد تا بشر با تذکر قرآن به چنان منظری دست یابد که قرآن به او تذکر داده است. مثل این‌که شما در عینی که در حال دیدن دیوارِ مقابل خود هستید کسی به شما وجود نوری را که عامل دیدن دیوار شده، تذکر دهد. در این حال شما وارد چنین حضوری می‌شوید و لذا قرآن در معرفی خود به رسول خدا«صلواة‌الله‌علیه‌وآله» می‌فرماید: « فَذَکرْ إِنَّما أَنْتَ مُذَکرٌ  لَسْتَ عَلَیهِمْ بِمُصَیطِر» تو به آن‌ها موضوعات قرآنی را تذکر بده، تنها تو تذکر دهنده‌ای و نه تحمیل‌کننده.

    همین‌طور که خداوند قرآن را به عنوان «ذکرٌ للعالمین» معرفی می‌کند، پس می‌توان گفت هرکس می‌خواهد متذکر حقایقی باشد که در عالم هست و بشر از آن غافل است، باید به قرآن رجوع کند و با تدبّر در آیات آن متوجه آن حقایق شود. علم جدیدی نیاز نیست رویکردها را باید تصحیح کرد، آری با چنین رویکردی از تفاسیر قرآن می‌توان کمک گرفت.

    اگر در قرآن تدبّر کنیم ما را به تفکر در عالم می‌کشاند و اگر در موضوعی به فکر فرو رفته باشیم با تدبّر در قرآن راه‌های عمیقی را برای ما باز می‌کند تا با وَهمیات خود زندگی را ضایع نکنیم.

     

    ادامه مطلب...


  • وقت بخیر:خواننده ی گرامی :
  • نویسنده: علیرضا صادقی حسن آبادی | سه شنبه 90 خرداد 24 ساعت 6:11 عصر |

    چگونه استغفار کنیم

     با استغفار، خود را معطر کنید تا بوی بد گناه شما را رسوا نکند، یک انسان گناهکار، بدبو است و قیامت بوی بد عدّه‌ای ظهور می‌کند. آنها که معطرند و خوشبو هم برای خود راحتی آفریده‌اند هم برای دیگران.

    جوادی آملی

    کلامی از علامه جوادی آملی

    رجب ماه رحمت و استغفار از محضر حی داور است . برای آنکه شیوه طلب و آمرزش را بدانیم توجه شما عزیزان را به رهنمود های حضرت آیت الله جوادی آملی(دامت برکاته) جلب می نماییم .

    استغفار برطرف کننده بوی بد گناه

    برای اینکه این راه را طی کنیم، اوّلین شرط آن است خود را معطّر کنیم. معطّر کردن به این است که از بوی بد برهیم، یا بدبو نباشیم، یا اگر بوی بدی داشتیم و داریم آن را با عطر برطرف کنیم. وجود مبارک امیرالمؤمنین طبق نقل مرحوم شیخ طوسی از رسول گرامی «علیهما آلاف التحیة و الثناء» نقل می‌کند آن حضرت فرمود: «تُعطِّروا بِالاِستغْفار لا تَفْضِحنکم رَوائحَ الذُّنوبِ» یعنی با استغفار، خود را معطر کنید تا بوی بد گناه شما را رسوا نکند، یک انسان گناهکار، بدبو است و قیامت بوی بد عدّه‌ای ظهور می‌کند. آنها که معطرند و خوشبو هم برای خود راحتی آفریده‌اند هم برای دیگران، اگر کسی گناه نکرد معطّر است، اما اگر خدای ناکرده آلوده شد، قبل از هر چیز شایسته است خود را با استغفار معطّر کند.

    دو ذکر برای رفع دین

    ?- «اللّهمّ أغْنِنِی بِحَلالک عَنْ حَرامِک و أَغْنِنِی بِفَضْلِک عَمَّن سِواک».

    «خداوندا، به حلال خود مرا از حرامت بى‏نیاز کن، و به فضل خودت مرا از غیر خودت بى‏نیاز کن».

    ?- «سبحان اللَّه العظیم و بحمده استغفر اللَّه و أسأله من فضله».

    سپاس خداوند را که منزه است و از او طلب مغفرت و فضل را خواستارم»(الآداب الدینیة للخزانة المعینیة، ص: ???) 

    امام باقر (ع ) فرمود: هر که دنبال نماز واجب پیش از آن که دو پاى خود تا کند سه بار بگوید: استغفر الله الذى لا اله الا هو الحى القیوم ذوالجلال و الاکرام و اتوب الیه، خداوند عزوجل گناهانش را بیامرزد، گرچه مانند کف دریا باشند

    ثواب هفتاد بار استغفار

    حضرت امیر المؤمنین علیه السّلام فرمود: هر کس هنگام سحر، هفتاد بار استغفر اللَّه بگوید جزو افرادی که خدا در شأنشان فرموده: «وَ بِالْأَسْحارِ هُمْ یَسْتَغْفِرُونَ» خواهد بود. (ارشاد القلوب ترجمه رضایی ج?ص??? )

    استغفار بعد از نماز واجب

    امام باقر (ع ) فرمود: هر که دنبال نماز واجب پیش از آن که دو پاى خود تا کند سه بار بگوید: استغفر الله الذى لا اله الا هو الحى القیوم ذوالجلال و الاکرام و اتوب الیه (آمرزش مى خواهم از خدایى که نیست شایسته ستایشى جز او، زنده و پاینده است ، صاحب جلالت و اکرام است ، و به او باز گردم )، خداوند عزوجل گناهانش را بیامرزد، گرچه مانند کف دریا باشند.

    کلید آمرزش گناهان

    امام صادق (ع ) فرمودند: هیچ مؤمنى نیست که در شبانه روز مرتکب چهل گناه کبیره شود، آن گاه با پشیمانى بگوید: استغفر الله الذى لا اله الا هو الحى القیوم بدیع السموات و الارض ذالجلال و الاکرام و اسئله ان یتوب على، از خداوندى که جز او خدایى نیست، زنده است و قیوم و پدیده آورنده آسمان ها و زمین ، که بزرگ و عزیز است ، آمرزش خواسته و از او مى خواهم مرا ببخشد)، مگر این که خداوند آن گناهان را مى آمرزد. (ثواب الاعمال ، ص ???)




  • وقت بخیر:خواننده ی گرامی :
  • نویسنده: علیرضا صادقی حسن آبادی | سه شنبه 90 خرداد 24 ساعت 6:2 عصر |

    زندگینامه حضرت امام محمد تقی علیه السلام                                                       
     

    امام نهم شیعیان حضرت جواد ( ع ) در سال 195 هجرى در مدینه ولادت یافت .

    نام نامیاش محمد معروف به جواد و تقى است .

    القاب دیگرى مانند : رضى و مقتى نیز داشته , ولى تقى از همه معروفترمیباشد .

    مادر گرامیاش سبیکه یا خیزران است که این هر دو نام در تاریخ زندگى آن حضرت ثبت است .

    امام محمد تقى ( ع ) هنگام وفات پدر حدود 8 ساله بود .

    پس از شهادت جانگداز حضرت رضا علیه السلام در اواخر ماه صفر سال 203 ه مقام امامت به فرزند ارجمندش حضرت جوادالأ ئمه ( ع ) انتقال یافت .

    مأ مون خلیفه عباسى که همچون سایر خلفاى بنى عباس از پیشرفت معنوى ونفوذ باطنى امامان معصوم و گسترش فضایل آنها در بین مردم هراس داشت , سعى کرد ابن الرضا را تحت مراقبت خاص خویش قرار دهد .

    از اینجا بود که مأ مون نخستین کارى که کرد , دختر خویش ام الفضل را به ازدواج حضرت امام جواد ( ع ) درآورد , تا مراقبى دایمى و از درون خانه , برامام گمارده باشد .


     
     
     

    ادامه مطلب...


  • وقت بخیر:خواننده ی گرامی :
  • نویسنده: علیرضا صادقی حسن آبادی | یکشنبه 90 خرداد 22 ساعت 5:34 عصر |
       1   2   3   4   5   >>   >

    لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    رمضان واحادیث مربوط به ماه رمضان
    دهه فجر انقلاب اسلامی ......
    چرا خدا به شما کمک نمی کند؟؟
    میلاد حضرت زهرا س
    شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها تسلیت باد
    هفته بسیج
    هفته بسیج گرامی باد
    روز ایثار وشهادت اصفهان
    [عناوین آرشیوشده]
    کد عکس

    اسلایدر

    خوش آمود گویی

    ابزار وبلاگ