سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دارالقران الکریم جرقویه علیا
حکیم آن است که بدی را با خوبی پاداش دهد . [امام علی علیه السلام]

مهمترین مؤلفه های سیره رسول اکرم (ص)
توضیح درباره سیرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و تشریح خصوصیات آن، خود بحث جداگانه ای می خواهد و آنچه به عنوان خلاصه گیری می شود در این جا یاد نمود، این است که:
اولا: در اسلام امتیازی جز تقوا نیست و همه امتیازات طبقاتی ملغا می باشد. در عین حال که طبقات مختلف اجتماع مانند: رییس و مرئوس، خادم و مخدوم، کارفرما و کارگر، مرد و زن.... محفوظ است، همه با هم برابرند و هیچ گونه پس و پیشی در کار نیست، تنها خداست که بی چون و چرا باید در برابر بزرگی او کرنش کرده، سر فرو آورد.
به این آیات که در همین باره نازل گشته توجه کنید: «قل یا اهل الکتاب تعالوا الی کلمة سواء بیننا و بینکم الا نعبد الا الله و لانشرک به شیئا و لایتخذ بعضنا بعضا اربابا من دون الله فان تولوا فقولوا اشهدوا بانا مسلمون»؛ بگو: ای اهل کتاب بیایید بر سر سخنی که میان ما و شما مشترک است بایستیم که جز خدا را نپرستیم و کسی را با او شریک نکنیم و هیچ کس از ما دیگری را به جای خداوند صاحب اختیار نگیرد. پس اگر (از این پیشنهاد) اعراض کردند بگویید: شاهد باشید که ما سر به فرمان خداییم. (سوره آل عمران، آیه 64)
«یا ایها الناس انا خلقناکم من ذکر و انثی و جعلناکم شعوبا و قبائل لتعارفوا ان اکرمکم عندالله اتقاکم»؛ ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره ها و قبیله ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید (و اینها ملاک امتیاز نیست)، قطعاً ارجمندترین شما نزد خدا باتقواترین شماست. (سوره حجرات آیه 13).

ثانیا: مردم در برابر قانون مساوات کامل داشته و در اجرای مقررات کمترین استثنایی در کار نیست، یک آیه به عنوان نمونه: «لیس بامانیکم و لاامانی اهل الکتاب من یعمل سوءاً یجز به»؛ (اجر و کیفر الهی) به دلخواه شما و یا اهل کتاب نیست؛ هر که بدی کند بدان کیفر شود و برای خود غیر از خدا یار و یاوری نیابد. (سوره نساء آیه 123)

ثالثا: احکامی که از مقام ولایت و رهبری صادر می شود، از راه شورا و یا رعایت صلاح اسلام و مسلمین صادر خواهد شد. «و شاورهم فی الامر فاذا عزمت فتوکل علی الله»؛ با آنان در کار (جنگ) مشورت کن و چون تصمیم گرفتی بر خدا توکل کن. (سوره آل عمران آیه 159) و پر روشن است که این سیرت مقدس، سیرت و روشی است که در هیچ جامعه ای از جوامع به خلاف مصلحت آن جامعه تمام نمی شود و از این رو به هیچ وجه قابل تغییر نیست و از احکام ثابت فطرت است که اسلام آن را امضا می نماید.
گذشته از آن، خود این سیرت از جزئیات روش رسول اکرم صلی الله علیه و آله به دست می آید و به همه موارد اعمال آن حضرت قابل انطباق می باشد (مرجعیت و روحانیت).
روزهای " دهه بصیرت و ولایت " نامگذاری شدند




  • وقت بخیر:خواننده ی گرامی :
  • نویسنده: علیرضا صادقی حسن آبادی | سه شنبه 88 دی 22 ساعت 2:19 عصر |

    لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    رمضان واحادیث مربوط به ماه رمضان
    دهه فجر انقلاب اسلامی ......
    چرا خدا به شما کمک نمی کند؟؟
    میلاد حضرت زهرا س
    شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها تسلیت باد
    هفته بسیج
    هفته بسیج گرامی باد
    روز ایثار وشهادت اصفهان
    [عناوین آرشیوشده]
    کد عکس

    اسلایدر

    خوش آمود گویی

    ابزار وبلاگ