سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دارالقران الکریم جرقویه علیا
دو تن در باره من تباه گردیدند ، دوستى که ازحد بگذراند و دروغ بافنده‏اى که از آنچه در من نیست سخن راند ] و این مانند فرموده اوست : که [ دو تن در باره من هلاک شدند دوستى که از حد گذراند و دشمنى که بیهوده سخن راند . ] [نهج البلاغه]

شانزدهمین اجلاس بین‌المللی جنبش عدم تعهد(نم) در حالی در تهران برگزار می‌شود‌ که‌تبلیغات وسیع آن باعث یکسری واکنش‌های عمومی در جامعه است. در این بین سوالی که شاید این روزها شنیده می‌شود،‌این است که «برگزاری این اجلاس‌چه دستاوردی برای ایران دارد؟!»

کارشناسان و چهره‌های‌سیاسی‌درگفت‌وگو با«تهران مروز»به‌دستاوردهای‌احتمالی‌اجلاس‌عدم‌تعهد اشاره‌کردند‌که در‌ادامه می‌خوانید.

اجلاس نم در تهران، یک موفقیت بزرگ

حجت‌الاسلام و المسلمین علی یونسی، وزیر اطلاعات اسبق کشورمان در گفت‌وگو با «تهران امروز» با اشاره به برگزاری شانزدهمین اجلاس سران عدم تعهد در تهران گفت: صرف توانمندی و قدرت برگزاری اجلاس بزرگی مانند اجلاس سران عضو جنبش عدم تعهد که بعد از سازمان ملل بزرگ‌ترین مجمع بین‌المللی است، آثار و نتایج بسیار مثبتی برای یک کشور دارد. وی در ادامه خاطرنشان کرد: برگزاری اجلاس عدم تعهد در تهران نشان می‌دهد که کشورمان از نظر امنیتی، سیاسی و اقتصادی از قابلیت و ظرفیت بالایی برای برگزاری اجلاس‌های بزرگ بین‌المللی برخوردار است. این مقام امنیتی اسبق کشورمان با بیان اینکه «هر کشوری قابلیت برگزاری اجلاس عدم تعهد را ندارد»،‌گفت: کشورهایی مانند عراق، افغانستان یا کشورهای آسیای‌میانه دارای این قابلیت و ظرفیت نیستند که اجلاسی با این گستردگی و عظمت را برگزار کنند. بنابراین برگزاری این اجلاس در ایران یک موفقیت بزرگ برای کشورمان محسوب می‌شود. یونسی درباره ثمره این اجلاس برای شهروندان گفت: نتایج برگزاری اجلاس عدم تعهد در تهران بستگی به دیپلماسی و نحوه مدیریتی دارد که از سوی مقامات کشورمان به کار برده می‌شود. اما صرف برگزاری این اجلاس یک پیروزی و موفقیت برای کشور است.

وزیر اطلاعات دولت اصلاحات با اشاره به موج بیداری اسلامی در منطقه گفت: به نظر می‌رسد جمهوری اسلامی ایران که طرفدار اکثر جنبش‌های منطقه است باید از فرصت مدیریت شانزدهمین دوره سران عدم تعهد برای رشد، تعالی و عمق بخشی به این جنبش‌ها استفاده کند. یونسی با اشاره به فرصت‌های امنیتی و سیاسی اجلاس عدم تعهد در تهران گفت: مقوله امنیت چیزی نیست که تنها به‌وسیله یک کشور حاصل شود بلکه باید با کمک کشورهای همسو یک امنیت پایدار را تحقق بخشید. اجلاس در تهران فرصت خوبی برای انعقاد قراردادهای دوجانبه و چند جانبه برای تامین امنیت منطقه و همکاری‌های همه جانبه جهت مبارزه با تروریسم و مواد مخدر است.

استفاده از تیم کارشناسی آگاه و حرفه‌ای در اجلاس

امیررضا واعظ آشتیانی، عضو حزب موتلفه اسلامی در گفت‌وگو با تهران امروز با بیان اینکه برگزاری اجلاس عدم تعهد موقعیت ویژه‌ای برای کشورمان ایجاد کرده است، گفت: ما می‌توانیم بهترین بهره برداری‌ها را چه به لحاظ سیاسی و چه به لحاظ اقتصادی از اجلاس عدم‌تعهد در تهران داشته باشیم. وی با اشاره به تحریم‌های غیرقانونی غرب علیه کشورمان،‌گفت: ایران می‌تواند با یک گفتمان بسیار منطقی و با همسو کردن غیرمتعهد‌ها علیه تحریم‌های اقتصادی غرب علیه ایران شرایطی را فراهم کند که اثرات پیش بینی شده این تحریم‌ها را کم اثر کند. عضو حزب موتلفه اسلامی افزود: تیم کارشناسی ایرانی حاضر در اجلاس عدم تعهد باید یک تیم کارشناسی آگاه و حرفه‌ای و تیمی باشد که عزت جمهوری اسلامی ایران را مد نظر داشته باشد و فضا را به سمت و سویی ببرد که شرایط را برای حمایت اعضای جنبش از ایران مهیا کند. در گفت‌وگوهای سیاسی هم باید ضمن حفظ ارزش‌ها و شعارهای انقلاب اسلامی از شرایطی که در این اجلاس فراهم است استفاده کنیم. کارشناسان باید فرامین مدبرانه مقام معظم رهبری سیاسی و اقتصادی کشور را در گفتمان‌های خود در نظر بگیرند. واعظ آشتیانی گفت: این اجلاس شرایط ویژه‌ای برای جمهوری اسلامی ایران است و می‌توانیم از این فرصت بهره خوبی ببریم.

الهام موسسان جنبش عدم تعهد از ایران

محمدهاشمی از اساتید حقوق دانشگاه شهید بهشتی که یکی از شرکت کنندگان ایرانی هشتمین اجلاس سران عدم تعهد در زیمبابوه بود، در گفت‌وگو با «تهران امروز» به برگزاری دوره شانزدهم اجلاس عدم تعهد در تهران اشاره کرد و گفت: جنبش عدم تعهد از نظر تاریخی بازتابی به گذشته دو سلطه شرق و غرب بود که سرآمد آنان اتحاد جماهیر شوروی و آمریکا بودند. وقتی تاریخ را مرور می‌کنیم در آن زمان اکثر کشورهای جهان یا شرق زده بودند یا غرب‌زده و استیلای فکری، اقتصادی و... سلطه کشورهای را تحت خود داشت. به نحوی که اکثر کشورهای جهان سوم تحت سلطه تفکر کمونیستی قرار گرفته بودند. وی با اشاره به تاثیر فکری جنبش عدم تعهد از مرحوم مصدق گفت: پایه‌گذار اندیشه عدم تعهد دکتر مصدق بود. او ضمن آنکه در ملی کردن نفت ایران در مقابل غرب ایستادگی کرد،‌با دادن نفت به شرق مخالفت کرد. او نوعی موازنه منفی بین شرق و غرب ایجاد کرد که برای جنبش الهام بخش بود. همچنان که در اساسنامه آغازین این جنبش نام مصدق برده شد. هاشمی در ادامه با اشاره به اینکه در شهریور سال 1365 به عنوان مشاور رئیس‌جمهور در هشتمین دوره اجلاس عدم تعهد در حراره زیمبابوه شرکت کرده است، گفت: در این اجلاس خاطرم هست که ذکر خیر دکتر مصدق شد. وی خاطرنشان کرد: عدم تعهد بیش از آنکه یک نهاد بین‌المللی به آن معنا باشد یک جنبش و حرکت است. کشورهای عضو باید استقلال خود را حفظ کرده و وابستگی تبعیتی به شرق و غرب به معنای استعماری جدید نداشته باشد. وی گفت: اگر ایران در اجلاس تهران مواضع منطقی اتخاذ کند،‌این اجلاس می‌تواند نتایج خوبی برای کشورمان به ارمغان بیاورد.




  • وقت بخیر:خواننده ی گرامی :
  • نویسنده: علیرضا صادقی حسن آبادی | یکشنبه 91 شهریور 12 ساعت 10:44 صبح |

    لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    رمضان واحادیث مربوط به ماه رمضان
    دهه فجر انقلاب اسلامی ......
    چرا خدا به شما کمک نمی کند؟؟
    میلاد حضرت زهرا س
    شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها تسلیت باد
    هفته بسیج
    هفته بسیج گرامی باد
    روز ایثار وشهادت اصفهان
    [عناوین آرشیوشده]
    کد عکس

    اسلایدر

    خوش آمود گویی

    ابزار وبلاگ