سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دارالقران الکریم جرقویه علیا
[ و مردى پیش روى امام ( ع ) دیگرى را به پسرى که برایش زاده بود چنین مبارک باد گفت : تو را مبارک باد این گزیده سوار که خدایت داد . امام فرمود : ] چنین مگو ، بگو : بخشنده را سپاس بدار ، و بخشیده بر تو مبارک باد و به کمال خود رساد و نیکویى او روزیت بواد . [نهج البلاغه]

 

یک  اشتباه در کتاب «آموزش قرآن» اول راهنمایی

ذرسطراول از نخستین درس از کتاب «آموزش قرآن» اول راهنمایی می خوانیم:
«
آیات 255 تا 257 سوره ی بقره را، که به آن آیة الکرسی گفته می شود، از نوار گوش کنید... .» و در ادامه، متن آیات ذکر شده است.
همانگونه که ملاحظه می شود، سه آیه از سوره بقره، «آیة الکرسی» نامیده شده است. در این زمینه قابل ذکر است که:
الف) خواندن آیة الکرسی ثواب فراوان دارد و در روایات فراوان از جمله روایاتی که در این درس آمده، از آن به صورت «آیة الکرسی» نام برده شده است.
ب) کلمه ی «آیه» مفرد است و جمع آن «آیات» می باشد. چگونه قابل قبول است که به سه آیه «آیة الکرسی» بگویند؟ اگر اینطور بود، به آن «آیات الکرسی» می گفتند.
ج) به تفسیرهای متعدد مراجعه کردم و در همه آنها تنها به آیه 255 سوره بقره «آیة الکرسی» اطلاق شده است:
الله لا اله لا اله الا هو الحی القیوم لا تأخذه سنة ولا نوم له ما فی السماوات وما فی الارض من ذا الذی یشفع عنده الا باذنه یعلم ما بین ایدیهم وما خلفهم ولا یحیطون بشیء من علمه الا بما شاء وسع کرسیه السماوات والارض ولا یؤده حفظهما وهو العلی العظیم.
امید است این اشتباه از کتاب اول راهنمایی در سالهای بعد اصلاح شود.




  • وقت بخیر:خواننده ی گرامی :
  • نویسنده: علیرضا صادقی حسن آبادی | چهارشنبه 88 خرداد 27 ساعت 6:23 عصر |

    بسم الله الرحمن الرحیم
     قال الکاظم (ع)
     ان الله عبادا فی الارض یسعون فی حوائج الناس هم الامنون یوم القیامه.
     خدای تعالی را درزمین ، بندگان  ویژه ای است که برای رفع احتیاجات مردم تلاش می کنند وآنان در روز قیامت ایمن  از عذابند
     خدا را شاکریم  که به ملت غیور ایران بار دیگر غیرت ومردانگی عطا کرد تا بار دیگر به پیروی از فرامین رهبر کبیر انقلا ب ایران امام خمینی( ره) ورهبر فرزانه  حضرت آیت الله العظمی  خامنه ی  در روز 22 خرداد به پای صندوق آراء رفته واز بین چهار نامزد  فرد مورد اطمینان واصلح خود یعنی دکتر محمود احمدی نژاد را انتخاب نمایند امید است انشاء الله  ریاست جمهور منتخب با پشتوانه ملت غیور  ایرانی ،آباد وسر بلند  با عزت بسازند وچشم  دشمنان ایران را کور وهر روز آنها  خوار وذلیل گرداند  وبراساس سخنان حضرت امام ره ( اسلام دین خدمت به مردم است . در فرهنگ اسلام، بهترین انسانها ، کسانی اند  که برای مردم سود مند تر باشند و براین مبنا مردم سا لاری دینی، نظام خدمت رسانی خالصانه وبی منت است خدمتی از سر ادای وظیفه و همراه با پاکدستی و تقوی، دراین راستا  ضمن عرض تبریک به مناسبت  پیر وزی  مجدد ریاست  محترم جمهور  جناب آقای دکتر محمود احمد ی نژاد به همه ملت ایران  و با توجه به شعار انتخاباتی  خود  یعنی عدالت محوری  وعدالت گستری  برای کلیه ملت  عزیز کشور مان  یعنی کشاورز ان، کارگر ان، تجاران، فرهنگیان ، پزشکیان، مهندسان ، کمیته امداد، بهزیستی، و...... با چشم عدالت نگاه کرده و به همه مردم خدمت کننند تا ملت با حفظ وحدت در آبادنی کشور قدم بردارند انشاء الله




  • وقت بخیر:خواننده ی گرامی :
  • نویسنده: علیرضا صادقی حسن آبادی | دوشنبه 88 خرداد 25 ساعت 10:57 صبح |

    مسابقه  هفتگی مر کز دارالقر آن  الکریم  مر حله پنجم
     احتراما ضمن تقدیر وتشکر  از شرکت کنند گان  مسابقه هفتگی دارالقرآن الکریم ، در این راستا سوالات   پنجمین مرحله، جهت اطلاع وشرکت در این مسابقه حضورتان ارائه می گردد عزیزان می توانند تا تاریخ 5/4/88 از طریق نظریات در این مسابقه شرکت نمایند  : لازم به ذکر است   برادر علی ضیایی وخواهر ایناز  ناصری به قید قرعه انتخاب وجوایز این عزیزان به آدرسشان ارسال خواهد شد
    1- آیات  621و262سوره بقره بر چه موضوعی دلالت دارند؟
    الف) منع از اسراف وتبذیر        ب)- انفاق و فقر زدائی فی سبیل الله و خالصانه ج)- آرامش الهی برای انفاق کنندگان
    د) افزایش پاداش برای انفاق کنند گان
    2- با توجه به آیه 3 ازسوره  جمعه هد فمند بعثت ..... است
    الف) تزکیه  و تربیت  ب) تعلیم وتربیت        ج) تز کیه وتعلیم       د) دانش آموزی وحکمت
    3-آیات  32 سوره انعام و60 سوره قصص حکا یتگر چه موضوعی می باشند؟
    الف) معرفت اولی الباب به حضرت حق         ب) اشتیاق خر دمندان به جهان آخرت
    ج) نکوهش نابخردان وناسپاسان د) اشتیاق خردمندان به علم ومعرفت
    4-براساس آیه 43 سوره عنکبوت خداوند برای عقل آفرینی وهدایت یابی از چه شیوه ی یهره برده است؟
    الف) شیوه تشبیه      ب) شیوه مقایسه      ج) شیوه تکمیل     د) شیوه تمثیل
    5- فرهنگ وآداب سلام کردن در کدامیک از آیات ذیل مطرح گردیده است؟
    الف) آیه 79 سوره صافات      ب) آیه 59 سوره نمل ج) آیه 86 سوره نساء   د) آیه 23 سوره ابراهیم




  • وقت بخیر:خواننده ی گرامی :
  • نویسنده: علیرضا صادقی حسن آبادی | دوشنبه 88 خرداد 25 ساعت 10:43 صبح |

    مانتوهای تنگ و کوتاه، شلوارهای برمودا، آرایش‌های تند و زننده دختران، نگاه‌های هرزه و بی‌هدف و... این همه خودنمائی در جامعه‌ای رخ می‌دهد که آحاد آن دغدغه التزام به مبانی قرآن دارند!

    مسئله بدحجابی در جامعه، یکی از بحث‌هایی است که طی روزهای اخیر توجه بسیاری از محافل فرهنگی کشور و افراد موافق و مخالف مقوله حجاب را به خود جلب کرده است. واقعیت این است که آنچه امروز در خیابان‌ها دیده می‌شود، نتیجه مستقیم بی‌توجهی به زمینه‌های اجتماعی و فرهنگی درگذشته است. در این مورد که پوشش برای بانوان امری ضروری است، هیچ کس تردیدی ندارد، اما اینکه این واجب الهی چرا در جامعه ما مورد کم توجهی قرار می‌گیرد و چرا عده‌ای با این هنجار اجتماعی مقابله می‌کنند و چه عوامل و انگیزه‌هائی آنها را به این سمت سوق داده است، سوالاتی است که تلاش می‌کنم در خلال این گزارش به پاسخ‌های آنها دست یابم.

    ادامه مطلب...


  • وقت بخیر:خواننده ی گرامی :
  • نویسنده: علیرضا صادقی حسن آبادی | چهارشنبه 88 خرداد 20 ساعت 5:37 عصر |
     قال النبى صلى الله علیه و آله : اَسرَقُ الناسِ فَالذى یَسرقُ مِن صَلاتِهِ فَصَلاتُهُ تَلف کما یَلف الثَوبُ الخلق فَیضرب بها وجهه 
    پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله فرمود: بدترین دزد، کسى است که - به خاطر شتاب زده گى- از نماز خود مى دزدد. نماز چنین کسی، همچون جامه مندرسى در هم پیچیده شده به صورت او پرتاب مى گردد. 
    .. تا الان فکر می‌کردم که دزدی فقط بالارفتن از دیوار مردم است. پیامبر راست می‌گوید، نماز حق خداست و هرکسی کم کاری کند از حق خدا دزدیده است! 



  • وقت بخیر:خواننده ی گرامی :
  • نویسنده: علیرضا صادقی حسن آبادی | چهارشنبه 88 خرداد 20 ساعت 5:30 عصر |

    اما قرآن 

    قرآن چیست و برای چه آمده و در آن از چه سخن رفته است؟

    آیا قرآن به دل همه نمی رود؟ یا آن که بعضیها قرآن را به دل خود راه نمی دهند؟

    باید بگویم که بهار، چه طبیعی باشد چه قرآنی، اثر خود را دارد، اما این من و تو و گل و درختیم که باید پذیرای آن باشیم.

    اگر دل ما هم، چونان درخت خشکیده‌ای باشد که جان بهار در آن رسوخ نمی‌کند، جان قرآن نیز در سنگ سینه‌ی ما راه نخواهد یافت.اما من و درخت کمی با هم فرق داریم و آن شعوری است که من دارم و در او نیست. و این شعور چیزی است که قدر بهرمندی مرا از بهار تعیین می‌کند. و خلاصه آنکه شعور، هر چه بیشتر، شور بهار هم بیشتر. 

    اما شعور 

    از بدانی که هست، کجایی، و... آنوقت هست که دنبال راه و چاه می‌گردی و با کله در دهان گرگ نمی‌روی.

      از کجا باید شروع کرد؟ ما دو تا چیز رو باید خوب بشناسیم تا بتونیم به نتیجه‌ی خوبی برسیم. یکی شناختن دلمونه و اون یکی شناختن بهاره. آره درست فهمیدین منظورم قرآنه .قرآن چیست و برای چه آمده و در آن از چه سخن رفته است؟ 

    آیا قرآن به دل همه نمی رود؟ یا آن که بعضیها قرآن را به دل خود راه نمی دهند؟ببینید، همه ما یه آشنایی با قرآن داریم اما قصه ما و قرآن مثل قصه‌ی اون دسته‌ای که تو عمرشون فیل ندیده بودن و همشون توی یه اتاق تاریک دست به فیل می‌کشیدن و هر کدوم برداشتی ازش می‌کرد و تشبیه به چیزی می‌کرد و هیچ کدوم تصویر کلی و درستی از اون نداشتند.با این توضیحات، کاملا کار هر دومون معلوم شد. تو از امروز دست بکار می‌شی که یه دستی به سر و روی دلت بکشی و احوالی ازش بپرسی.

    و من هم سعی می‌کنم  یه تصویر کلی از قرآن رو براتون ترسیم کنم که دستمون بیاد که اول و آخر قرآن چیه و از کجا شروع میشه و به کجا ختم میشه و از چی‌حرف می‌زنه و هدفش چیه. آخه میدونید چی این قضیه رو خیط‌ترش میکنه؟ اینکه ما مسلمون باشیم و قرآن مال ما باشه و ازش خبر نداشته باشیم. درست مثل اینکه توی هندوستان یکی ندونه فیل چیه؟ 

    اسم این مجموعه رو میگذارم «شناخت‌نامه قرآن». این مجموعه از روی نوشته‌های استاد حسین رحیمی کار میشه که حاصل تلاش محققانه‌ی ایشون در المیزانه. خلاصه اصلِ اصلش ما سر سفره‌ی المیزان و علامه طباطبایی هستیم.  

    از همین‌جا از استاد رحیمی که دست ما رو گرفتند و به این مهمونی آوردند تشکر می‌کنیم.  راستی بسم الله توی اول کار یادتون نره!  




  • وقت بخیر:خواننده ی گرامی :
  • نویسنده: علیرضا صادقی حسن آبادی | چهارشنبه 88 خرداد 20 ساعت 5:27 عصر |
    http://www.ParsiBlog.com/PhotoAlbum/darghoranjarolya/darghoan.JPG



  • وقت بخیر:خواننده ی گرامی :
  • نویسنده: علیرضا صادقی حسن آبادی | یکشنبه 88 خرداد 17 ساعت 7:13 عصر |
    <      1   2   3   4   5   >>   >

    لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    رمضان واحادیث مربوط به ماه رمضان
    دهه فجر انقلاب اسلامی ......
    چرا خدا به شما کمک نمی کند؟؟
    میلاد حضرت زهرا س
    شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها تسلیت باد
    هفته بسیج
    هفته بسیج گرامی باد
    روز ایثار وشهادت اصفهان
    [عناوین آرشیوشده]
    کد عکس

    اسلایدر

    خوش آمود گویی

    ابزار وبلاگ